tilbake / deleteknappev virker ikke!

Diskusjon rundt Apples iMac

tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav krgb » søn 02.02.2020 15:12

Et spørsmål noen her inne kanskje kan hjelpe med.

Delete / tilbake-knappen på apple tastaturet virker ikke! Det vil si - den virker om jeg først markerer teksten og trykker på den - da sletter den det som er merket. Men om jeg trykker en bokstav feil, er det ingen respons om jeg forsøker å trykke på den.

Antar det er en eller annen innstilling jeg har kommet borti, men hvordan får jeg det tilbake?

Det er forresten flere knapper som ikke virker som de skal . Ingen av F-knappene eller volum opp ned er slik de skal være
medlem i 173 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav Helge Hafstad » søn 02.02.2020 21:28

1. Sjekk innstillinger i Systemvalg/Tastatur.
2. Ta en omstart med tastene Alt-Cmd-P-R nede. Hold dem der til oppstartlyden har kommet 2 ganger ekstra.
3. Sølt noe i tastaturet?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav Morse » man 03.02.2020 4:52

Forutsatt at intet er sølt i tastaturet, prøv gjerne også en "SMC reset":

https://support.apple.com/no-no/HT201295

Til alle: Ikke søl noe i et Macbooktastatur. Spesielt på nyere maskiner kan det fort bli ekstremt dyrt. Og disse maskinene har innebygd fuktindikator, så en Appletekniker kan straks se om det har vært vått inni der. Likedan vil en egen sensor avsløre om maskinen har vært utsatt for mye sigarettrøyk, bare for å ha nevnt dét...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav krgb » man 03.02.2020 10:37

Det er en iMac, med trådløst tastatur. Og det rare er jo at "delete" knappen virker om jeg markerer teksten og trykker på den.. Da sletter den det som er markert.

Her forsøkt tingene som nevnt over, men ingen endring. Er det en innstilling en plass feks ungene kan ha klart å aktivere?

Set er jo ikke usannsynlig at noe kan være sølt, men da hadde vel ikke knappen virket overhodet..?
medlem i 173 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav Helge Hafstad » man 03.02.2020 10:55

Kan det være noe med fn-tasten? Har du trykkluft så prøv å blåse rent rundt den. Du kan også løsne selve tasten og sjekke på undersiden.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav krgb » man 03.02.2020 13:02

En merkelig sak, dette.. Jeg tok av knappen og tok ut litt bøss, koblet tastaturet tiligjen, og da virket tilbake.-knappen.. Men etter et par sekunder var alt tilbake til det gamle, flere knapper som ikke virker.

tror bare jeg får investere i et nytt tastatur
medlem i 173 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav Morse » man 03.02.2020 15:51

Har du et USB-tastatur liggende, eller kan du få lånt et? Sjekk også Systemvalg > Tastatur > Snarveier og prøv med "Gjenopprett standardinnstillinger"...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav Gurre » ons 05.02.2020 15:48

Morse skrev:Til alle: Ikke søl noe i et Macbooktastatur. Spesielt på nyere maskiner kan det fort bli ekstremt dyrt. Og disse maskinene har innebygd fuktindikator, så en Appletekniker kan straks se om det har vært vått inni der. Likedan vil en egen sensor avsløre om maskinen har vært utsatt for mye sigarettrøyk, bare for å ha nevnt dét...


I motsetning til mine Lenovo Thinkpad-maskiner, som under tastaturet har renner for å lede vekk væskesøl.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: tilbake / deleteknappev virker ikke!

Innleggav Morse » søn 09.02.2020 1:46

Ja, Gurre, jeg har lagt merke til det. Men på den siste Lenovoen jeg hadde inne hadde ikke disse rennene noe særlig å stille opp mot et krus med varm kaffe... :-(

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]