KRISE med Word -hjelp!

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

KRISE med Word -hjelp!

Innleggav macline » søn 10.04.2016 17:20

Jeg sitter med en svær eksamensoppgave og håper noen kan hjelpe meg! =-O

Bruker Word, og nå plutselig dukker det opp feilmeldinger i ett sett. Jeg har ikke gjort noen forandringer eller innstillinger i Word annet enn at jeg laget en ny mal.
Det er to feilmeldinger. Den første ser slik ut:

Du kan ikke lagre mens filen er opptatt av en annen bruker. Prøv å lagre filen med et nytt navn.

Når jeg da klikker på OK, kommer neste feilmelding:

Word kan ikke lagre autogjenopprettingsfilen på det stedet du har angitt. Kontroller at du har angitt en gyldig plassering for autogjenopprettingsfilen i Innstillinger, og at du har skrivetilgang til plasseringen.

Jeg har søkt på disse feilmeldingene, men finner ikke noe som passer med akkurat mitt problem. Jeg har også gått inn på innstillinger i word, og klikket på "nullstill" under autogjenopprettingsfiler.

Hjelp? :-(
medlem i 190 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav Grubasek » søn 10.04.2016 18:36

Får du lagret filen med et annet navn?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav macline » søn 10.04.2016 20:06

Nei... får ikke gjort noe.
medlem i 190 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav nflaaten » søn 10.04.2016 20:21

Har du prøvd å ta en omstart av macen din? Sørg uansett for å sikre deg en kopi av alt innhold, marker all tekst og lim inn i et nytt tom dokument som du kaller backup eller noe så du ikke risikerer å miste noe tekst.
medlem i 194 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav teknoguiden » søn 10.04.2016 20:46

Prøv å reparere diskrettigheter i diskverktøy. Men før du gjør noe som helst, ta en backup som nevnt over her.
medlem i 142 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav macline » søn 10.04.2016 21:30

Ja, har prøvd omstart uten at det hjalp.

Hvor finner jeg diskverktøy?
medlem i 190 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav Morse » søn 10.04.2016 23:48

I mappen "Verktøy" som ligger inne i mappen "Programmer".

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav Ove » man 11.04.2016 0:06

@Morse og teknoguiden:

I OS X 10.11 El Capitan er valget "Reparer diskrettigheter" ikke lenger til stede i Diskverktøy. Er det på noen måte skjult i bakgrunnen, slik at det kan framkalles?

@Macline: Hvilket versjon av Word og Mac OSX 10 har du på hvilken maskin?
medlem i 230 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav Superhai » man 11.04.2016 0:40

Prøv om du kan lagre til ekstern USB-minnepinne el.


Sent from my iPhone using Tapatalk
medlem i 131 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav Superhai » man 11.04.2016 0:46

Ove skrev:Er det på noen måte skjult i bakgrunnen, slik at det kan framkalles?

Muligheten fra GUI eksisterer ikke lenger siden OS X er låst fra å gjøre endringer på systemfiler. I praksis skal det ikke være mulig for andre programmer å endre rettighetene på disse filene.
Det er mulig å låse opp. Men det er antageligvis ikke problemet.
medlem i 131 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav macline » man 11.04.2016 0:53

Jeg har Macbook Pro Retina fra 2012, Word 15.20 og OS X El Capitan.

Nå ser det ut til at problemet er løst! Jeg fant verktøymappen, men fant ikke noe der som heter diskrettigheter. Så jeg klikket på førstehjelp-dingsen. Gjorde også en oppdatering på El Capitan, og startet på nytt.
Det har ikke kommet noen feilmeldinger i dag!

Tusen, tusen takk for hjelpen, gentlemen! :-) :-) :-)
medlem i 190 måneder
 

Re: KRISE med Word -hjelp!

Innleggav Morse » man 11.04.2016 12:53

Glad for å høre at det løste seg! For de som savner mulighetene til å reparere diskrettighetene i El Capitan – bl.a. kan denne gjøre det: http://www.maintain.se/cocktail/

Caveat: Cocktail er et glimrende og nyttig program fra en definitivt renslig og efterrettelig utvikler, men som ved alle slike programmer, skal man vite hva man holder på med.

Og enkelte skal man rett og slett holde seg unna – ser at MacBooster, fra de opprinnelige folkene bak MacKeeper, nå er på banen, med de samme fagre løfter og heeeeeelt sikkert genuine vitnesbyrd fra overlykkelige og ekstatiske "brukere": http://www.macbooster.net/?__c=1

Monolingual, som fjerner "overflødige" språkfiler og frigjør noen ubetydelige megabytes, og nærmest garantert borker installasjoner av flerspråklige programmer som QuarkXPress og Adobe-ting: Avoid, avoid! Foreslår skuddpremie på slike...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron