Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav casablanca » ons 16.07.2014 23:00

Jeg har egentlig det meste jeg trenger i OSX, men en sjelden gang kommer jeg over firmware oppdateringer, harddisk innstillinger og annet der programvaren kun er å finne for DOS eller Windows.
Jeg lurer da på:
- hva er den enkleste og billigste måten er å få installert Windows på min OSX 10.9.4 MacBook Pro (i5 prosessor)? Bootcamp eller noe annet?
- hvilken Windows versjon duger (jeg går ut fra at en eldre Windows vil fungere da programvaren jeg skal kjøre er fra 2010)
- hvordan får jeg (lovlig) tak i evt. eldre versjoner av Windows?
medlem i 220 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » tor 17.07.2014 0:12

Bootcamp er nok den billigste løsningen siden du da kun trenger en Windows lisens.

Alternativene er Parallels eller VMWare Fusion som koster noen kroner.

Forøvrig er det vel ikke helt enkelt å oppdrive eldre Windows versjoner i butikk. Mulig noen kan ha liggende noen Windows 7, men om det blir billigere enn å kjøpe Windows 8 er vel heller tvilsomt. En lisens ligger vel på 8-900 kroner.

Styr bare unna Vista.

Alternativt kan du kanskje sjekke ut Crossover som kjører svært mye Windows software i OS X uten noen som helst Windows installert. Det har jeg brukt selv med svært godt resultat for å kjøre flere Windows applikasjoner. De har en trial versjon som du kan teste ut.

http://www.codeweavers.com/products/crossover-mac/
medlem i 198 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav OutOfLine » tor 17.07.2014 1:52

Valotunk skrev:Bootcamp er nok den billigste løsningen siden du da kun trenger en Windows lisens.

Alternativene er Parallels eller VMWare Fusion som koster noen kroner.



VirtualBox koster ingen ting, og funker fint til lett windows-jobbing av og til.
medlem i 193 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav casablanca » tor 17.07.2014 1:56

Crossover har jeg lastet ned og prøvd, men den støtter ikke de programmene jeg vil bruke. Har hørt om noe som heter Wine -fungerer dette på lignende vis som Crossover som ikke trenger en Windows installasjon, men kanskje også ikke fungerer med alle programmer?
Da blir det nok Bootcamp eller Virtualbox.

Kr. 800-900 høres stivt ut for å ha WIndows til å kjøre et par småprogrammer noen ytterst få ganger i året, men det er kanskje ingen som overfører lisenser ettersom de fleste oppgraderer sin eksisterende lisens?
Ser at Windows 7 fortsatt selges mange steder men prisen er ca. det samme som du nevnte. Synd at Microsoft ikke går etter samme modell som Apple; altså gratis, eller i det minste billig (som de siste OSX før Mavericks).
medlem i 220 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » tor 17.07.2014 10:47

OutOfLine skrev:VirtualBox koster ingen ting, og funker fint til lett windows-jobbing av og til.


Stemmer. Den glemte jeg i farten.
medlem i 198 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav kimern68 » tor 17.07.2014 14:00

Wine er en virtuell utgave av Windows, i allefall slik jeg har fått forklart det. Jeg har riktignok ikke brukt det under OSX, men jeg var bruker av Linux er periode, og da kjørte jeg blant annet Spotify via Wine siden det den gang ikke fantes noen egen utgave til Linux, noe det kanskje gjør i dag. Så det kan hende at Wine fungerer, du må bare prøve, og Wine skal også være gratis så vidt jeg vet.
medlem i 140 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav tiddylicious » tor 17.07.2014 16:06

Vil anbefale at du går for virtualbox, istedetfor å bruke mye tid med wrappers (wine) etc for ymse windows oppgaver. Gratis samt en god enkel løsning :-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav casablanca » tor 17.07.2014 20:43

Gratis kanskje, men pluss prisen for Windows (leter fortsatt etter en Windows 7 eller 8 installasjons-DVD som ikke koster allverden) ;)
Har prøvd Wine, men ikke fått det helt til. Kanskje verdt et nytt forsøk før jeg kjøper Windows.

Forresten, er det bare Bootcamp som krever en egen partisjon til Windows bruk? Syns det er bortkastet når jeg ikke skal bruke Windows regelmessig, så om Virtualbox lagrer Windows filene/programmene på samme harddisken som OSX så går jeg heller for den.
medlem i 220 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » tor 17.07.2014 22:41

Det siste avsnittet ditt stemmer. Bootcamp krever en egen partisjon på harddisken.

Alle de andre alternativene oppretter en virtuell disk for Windows installasjonen. Denne vil du se som ei fil på harddisken din.

Alle de virtuelle løsningene vil fungere mer enn godt nok til ditt bruk, men i og med at Virtualbox er gratis ville jeg i første omgang satset på det.

Såfremt du da får tak i en Windows lisens :-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Gurre » tor 17.07.2014 23:29

Valotunk skrev:Det siste avsnittet ditt stemmer. Bootcamp krever en egen partisjon på harddisken.

Alle de andre alternativene oppretter en virtuell disk for Windows installasjonen. Denne vil du se som ei fil på harddisken din.

Alle de virtuelle løsningene vil fungere mer enn godt nok til ditt bruk, men i og med at Virtualbox er gratis ville jeg i første omgang satset på det.

Såfremt du da får tak i en Windows lisens :-)


Null problem å få tak i en brukt Windows-lisens på qxl.no

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav Valotunk » tor 17.07.2014 23:55

Gurre skrev:Null problem å få tak i en brukt Windows-lisens på qxl.no


Vel, jeg vil ikke akkurat påstå at det renner over av "gode tilbud"...
medlem i 198 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav jerry.c.bush » fre 18.07.2014 0:34

Du kan få tak i på E-bay også, men ikke Norsk dog. Jeg har selv kjøpt multilanguage der: Windows 7 Professional 64-bit for et par hundre-lapper.
Feks: http://www.ebay.com/itm/Windows-7-Profe ... 1c433376d9

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav casablanca » fre 18.07.2014 1:49

At det ikke er på norsk er ikke noe problem. Foretrekker faktisk engelsk.
Utfordringen er å få kjøpt en lovlig lisens. Det er utvilsomt mange med originalprogrammer som selger installasjonsmediet (DVDen) sin for så å beholde en kopi på egen maskin samt at serienr. er registrert på seg selv. Så ved å kjøpe DVDen og installere det samme serienr. er man plutselig blitt eier av en piratkopi og i tillegg betalt for det.

Hvordan fungerer en Windows lisens i disse dager? Kobles man seg opp mot Microsoft sin server mens DVDen installerer for å oppgi lisenskoden og deretter spør om eierens navn/adresse?

Ser at det er en på QXL som selger WIndows 7 Professional for en Dell maskin, men dette er vel en backup DVD for reinstallasjon i tilfelle kræsj, der samme lisens allerede er forhåndsinstallert på en PC selger sannsynligvis har.
medlem i 220 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav svar » fre 18.07.2014 2:18

Windows lisenser som følger med maskiner er gjerne OEM versjoner som IKKE kan flyttes til andre maskiner.
Vet ikke hvordan det er på Win8, men på Win7 oppgir man lisensnummeret ved installasjon, så må den aktiveres via internett eller telefon innen 30dager.
Navn har jeg aldri oppgitt på aktiveringen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Enkelt/billig Windows oppsett for sjelden bruk

Innleggav schnellpanzer » fre 18.07.2014 3:22

VMware Fusion og win7 går som en drøm, sømløst og stødig.
medlem i 144 måneder
 

Neste

Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron