Hvordan ta i bruk windows ved hjelp av parallells

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Hvordan ta i bruk windows ved hjelp av parallells

Innleggav krbj1 » søn 31.07.2011 1:46

Hei,
eg har problemer med å få parallells dekstop 6 til å finn/bruke windows vista som eg manuelt har installert på en egen partisjon. Og det endte med at eg krasjet både windows og os x lion partisjonene når eg prøvde å bruke boot camp.
Nå har eg installert lion igjen på den ene og foreløpig har eg bare formatert windows partisjonen.
(Det kan nevnes at eg har iiten snow leopard partisjon i tilleg til de to nevnte.)

Etter å ha undersøkt litt så har eg sett at vista visst nok ikkje støttes i lion. Stemmer det? (til tross for at eg har klart å installere det og kjøre det fra start ved å bruke tilvalgstast)

Er eg helt på jordet når eg har installert windows manuelt uten å bruke boot camp eller parallells til dette?

Takk for de forhåpentlig kommende svara :)
medlem i 156 måneder
 

Re: Hvordan ta i bruk windows ved hjelp av parallells

Innleggav vestmac » søn 31.07.2011 10:26

Hei!
Nå forstår jeg ikke 100% hva du har gjort ut i fra det du skriver, men enten så skal man installere WIN vha Bootcamp og benytte windows ihht denne funksjonen (dvs boote maskina enten med win eller med osx), eller så kjøper man Parallels og installerer WIN ihht instruksjonene i dette programmet (som setter opp en virtuell windows-maskin).

Hvis du har installert windows utenom både Bootcamp og Parallels, så er det antagelig ikke så rart at ting ikke fungerer.
medlem i 168 måneder
 

Re: Hvordan ta i bruk windows ved hjelp av parallells

Innleggav krbj1 » søn 31.07.2011 10:52

Hehe, nei eg er faktisk ikkje heilt sikker selv på hva eg har gjordt.

Eg prøvde både boot camp og parallells for å installere windows men i og med at eg allerede hadde to partisjoner (lion og snow leopard) så kunne ikkje disse programmene gjøre noe. Ikkje en gang å splitte snow leopard partisjonen i to en gang ved hjelp av bootcamp eller diskverktøy-prøgrammet.

Så da brukte eg terminal for å splitte snow leopard partisjonen og å gi dei to nye partisjonene rett format til å kunne installere os'ene.
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=359&t=264188
Det gjor eg ved å boote instalasjons-cd'er.

Når alt var installert kunne eg boote inn i lion, snow leopard eller windows.

Men parallells kunne ikkje finne windows.

Så eg prøvde å kjøre boot camp assistenten i lion.
Etter å ha gjordt det så klarte eg å finne windows gjennom parallells, men då var windows partisjonen ødelagt.
Prøvde starte lion på nytt, men da hadde den også tatt kvelden.

Beklager at det er litt uklart hva eg har gjordt, men det var så mye så eg sliter med å huske alt.

Edit:
Nå prøver eg å installere vista bare gjennom parallells, men da tar vel vista opp plass fra lion partisjonen min. Er det mulig å bruke windowspartisjonen som eg har laget?
Og er det mulig få vista til å kunne bootes fra oppstart når eg installerer gjennom paralells? (har jo mine tvil om det.)
medlem i 156 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]