iMac G5 - rettigheter ved 3. tilfelle av feil

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

iMac G5 - rettigheter ved 3. tilfelle av feil

Innleggav Octavarium » tor 23.02.2006 0:13

Hei. Er ikke 100% sikker på om dette ble i rett kategori, men tar sjansen :)

Det har seg slik at jeg for litt over 1 år siden kjøpte en iMac G5. I høst har jeg hatt den inne på service to ganger. Første gangen skiftes skjermkort/hovedkort på garanti, men uten at de merkelige skyggene på skjermen forsvinner. Får skiftet hele skjermen noen uker senere. Dette også på garanti. Skyggene forsvinner og maskinen funker som den skal.

Nå, et par måneder etter skjermen ble byttet, har det begynt å oppstå merkelige skygger nederst på skjermen. Ikke av samme type som forrige gang, men fremdeles noe irriterende.

Såvidt jeg kan skjønne, har jeg vel garanti for at den nye skjermen skal fungere, selv om garantien er en ca. måned over maskinens 1 år garanti. Skjermbyttet er tross alt kun et par måneder siden.

Det jeg da lurer på... Har jeg krav på en splitter ny iMac, siden dette er 3. gangen problemet oppstår uten at de klarer å fikse det? Hva anbefaler dere at jeg gjør? Begynner å gå lei av å levere inn maskinen og være uten den i mange uker... Skal jo også kjøre noen mil hver gang, og dette er masse styr...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ask » tor 23.02.2006 0:15

Forbrukerkjøpsloven gir deg fem års reklamasjonsrett. Mulig det også finnes noen regel som kan gi deg en ny vare om varen er reparert et visst antall ganger.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav arveT » tor 23.02.2006 0:17

http://mac1.no/node/1975

kanskje du finner noe her...
medlem i 229 måneder
 

Innleggav chrleon » tor 23.02.2006 0:17

Du kan velge ny vare eller reparasjon, uavhengig av hva selger sier, såfremt det ikke betyr urimelige kostnader for selger. Dette gjelder fra første reklamasjon. I tillegg har du 2 års garanti på alt du kjøper fra Apple i Norge uansett hva de sier.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Octavarium » tor 23.02.2006 0:18

Hmm, denne er kjøpt gjennom Apple Store på internett. Er litt usikker på hvordan lover og slikt foregår der, siden butikken antagelig er amerikansk, men med norsk språk. Ble hvertfall noe kluss med det da jeg hadde problemer med en iPod over ett år etter den ble kjøpt.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ask » tor 23.02.2006 0:21

Octavarium skrev:Hmm, denne er kjøpt gjennom Apple Store på internett. Er litt usikker på hvordan lover og slikt foregår der, siden butikken antagelig er amerikansk, men med norsk språk. Ble hvertfall noe kluss med det da jeg hadde problemer med en iPod over ett år etter den ble kjøpt.

Apple Store Norge er norsk, og all handel der foregår i tråd med forbrukerkjøpsloven.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav admin » tor 23.02.2006 0:22

Butikken drives fra Irland, men opererer under norske forbrukerkjøpslover når produkter selges til nordmenn. Du betaler som du sikkert har lagt merke til også norsk moms :)

Du har med andre ord full norsk forbrukerkjøpslov, som gir deg minimum 2 års klagerett. Når du ringer inn til Apple sier du dette, og kommer du ikke i kontakt med en nordmann når du ringer bør du be om å snakke med en nordmann da de normalt vet mer om dette.

Apple er selvfølgelig klar over dette og vil godkjenne en reperasjon. Om du har krav på ny maskin er jeg ikke helt sikker på. Lurer på om ikke Apple har lov til å reparere den 3 ganger, og den fjerde gangen skal du få ny maskin. Det finner du sikkert noe mer om hvis du søker litt rundt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Octavarium » tor 23.02.2006 0:26

Flott med raske tilbakemeldinger!

Tror jeg skal sende dem en mail og forhøre meg litt. Er det noe spesielt jeg bør få med?

Jeg mener forresten å huske at det er 3. gangen man har krav på ny, etter hva vi lærte i Økonomi og IT-faget på GK for et par år siden :-P

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav chrleon » tor 23.02.2006 0:46

Igjen :). Ny forbrukerkjøpslov sier at du som kjøper kan velge mellom reparasjon eller ny vare, dersom det ikke er urimelige kostnader for selger.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Octavarium » tor 23.02.2006 1:12

Hva legger man i urimelig kostnader? Det kan vel ikke være så lønnsomt i lengden å reparere og bytte masse deler, i stede for å sende ut en ny masseprodusert maskin.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Daniel » tor 23.02.2006 1:24

Octavarium skrev:Hva legger man i urimelig kostnader? Det kan vel ikke være så lønnsomt i lengden å reparere og bytte masse deler, i stede for å sende ut en ny masseprodusert maskin.


Tror en masseprodusert maskin funker bedre enn en som har masse utbytta deler.

Etter så mye reperasjon er det vel kanskje stor sjanse for at maskinen igjen kan få feil, og en ny er derfor bedre.

Men som du selv sier, send en mail til Apple og hør med dem. De er der for å hjelpe deg.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]