Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav jerry.c.bush » fre 18.07.2014 9:51

casablanca skrev:At det ikke er på norsk er ikke noe problem. Foretrekker faktisk engelsk.
Utfordringen er å få kjøpt en lovlig lisens. Det er utvilsomt mange med originalprogrammer som selger installasjonsmediet (DVDen) sin for så å beholde en kopi på egen maskin samt at serienr. er registrert på seg selv. Så ved å kjøpe DVDen og installere det samme serienr. er man plutselig blitt eier av en piratkopi og i tillegg betalt for det.

Jeg mener det blir som dette:
Så lenge du selv besitter DVD-mediet og lisensen påklistret denne eller at du er i besittelse av den originale lisensen på originalt papir så er det du som er den rettmessige eieren av lisensen. Så den som da har en ugyldig lisens er den som har den på maskinen uten å være i besittelse av originalen som nevnt over. Det er da den andre parten som er piraten og ikke du. Når du i tillegg kan bevise med kvittering at du har kjøpt den, så mener jeg at du skal være på den sikre siden ang piratvirksomhet.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » fre 18.07.2014 10:56

Problemet er bare at det strider imot lisensvilkåerene til Microsoft dersom det dreier seg om en OEM lisens.
medlem i 198 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav jerry.c.bush » fre 18.07.2014 17:41

Ja, man må passe på å få en fullversjon som ikke er OEM.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav casablanca » fre 18.07.2014 23:21

Jeg ser (ved å gå inn på www.prisjakt.no, www.prisguide.no eller no.kelkoo.com) at det selges OEM versjoner i butikk også. Er dette litt i gråsonen for hva som er lovlig?

Da er vel det siste alternativet (om man skal være sikker på å få en egen, lovlig lisens) å kjøpe fullversjonen for full pris (ca. kr. 800-900 for WIndows 8 ). Er visst vanskelig å få kjøpt "brukt" til redusert pris og samtidig få en lovlig lisens.

Er forresten Windows 8 bakoverkompatibel med eldre Windows/DOS programvare? Ser at Windows 7 og 8 koster omtrent det samme så da er det vel like greit å kjøpe siste versjon. Og forskjellen mellom "normal" og "pro" versjonen er visstnok mer avansert nettverkstilgang, sikkerhet og slikt? Da holder det vel med den vanlige versjonen for meg.

EDIT: har undersøkt litt på nettet og leser at OEM versjoner er lovlige, men fungerer kun på én fysisk maskin. Altså, om jeg selger min MacBook Pro og kjøper en annen maskin så må jeg kjøpe Windows helt på nytt igjen. Det er visstnok slik at man "aktiverer" en lisens der informasjon om maskinvare også hentes inn (kanskje også serienr. på maskinen), og etter min forståelse, om man har en fullversjon så kan man deaktivere den fra en maskin (f.eks. før maskinen skal selges) og så installere og aktivere på nytt på en annen maskin (mens med OEM nektes installasjonen om man prøver på nytt på en annen fysisk maskin enn den man installerte på første gang).
Jeg vet ikke hvor mange ganger man kan overføre en slik lisens (med fullversjonen) og om det er lovlig/mulig å installere Windows på flere egne maskiner om gangen (ville vært veldig fint å installere på min stasjonære Mac i tillegg til min Macbook Pro), men det villle ikke overrasket meg om Microsoft er såpass gjerrige at de krever at jeg kjøper to separate fullversjoner av Windows for å kunne installere på mine to separate maskiner. Kanskje noen her kan oppklare sistnevnte?
medlem i 220 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » lør 19.07.2014 2:18

Uavhengig av versjon så kan én lisens være installert på en maskin om gangen.

Forskjellen mellom en fullversjon og en OEM lisens er som du har funnet ut at en OEM lisens kun kan installeres på én maskin og ikke kan flyttes. Selv små endringer av hardware oppsett kan skape problemer med en OEM lisens. Jeg har selv vært i kontakt med Microsoft en gang for å få benyttet en Windows OEM lisens som var installert på en harddisk som krasjet. Dette gikk forøvrig greit å få ordnet over telefon, men reglene er i utgangspunktet relativt restriktive.

En fullversjon kan flyttes etter ønske og behov forutsatt at den er installert på kun én maskin om gangen. Den må derfor avinstalleres ved flytting til ny/annen hardware.

OEM lisenser er forøvrig ment å selges sammen med ny hardware.
medlem i 198 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav casablanca » lør 19.07.2014 12:26

OK, takk for oppklaringen. Da må det nok bli å kjøpe en fullversjon fra Microsoft.

Men ettersom jeg for denne gang kun trenger Windows til å kjøre noen små konfigurasjonsprogrammer og ferdig med det; hvordan er lovligheten med å låne Windows fra noen som har en fullverdig installasjon og pt. ikke bruker den på egen maskin?
Altså, de har det ikke installert på sin egen maskin, jeg låner DVDen, installerer på min maskin via Virtualbox, kjører programmene jeg trenger, sletter så hele Windows og gir tilbake DVDen.
medlem i 220 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » tir 22.07.2014 1:21

I utgangspunktet så er nok det "innenfor", selv om det kan bli en noe tungvint løsning.
medlem i 198 måneder
 

Forrige

Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere