Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav crzywiz » tor 25.08.2011 15:42

Tenkte å få lagt inn en ren installasjon av W7 på min MB Air, altså ikke via Bootcamp. Noen som vet en framgangsmåte? Har Iso på minnepenn, så den er grei.
medlem i 177 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav Wavelength » tor 25.08.2011 16:31

Prøv å søk på google. Finner sikkert noe.

Men hvorfor vil du det?
Bootcamp er jo ikke bare installasjonen, men også drivere og firmware for å kjøre Windows på Macen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav crzywiz » fre 26.08.2011 11:57

Grunnen til at jeg tenkte clean install er pga jeg har bare 64gb tilgjengelig :)

Windows 7 ønsker jeg, pga etter min mening er det ett bedre operativsystem til min bruk. Spesielt mtp nettverk.

Kan jeg f.eks legge inn windows xp på min 2 gen Macbook Air via bootcamp? Det tar ikke så mye plass, og jeg kan da reboote dit for å få gjort det jeg ikke kan i MacOS.
medlem i 177 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav steph » fre 26.08.2011 12:19

Tenker du på en installasjon via VMware Fusion eller Parallells?
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav crzywiz » man 29.08.2011 16:21

Jeg tenkte om det var mulig at det BARE er W7 på maskinen, altså jeg skrur på maskinen og w7 booter automatisk.
medlem i 177 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav steph » ons 31.08.2011 9:19

Tja, den varianten har jeg ikke sett at noen har gjort før.

Antar du vil få problemer med å få inn riktige drivere etc., og at det vil ta tid (og googling) for å få det slik du vil.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav Berg » ons 31.08.2011 9:39

Det er jo ikke noe problem å installere W7 gjennom boot camp, for så å velge W7 som oppstarts disk, det vil i mine øyne også være lettere. Dersom du uansett ikke skal bruke OSX vil det ikke ta alt for mye plass, og om plass er et stort behov, ja da har man vel ikke valgt seg riktig Mac, når det gjelder Air, eventuelt finnes det jo ekstrene disker.
medlem i 182 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav steph » ons 31.08.2011 15:29

Sannsynligvis ikke det du vil, men hvis du installerer Win7 via Parallells (mulig også VMWare fusion) og ikke bruker boot camp, så vil Win7 ha full tilgang til hele disken, dvs. man må ikke spesifisere på forhånd størrelse av partisjonen.
Dette er spesiellt nyttig hvis man ikke vet hvor mye man vil bruke på Windows på forhånd.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav NoMoreWinShit » ons 31.08.2011 20:58

Stay away. Dette vil du ikke gjøre. Dersom du kjører W7 på en Mac og kjører oppdatering av W7 mot MS auto update så får du "spam" av feilmeldinger fra MS på ugyldig lisens og du vil ikke klare å få oppdatert W7 med fremtidige patcher etc.

En annen ting - du gjør deg fortjent til en Jihad ! Makan til helligbrødre !!! ;) (ironi... ikke bit på....)
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav Hawk eye » søn 04.09.2011 23:48

Ville gjort slik som Berg sa og brukt bootcamp for så å velge windows som startup disk. Vil tro det vil væremdetntryggeste, men om du absolutt bare vil ha w7 på maskinen din anbefaler jeg deg å sjekke litt rundt på youtube og se om det har fungert for andre som har gjort det samme.
medlem i 172 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav artikallj » man 05.09.2011 0:49

Hadde Windows Vista som eneste operativsstem på en Macbook et års tid. Gikk greit det.

Så om du absolutt vil, så kan du jo bare prøve. Det skader ikke, du kan bare installere OS X på nytt etterpå om det ikke går. Så kan du selge MBA og kjøpe deg en Windows PC i stedet. Fungerer helt sikkert mye greiere.
Det var i grunn det jeg kom frem til da jeg kjøpte en dedikert Windows maskin i stedet, og installerte OS X igjen på Macbooken.

Bruker Paralells 4 på 27" i7 iMac når jeg sitter hjemme og må bruke Windows.
medlem i 153 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav Cybbe » man 05.09.2011 1:33

Boot fra minnepenn, formater disken for NTFS, og installer Windows.

Mulig du da havner borti litt troubleshooting med drivere. Du kan evt gå ruten om bootcamp, for deretter å fjerne OS X -partisjonen når alt er oppe og gå.

Les litt her:
http://forums.anandtech.com/archive/ind ... 62360.html

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvordan gjøre en "clean install" av windows på Macbook Air?

Innleggav crzywiz » man 05.09.2011 13:39

takk for gode svar! :)

skal prøve å gi OSX litt tid, ser ut som at det fungerer greit i forhold til serveren nå. Fant ut at det var enklere å justere backupløsningen, istedetfor bytte operativsystem på mac'en :)
medlem i 177 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron