reklamasjon på ipod som slår seg av og har lav batteritid??

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

reklamasjon på ipod som slår seg av og har lav batteritid??

Innleggav tommyholberg » tor 12.01.2006 21:54

har en ipod som ble kjøpt i februar 2004.

etter at jeg har ladet den så bruker den bare 5-10 minutter før den slår seg av med en liten smellyd. noen ganger får jeg den på igjen og spiller noen minutter før den igjen slår seg av...

jeg mener at den ikke skal være sånn, selv om batteriet sikkert begynner å bli utslitt!

og er det ikke 2 års reklamasjon på slike typer varer?

noen som har et godt tips til meg? kjedelig å være uten ipod:(

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Wolfgang » tor 12.01.2006 21:56

har samme problemet selv, fersk og nyladet iPod mini som bare slår seg av etter noen minutter.

Slik jeg har forstått det så kommer man ikke langt med reklamasjon på batteriet.

Skal sende min inn til ipodbatteri og få meg et nytt batteri.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Bonna » tor 12.01.2006 22:00

Prøv! Du har 2 års garanti på Norsk kjøpslov. Opprinnelig dekkes ikke batteri av denne garantien, men prøv! Bruk gjerne forklaringen med at den slår seg av etter 10-15 min med et smell. Jeg sendte inn min iPod etter 1 år og 11 mnd. Var faktisk tilfeldig at den klikka akkurat da, men jeg fikk ny, uten problem. du trenger bare å fakse inn kvitteringen din.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav kongen » tor 12.01.2006 22:02

Her er det kjøpsloven som gjelder.Her vil du få nytt batteri.
Et litt på siden spm. Var batteriene dårlig fra dag 1?
Hvis så var, så burde man reklamert omgående.

Vi lever i en underlig verden :-)
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Wolfgang » tor 12.01.2006 22:04

kongen skrev:Her er det kjøpsloven som gjelder.Her vil du få nytt batteri.
Et litt på siden spm. Var batteriene dårlig fra dag 1?
Hvis så var, så burde man reklamert omgående.

Vi lever i en underlig verden :-)


reklamasjonen skal finne sted "innen rimelig tid fra da du oppdaget feilen"

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav EinarJ » tor 12.01.2006 22:08

Apple bytter ut iPoder med ødelagt batteri mot 99$, Reklamasjonsretten gjelder, varen er beregnet å vare lengre enn 2 år.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 12.01.2006 22:10

Bonna skrev:Prøv! Du har 2 års garanti på Norsk kjøpslov. Opprinnelig dekkes ikke batteri av denne garantien, men prøv! Bruk gjerne forklaringen med at den slår seg av etter 10-15 min med et smell. Jeg sendte inn min iPod etter 1 år og 11 mnd. Var faktisk tilfeldig at den klikka akkurat da, men jeg fikk ny, uten problem. du trenger bare å fakse inn kvitteringen din.


Vel, nå er garanti og norsk kjøpslov to forskjellige ting da, så garantien får du ikke av kjøpsloven.

Kjøpsloven dekker deg i alle fall i dette tilfellet. Mac1 har faktisk en guide som forklarer alt dette, bare se linken i signaturen min (forbrukerguiden).

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Wolfgang » tor 12.01.2006 22:13

Mac1 skrev:Reklamasjonsrett i forhold til batterier og andre slitedeler.
Dersom et batteri eller annen slitedel blir levert med en feil eller mangel, gjelder forbrukerkjøpsloven også disse.
Dersom mangelen har oppstått på grunn av slitasje, som skylles vanlig bruk, dekkes dette ikke. Hvis vi ser på et eksempel med et PowerBook-batteri, vil dette batteriet ha en mangel, hvis batteritiden er vesentlig kortere enn annonsert, når du mottok produktet.
Hvis batteriet får vesentlig dårligere kapasistet etter et år, regnes dette som normal slitasje og dekkes ikke.


Edit: har lest litt på Forbrukerportalen.

Forbrukerkjøpsloven skrev:Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig eller unormalt stor bruk er ikke en mangel.


Men hva er uforsvarlig eller unormalt bruk av et batteri?
Sist endret av Wolfgang den tor 12.01.2006 22:22, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Bonna » tor 12.01.2006 22:15

bla bla :P Er ikke lett å få alle ordene på rett plass! :D Men er ikke det slik at batteri ikke er ment å vare mer en 1 år, og derfor egentlig ikke dekkes av norsk kjøpslov? Tror norsk kjøpslov er døden for enhver elektronikk-produsent i Norge!
medlem i 245 måneder
 

faktisk forbrukerkjøpsloven

Innleggav tommyholberg » tor 12.01.2006 22:20

er vel faktisk forbrukerkjøpsloven som gjelder om vi skal være pirkete..

jeg får prøve.. den har vært sånn noen måneder nå, men har liksom prøvd forskjellige ting.. som å legge inn ny programvare ogsåvidere.. uten hell..

nå er jeg lei!

så prøver! skal skrive hvordan det går..

takk takk

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Wolfgang » tor 12.01.2006 22:28

Apple skrev:iPod Owners
Your one year warranty includes replacement coverage for a defective battery. You can extend your coverage to two years with AppleCare Protection Plan. During the second year, Apple will replace the battery if it drops below 50% of its original capacity. If it is out of warranty, Apple offers a battery replacement for $59, plus $6.95 shipping. Apple disposes your battery in an environmentally-friendly manner.


Battery Replacements

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

gjelder kun ved protection plan?

Innleggav tommyholberg » tor 12.01.2006 22:45

men dette med gratis batterskifte gjelder kun om jeg har apple protection plan? doesn´t help me I guess:(

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav hadj » tor 12.01.2006 23:38

Dama hadde akkurat dette problemet på en ipod mini kjøpt i september i 2004. På eplehuset anbefalte de å prøve å oppdatere til den nyeste softwaren. Jeg gjorde dette, og etter det fungerer den uten problem. Tidligere virket den kun i 1 min før den slo seg av.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]