Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Innleggav Tallica » tir 09.08.2011 23:53

Jeg lagrer og flytter bilder og opplever at jeg må 'godkjenne som administrator' hver gang jeg flytter et bilde. Vet det skal være mulig å endre innstillinger slik at jeg slipper det, men hvor???

I tillegg får jeg på noen av mappene beskjed om at 'the file or folder might be read-only' (eller åpen i et annet program og det er det ikke, så da er det read-only som er 'problemet'. Hvordan endrer jeg disse innstillingene?

Tusen takk på forhånd til dere som ikke sukker oppgitt over alle mine spørsmål, men faktisk tar dere tid til å svare meg.
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Innleggav Eagle » ons 10.08.2011 1:15

Hei. Velg filen det gjelder og trykk cmd+i. Nederst i vinduet som spretter opp har du seksjonen "deling og rettigheter. Her bør din bruker ha lese og skriverettigheter.

Du kan endre rettighetene for mapper med undermapper ved å klikke på tannhjulet nederst i seksjonen.

Lykke til

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Innleggav Tallica » ons 10.08.2011 13:20

Med tannhjulet mener du systevalg? Jeg har forsøkt å lete rundt der, men hva skal jeg gå inn på på systemvalg for å endre innstillinger?

Det skjer forøvrig ingenting når jeg trykker Cmd+i
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Innleggav Eagle » ons 10.08.2011 15:35

Hei. Du kan også "høyreklikke" (kontroll-klikke) på filen det dreier seg om og velge "vis info" fra menyen du får opp. Nederst i info-vinduet er valg for deling og rettigheter. Tannhjul-symbolet jeg snakker om vil være helt nederst i dette vinduet. :-)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Innleggav Eagle » ons 17.08.2011 8:58

Hm, så nå at innlegget er postet under 'Windows på Mac', hvis du har denne problemstillingen i Windows blir løsningen en annen enn den jeg beskrev lenger oppe ettersom jeg antok det var snakk om OSX... :-)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvordan endre innstilling på 'file or folder read-only'

Innleggav Tallica » fre 19.08.2011 11:58

Ja, jeg fant ingenting av det du beskrev, så det forklarer litt ja. :)
Men jeg har fortsatt ikke fått løst 'problemet'. :/
medlem i 204 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron