PC som server

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

PC som server

Innleggav jonkriska » søn 29.10.2006 19:35

Hei!

Har en Windows-pc som jeg vil bruke som server for backup. Hvilke programmer trenger jeg og hvordan går jeg fram for å få satt opp pc-en?

På forhånd takk :-D !

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav kriff » søn 29.10.2006 19:44

Det første du må huske, er å formattere alle diskene på PCen med FAT32 filsystem. Deretter er alt plankekjøring. Hvis du vil ha tilgang fra macen til PCen, slår du på deling av de mappene du vil lese/skrive til. Nå skal det ikke være noe problem å finne PCen på nettverket :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav jonkriska » søn 29.10.2006 19:48

Når jeg installerer Windows på nytt, vil da disken bli formatert i FAT32? Hva må jeg gjøre hvis jeg vil bruke en Windows-pc til å lagre filer på den samme serveren?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Per-Kristian » søn 29.10.2006 19:53

kriff skrev:Det første du må huske, er å formattere alle diskene på PCen med FAT32 filsystem. Deretter er alt plankekjøring. Hvis du vil ha tilgang fra macen til PCen, slår du på deling av de mappene du vil lese/skrive til. Nå skal det ikke være noe problem å finne PCen på nettverket :-)


Sikker på dette? Jeg har ingen problemer med å få tak i flier som ligger på PCen over nettverket. Det er en vanlig NTFS Win-XP PC.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav kriff » søn 29.10.2006 19:56

Macen har ingen problemer med å lese fra NTFS-disker, men hvis han skal bruke PCen som backup, må han ha skrivemuligheter også.

Filsystemet spesifiserer du i begynnelsen av installasjonen. Velg Formater som FAT32, så er du i gang :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav FiliusVitae » søn 29.10.2006 19:58

Hvis du skal kjøre backup over nettverk så betyr det ikke noe hvilket filsystem du bruker.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Firestone » søn 29.10.2006 19:58

Spiller ingen rolle hvilket filsystem han har på Windows-boksen så lenge du har tenkt å skrive til dem over nettverk. Maskinene i nettverket snakker ikke direkte til filsystemet. Det skjer lokalt på Windows-maskinen.

Jeg bruker en linuxboks her med ext3-filsystem som jeg når over Samba og til og med en gammel Amiga1200 kan skrive til den.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav iDoc » søn 29.10.2006 20:00

Du trenger vel egentlig ikke å formattere diskene i FAT32 så lenge det er PC'en som skal gi deg tilgang til filene !?
Selv om du sitter med Mac'en er det faktisk Windows som står for kommunikasjonen med diskene i "serveren". Mac'en kommuniserer bare med Windows og får data servert/levert.

Sørg bare for at du har navn/passord med administratortilgang på PC'en .

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav kriff » søn 29.10.2006 20:09

/ME legger seg langflat, og beklager feilinformasjon :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kajac » søn 29.10.2006 20:12

Skal den være en nettverksserver, er filsystem uvesentlig. Bare installer windows og del en mappe eller en harddisk.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav SuperSau » søn 29.10.2006 20:13

sett opp en ftp server på server pcen.. så er det en lett sak å laste opp og ned filer :)

ftp server til windows.. der foreslår jeg Bulletproof FTP server


have fun

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav jonkriska » søn 29.10.2006 20:19

Finnes det noe gratis alternativ til Bulletproof FTP server? Var noe sånn jeg var på jakt etter.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav nicho » man 30.10.2006 12:01

jonkriska skrev:Finnes det noe gratis alternativ til Bulletproof FTP server? Var noe sånn jeg var på jakt etter.


Microsoft's Internet Information Services (IIS), gratis og installeres ved hjelp av 'Legg til/fjern problemer' i kontrollpanel, og under siden med Windows-tillegg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav agk » man 30.10.2006 12:23

Debian? Litt knoting er det riktig nok den første gangen du installerer, men min boks har gått som en klokke i snart et år....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav ZiPLe » man 30.10.2006 12:29

I stedet for å sette opp en ftp-server for lokalt bruk anbefaler jeg at du deler mappene på windows-maskinen, og kobler til tjener i OSX (Eple + K i Finder).

Enklere blir det ikke. Om du i tillegg ønsker å få tilgang til filene via internett blir ftp-server tingen.

edit:
Er du lysten på å lære noe i samme slengen anbefaler jeg Linux... :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]