parallels 9, og registrering av windows

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

parallels 9, og registrering av windows

Innleggav gurwen » søn 27.10.2013 18:49

Hei. Jeg har en lovlig kjøpt versjon av windows 7, som jeg har brukt med parallels. Etter oppgradering til mavericks, måtte jeg også oppdatere til parallels 9. Nå får jeg beskjed om å registrere windows på nytt. Jeg prøver dette, men får beskjed om at lisensen er utløpt. Har en misstanke om at windows mener den er installert på en ny maskin, og at det ikke dekkes av lisensen. Det har jeg jo ikke gjort… Prøver å kontakte windows support, men det koster nesten 500,- NOK siden jeg ikke har en gyldig produkt id (den er jo utløpt, og godkjennes ikke…). Noen som har et godt råd til en som ikke vil kaste en mac i veggen bare fordi han blir supertilta av windows?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav svar » søn 27.10.2013 18:55

Lisensieringen til Windows reagerer på hardware endringer.
Er de for store så må man kjøpe ny lisens, vist man skal følge dette lovelig.
Har man en OEM lisens er det enda værre, denne lisensen kan ikke flyttes til en annen maskin i det hele tatt.

Det forundrer meg ikke om W7 ser på at når du gikk fra Parallels8 eller hva du hadde til P9 så ser den det som at man har byttet maskin.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav jerry.c.bush » søn 27.10.2013 19:00

Jeg ville nok fosøkt kontakte Microsoft en gang til og betalt de 500,- det koster for å få hjelp. Så forsøker du få tilbake de 500,- etterpå pga at din lisens var gyldig for support.
Jeg hadde i alle fall gjort det.

Men jeg lurer på hvorfor du "måtte" oppgradere din Parallels til 9? Jeg har hatt Parallels 8 og brukt den på Mavericks siden første preview versjon og aldri hatt noe problemer med å kjøre den på noen av maskinene våre sammen med Mavericks....

Du kan jo forsøke sette tilbake til Parallels 8 også og se om du da må registrere den på nytt.

(Dette er MS på sitt værste dessverre)

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav svar » søn 27.10.2013 19:03

En annen ting, jeg synes det er helt koko at man må kjøpe windows på nytt for å være lovelig når man gjør små endringer på en VM, det blir noe annet når man gjør store oppgraderinger på en fysisk maskin, men en VM er pr defenisjon den samme fysiske maskinen hele tiden.
Derfor bruker man alternative metoder.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav jerry.c.bush » søn 27.10.2013 21:57

Hey Colargol!
Enig med svar!

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav Driveren » søn 27.10.2013 22:49

Mange tulette svar. Gjør edet enkelt, ring microsoft suporttelefon forklar problemet og du får en ny nøkkel. Dette under forutsetning av at du har en lovlig versjon. Grunen til at det er slik er at du ikke skal kunne innstalere en windows lisens på flere maskiner og for å lage trøbbedl for de som er hyperaktive med haccing av Windovs.

Du kan heller ikke innstalere Mac OS på flere maskiner med bare en lisens. :-D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav gurwen » søn 27.10.2013 23:21

Takk driveren. Skal prøve det. har selvfølgelig en legit versjon. Kjøpt på expert, og ikke sammen med noe maskinvare.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav svar » søn 27.10.2013 23:31

@Driveren: Det som er tullete er at Windows ikke merker forskjell om den er installert rett på hardware eller i en VM.
Det er mulig å lage OS slik at de vet at de er i en VM og da kunne de ha lettet litt på hvordan lisensieringen fungerer.

Men på en anne side, dette er bare ett problem for vanlige hjemmebrukere, da man i bedrifter bruker site lisenser som faktisk ikke er like vrange.
Du kan tenke på det selv, de aller fleste bedrifter bruker VM`er, hadde blitt for dumt vist de måtte ringe MS hver gang de la til litt for mye ram eller litt for mange nye virtuelle disker.

OSX lisenseringen nå om dagen, etter at de la det inn i AppStore, er faktisk slik, for private, at man kan bruke software man har kjøpt der på alle sine egene maskiner, uansett hvor mange det er, mens for bedrifter må man ha 1, ett, kjøp pr maskin.
Men siden Apple ikke pr i dag har noen volum lisens system på AppStore apps, ihvertfall ikke i Norge enda, det finnes i USA og deler av EU.

Skal en bedrift med si 20 Macer leve helt lovelig i dag, må de ha OSX kjøpt på 20 forskjellige AppStore kontoer, tror du det skjer? Nei det skjer ikke i praksis.

Nå har forsåvidt Apple løst det da, siden 10.9 er gratis og ikke krever noen form for registrering/aktivering.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: parallels 9, og registrering av windows

Innleggav gurwen » søn 27.04.2014 12:27

Saken er endelig løst. Jeg ga egentlig opp det hele, men har etter hvert fått større behov for å bruke Windows, og begynte å grave igjen. Jeg fikk etter mye om og men tak i et telefonnummer i Norge, og ringte dit. Da jeg fikk tak i noen der, var de veldig hjelpsomme, og jeg fikk hjelp til å re-registrere lisensen min. Alt er i alle fall i orden, og fungerer som det skal. (inntil parallels 10 kommer da...)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere