32 eller 64 bit

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

32 eller 64 bit

Innleggav paalea » man 17.08.2015 23:10

Jeg skal innstallere Windows 7 på min iMac via BootCamp. Må windows versjonen være 32 bit da, siden flashstasjonen skal være formatert i Fat32 format når den booter?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Morse » man 17.08.2015 23:14

Nei. Win 64-bit er tingen.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav paalea » man 17.08.2015 23:20

Ok, så hvorfor får jeg ikke innstallert Windows 7 via bootcamp :( where is the glitch in the matrix?!?!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Valotunk » man 17.08.2015 23:42

Nøyaktig hvilke problemer eller feilmeldinger får du?

Har du mulighet til å legge ut screenshots?

Har installert Windows 7 via Bootcamp mange ganger på diverse Mac'er og aldri hatt noen som helst problemer.

Her er prosedyren:

https://support.apple.com/no-no/HT201468

På hvilket punkt stopper det opp hos deg?
medlem i 198 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav paalea » tir 18.08.2015 1:15

Jeg har fulgt alle prosedyrer til punkt og prikke og prøvd flere ganger nå med små variasjoner uten hell.

Det stopper opp etter Windows har innstallert og skal til å starte opp. Så går skjermen i svart/hvitt Dos mode og sier at jeg må koble til cd stasjonen, starte på ny og gjøre noen valg i språkinnstillingene....men deretter funker ingenting og jeg må starte opp i Mac mode og prøve på nytt.

Syyyyykt frustrerende siden jeg har en deadline til å ha maskinen klar på kontoret mitt for innstallering av windows programmer.

Skal få tatt en screenshot neste gang det "krasjer".

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Morse » tir 18.08.2015 1:52

Prøver du å installere Windows fra en DVD eller en USB-pinne? Har disse 32- eller 64-bit versjonen?

Skal du ha programmer installert på kontoret, jobber du gjerne i et firma som har en IT-ansvarlig?

Fortell, fortell!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav paalea » tir 18.08.2015 2:00

Problemet er at IT ansvarlig ville at jeg skulle få meg pc.....windows programmet er 64 bit. minnepinnen virker å bli formatert i 32. jeg prøver å innstallere fra en usb pinne ja som oppskriften sier.

Np siste gangen kom jeg til windows innstallasjonen skulle starte, men da fikk jeg ikke kontakt med tastatur eller mus...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Jonas.J » tir 18.08.2015 7:21

Har du tilkoblete enheter som harddisker i Mac-format, så må ta koble dem fra når du innstallerer. Først når Win 7 er ferdig installert, med BootCamp-drivere kan du koble dem til igjen.
Du kan heller ikke innstallere med trådløs mus eller tastatur.
medlem i 151 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav harald.scott » tir 18.08.2015 13:03

Regner med at du allerede har vurdert Parallells og valgt det bort?Jeg valgte bort BootCamp og ble positivt overrasket over Parallells.
Med siste versjon (Pris ca 500,-) og W7 fungerer dette utrolig fint både installasjon og bruk, på min MacMini. Skal også klare å kjøre/emulere det meste av program/interface
medlem i 199 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav paalea » tir 18.08.2015 14:33

Takk for tips! Men jeg vil gjerne kjøre BootCamp.....fatter ikke hvorfor det ikke er grei skuring å innstallere det. Hardware+Software....hvor vanskelig skal det være i 2015?!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Dorkfish » tir 18.08.2015 14:50

Hvilken iMac er dette? Husker at den jeg hadde fra 2010 måtte ha noen ekstra filer på minnepenn for at installasjonene skulle starte opp skikkelig.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav paalea » tir 18.08.2015 16:05

Det er en helt nyinnkjøpt imac 21,5 late 2013. Windows er nyinnkjøpt Win 7 fra komplett.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Valotunk » tir 18.08.2015 21:52

Ikke heng deg opp i formatteringen av USB minnepinnen. Den blir formattert med filsystemet FAT32 for at den skal kunne leses og skrives til av både OS X og Windows. Det har ellers ingen sammenheng i forhold til om det er snakk om 32 eller 64 bits Windows.

Mitt tips er å prøve å skaffe en annen Windows versjon bare for å teste. Gjerne en fullversjon og ikke OEM.
medlem i 198 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav Morse » tir 18.08.2015 22:55

Så lenge du har Bootcamp på plass, så ville jeg bare latt IT-ansvarlig ta seg av resten. Har han orden i sysakene, skulle det være en smal sak for vedkommende å installere Windows og de nødvendige programmer, så han kan behandle/konfigurere/oppgradere din Mac som en hvilken som helst annen PC i nettverket. Parallels er dessverre IKKE et alternativ hvis du vil beholde vennskapet med din IT-person. En IT-person har nok av hodepiner fra før, om han ikke skal forholde seg til VM også. Synd, men sant...

Er det snakk om mange brukere i dette systemet, har nok IT-ansvarlig dessuten en Windows Enterprise, så det skulle være helt unødvendig for deg å kjøpe en egen lises...

Din jobb her blir å selge IT-ansvarlig ideen om at så lenge du har en Bootcamp-partisjon, så vil din maskin kunne være en fullblods PC - i tillegg til at det er en Mac!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: 32 eller 64 bit

Innleggav strukt » ons 19.08.2015 15:37

Dette skal være rimelig failsafe. Bootcamp-assisstenten skal gjøre alt for deg. Lage ny partisjon, lage USB penn, laste ned drivere og restarte maskinen og sørge for at den starter fra USB pennen der du har Windows installasjonen.

Kanskje du bør ta et bilde av det som feiler å legge ut, så blir det enklere for folket å hjelpe de her.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere