Overføring til PC via minnepinne

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Overføring til PC via minnepinne

Innleggav casablanca » fre 17.10.2014 20:39

Temaet er ikke helt "Windows på Mac" men er Windows relatert, så jeg prøver meg her....

Om jeg skal overføre filer fra en Mac (OSX 10.6 Snow Leopard) til en person som har en Windows PC (vet ikke hvilken Windows versjon) ved hjelp av en USB minnepinne (formatert i Disk Utility som MSDOS), vil det blir problematisk om jeg bruker norske bokstaver i filnavnene? I gamle dager var det jo slik at brukte man æøå så kom det helt andre tegn frem på en annen maskinplatform.
Selve filene burde ikke være noe problem (PDF og JPG).
medlem i 220 måneder
 

Re: Overføring til PC via minnepinne

Innleggav T.B.Hansen » fre 17.10.2014 21:52

Nyere Windows-versjoner skal ikke ha problemer med den typen filnavn vi er vant til på Mac. Men for sikkerhets skyld (etter en lang rekke dårlige erfaringer) pleier jeg selv alltid å endre filnavn til korte navn uten mellomrom eller ikke-engelske tegn.

Et annet vanlig problem, er at Windows ikke kan lese minnepinnen om man har endret navn på den i Finder. La derfor navnet stå som «Uten navn» i Diskverktøy, og ikke endre dette senere.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Overføring til PC via minnepinne

Innleggav casablanca » lør 18.10.2014 4:17

Takk for tips! :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: Overføring til PC via minnepinne

Innleggav Grubasek » lør 18.10.2014 8:50

Et annet tips: Formater alltid (hvis mulig) minnepinnen paa den maskinen du skal kopiere TIL. Da faar du vanligvis ingen lese-/skriveproblemer.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron