Problem ved partisjonering i Boot Camp Assistant

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Problem ved partisjonering i Boot Camp Assistant

Innleggav saheide » man 14.11.2016 7:38

Jeg skal installere win10 på en iMac 5k, sent 2015, 2TB fusion drive.
Starter boot camp assistenten (bca), legger inn bilde av win-DVD og bca laster ned programvare. Alt vel så langt.
Så skal bca partisjonere disken, men den feiler hver gang med feilmelding om at det er for liten plass på disken og at bca avsluttes.
Det er masse ledig plass på disken. Den er nesten tom. Jeg har forsøkt med flere størrelser på win-partisjonen (fra 100-500 GB) uten at det hjelper.
Hva kan være problemet? Hvordan løser jeg dette?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder

Re: Problem ved partisjonering i Boot Camp Assistant

Innleggav Grubasek » man 14.11.2016 10:59

Kan det kanskje være at Win ikke vil partisjonere en Fusion Drive siden den egentlig er satt sammen av to disker?

Dette er noe info jeg fant på en annen website:

<<It is normal to have 2 EFI partition because you have 2 drives forming a logical volume group (fusion drive).

I have been having this formating issue for the past few days after wanting to clean install my Win8.1 before upgrading to Win10. Problem seems to be somewhere in the PRAM about a partition that is not memorized correctly. My original Win8.1 was working fine, I rebooted with my USB stick, install, format the current bootcamp partition and always had this same error message as you have. I have been spending days (literally) trying to fix the problem and tried many many things. In the end it was all pretty simple, of course.

These instruction assume you have:
- a working OSX installation
- your Fusion drive is only 1 partition in Disk Utility (not including the hidden partitions) (ie: not split up, if it is already split this will not work)
- you have no other USB device connected other than keyboard/mouse/USB stick with Windows installer

1) Reboot and do a PRAM reset (when you hear the startup chime hold cmd-option-p-r until you hear the chime again -- warning: 2nd chime volume will be blasting loud).

2) Open up Bootcamp assistant and create your bootcamp partition and install like you would normally. Your computer will reboot and proceed with the Windows installer. When you need to select your install partition just select the one called Bootcamp, hit format, the window will refresh, reselect the same partition (should be disk1s4 if I remeber correctly). The formated partition will now allow you to continue your Windows install

The key is the PRAM reset when the drive is only 1 partition in order to clear previous entries that were preventing you to install correctly. If you do that when it is split into multiple partitions it will not do anything and the same error will keep popping.

Also, when you want to remove your bootcamp partition, you dont need to boot into recovery and terminal, you can just go back to OSX, run bootcamp assistant and select "remove windows installation" and it will resize your osx partition to the full fusion drive size.

I have tested this numerous time since saturday and everytime it worked. Between wednesday and saturday, you don't want to know how many 10s of times I have tried installing and getting that error message :)>>

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder

Innleggav Jonas.J » man 14.11.2016 13:12

For å være helt ærlig så har jeg aldri stolt på BootCamp assistenten i OSX.
Det jeg pleier å gjøre er:
1.Last ned driverne for windows-partisjonen på en USB penn
2. Ta "fra hverandre" FusionDrive, en glimrende fremgangsmåte finner du her:
http://roosbertl.blogspot.no/2013/06/cr ... overy.html
3. Bruk en USB installasjonspenn med OSX (Yosemite er den siste verjonen med diskverktøy som fungerer enkelt og greit. Partisjoner "den vanlige disken" slik at du har en disk med tilstrekkelig plass til Windows. Formater i FAT32
4. Gå tilbake til
http://roosbertl.blogspot.no/2013/06/cr ... overy.html
5. Lag en FusionDrive av SSD-disken og den gjenværende "normale" disken.
6. Installer OSX
7. Installer Windows på normal måte, ikke bry deg om BootCamp
Virker gjerne litt omstendelig, men det virker!
medlem i 151 måneder

Innleggav saheide » ons 30.11.2016 22:12

Løsningen var egentlig veldig enkel og med litt google-foo fant jeg den omsider.
Feilmeldingen pekte på cd-image-fila og at den var for stor.
Lastet ned en ny iso som jeg brukte og da gikk det fint. Den fila jeg forsøkte først var laget fra usb-pinnen med windows 10 på. Den ble altså for stor.
Så nå er problemet løst.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder

Innleggav Morse » fre 02.12.2016 9:24

:-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder

Returner til Windows på Mac

Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]