Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav Lukas » lør 19.01.2013 11:06

Min 10 år gamle XP-installasjon på Parallels 7 har både leddgikt og venstresidig hjertesvikt, så nå tenkte jeg å gå over til ...:

Parallels 8 med Windows 8!

Jeg har en MacBook Pro late 2011, skal jeg da velge 32- eller 64-bitversjon av Windows? Og hvor kjøper jeg dette best og billigst?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav petrus764 » lør 19.01.2013 11:50

64-bit windows 8, du får kjøpt det på komplett.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765366

evt på engelsk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765373

Merk at dette er den vanlige utgaven av Windows 8, har du behov for bitlocker, motta RDP-forbindelser, group policy og domeneverktøy bør du velge Windows 8 Pro som koster 300kr ekstra. For de aller aller fleste er ikke det nødvendig.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav FrankDrebin » lør 19.01.2013 12:36

Lukas skrev:Min 10 år gamle XP-installasjon på Parallels 7 har både leddgikt og venstresidig hjertesvikt, så nå tenkte jeg å gå over til ...:

Parallels 8 med Windows 8!

Jeg har en MacBook Pro late 2011, skal jeg da velge 32- eller 64-bitversjon av Windows? Og hvor kjøper jeg dette best og billigst?


Windows 8 Pro kan lastes ned fra Microsoft.no for kr. 249,-frem til 31 Januar. Etter du har lastet ned får du valget om du vil brenne ut filen til DVD, legge den på en bootbar minnepenn eller bare som en fil. Du får også valget om du vil kjøpe installasjons DVD for 115,- (i tillegg til 249,-). Da følger det med 2 plater, en med 64bit versjon og en med 32 bit.
medlem i 149 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav Lukas » lør 19.01.2013 16:04

Takk for svar.

Den til 249,– virker jo som løp og kjøp, men er det en fullverdig versjon som man kan ta en clean install av, eller må man ha en Windows-installasjon fra før som man oppgraderer?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav Nikoraisan » lør 19.01.2013 16:19

249 er ikke clean install. det fikk jeg smertelig erfare.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav FrankDrebin » lør 19.01.2013 17:36

Nikoraisan skrev:249 er ikke clean install. det fikk jeg smertelig erfare.


Det er upgrade versjon som koster 249,- Men i motsetning til Windows 7 upgrade så går det å installere Windows 8 upgrade på en helt blank harddisk. Dette har jeg testet ved to anledninger på PC, og det funket.

Jeg har ikke noe erfaring med Parallels, så aner ikke hva som går der.

Om det ikke går så kan man uansett bare installere en tidligere Windows versjon (trådstarter har jo XP) først, eller bare installere Win8 over den gamle. Under installasjonen får man et valg som heter "Avanserte alternativer" og der har man mulighet til å formatere harddisken og da blir det jo som en clean install.
medlem i 149 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav Nikoraisan » lør 19.01.2013 18:13

FrankDrebin skrev:
Nikoraisan skrev:Dette har jeg testet ved to anledninger på PC, og det funket.
Men man får ikke aktivert windowsen, som strengt tatt er et ganske kritisk punkt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Windows 8: 32 eller 64, og kjøpe hvor?

Innleggav FrankDrebin » lør 19.01.2013 18:55

Nikoraisan skrev:Men man får ikke aktivert windowsen, som strengt tatt er et ganske kritisk punkt.


Det er et kritisk punkt ja. Det er mulig jeg ikke aktiverte da jeg testet det, men som sagt er jeg helt sikker på at installasjonen gikk på en blank harddisk. Med Windows 7 upgrade fikk man en feilmelding etter man skrev inn produktnøkkelen når upgradeversjon ble installert på blank disk.

Trådstarter har jo XP. Hvis upgradeversjonen også gjelder fra XP ville jeg prøvd den først. Koster jo uansett bare 249,-

Jeg har kjøpt Win8 til 5 pc'er og det funker veldig bra og alle er aktiverte. 4 av pc'ene valgte jeg å formatere under installasjonen slik at det ble som "clean install". Den femte installerte jeg over Windows7 og beholdt filer og programmer. Også det funket helt fint.

Vil anbefale Windows 8. Raskere enn Windows 7 og like stabilt.
medlem i 149 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron