AppleCare Protection Plan

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

AppleCare Protection Plan

Innleggav EOS » fre 24.03.2006 0:33

Hei. Skal gå til innkjøp av en Powermac og et 20" Cinemadisplay. Fikk litt rabatt da jeg pratet med en selger på apple.no, han vil selvfølgelig pushe på meg protection plan, men da ryker enten 7800 skjermkortet eller en del RAM. Har lest på en del amerikanske forum at protection plan ikke er så mye å skryte av - og vi har da reklamsjonsrett i Norge. Er det noe jeg burde kjøpe?
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Sigmar » fre 24.03.2006 1:07

Jeg ville aldri i livet kjøpt Apple Protection plan. I Norge har man reklamasjonsrett så det holder ;)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Foshaug » fre 24.03.2006 1:42

Hmm, må man ikke bevise at det har vært en fabrikkfeil for å kunne reklamere?
Det er jo ganske vanskelig for oss dødelige isåfall.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav ch_knapp » fre 24.03.2006 2:17

nei, bevisbyrden ligger på selger: dvs. Apple må bevise at det er din feil for å kunne nekte deg reklamasjon.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav haavar » fre 24.03.2006 2:31

Protection plan er fantastisk, spesielt for baerbare. Protection plan er litt unyttig i Norge siden du har kjoepsloven.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav admin » fre 24.03.2006 4:25

Er det forbrukskjøp så er Apples AppleCare Protecion Plan en smule unyttig, utover at du kommer før i køen på supporthenvendelser og kan henvende deg utover de 90 dager du ellers kan - men du har jo Mac1 så trenger du virkelig det?

Er det et bedriftskjøp som reguleres av kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven så er AppleCare Protection Plan fort gull verdt. Spesielt på bærbare som har en tendens til å ryke litt raskere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Polymorph » fre 24.03.2006 8:45

Helt enig. Protection Plan er best egnet for bedrifter i Norge.

Protection Plan for bærbare er vel ca. en tusen kroner dyrere enn for stasjonær, er de ikke?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Mac4me » fre 24.03.2006 8:54

Jeg er enig med sigmar, gå for kjøpsloven, drit i Applecare!
Det har jeg gjort i fem år, men har aldri hatt problemer av den grad med mine Macer...

Edit: jeg hadde et vifteproblem med iMac, men det løste seg lett ;)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav aghazten » tor 20.03.2008 14:28

Jeg vurderer å kjøpe brukt en macbook pro som en person har kjøpt i usa. Det er AppleCare Protection Plan med. Jeg er sikkert dum som ett brød og ikke har jeg lest nok i forumet, men hvordan vil det funke da? AppleCare Protection Plan er multinasjonalt?
Hilsen Tomas

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav Otsego » tor 20.03.2008 14:39

AppleCare eller forbrukerkjøpsloven? Ingen her kan komme og si at forbrukerkjøpsloven gjelder i utlandet. Ingen kan si forbrukerkjøpsloven gir deg 3-års support på alt Mac-relatert. Kræsjer Leopard, ring Apple og la dem finne ut av det. Mac1 er uten tvil greit nok, og en god kanal. Men om maskinen din kun booter med blå skjerm, og du ikke har noen andre maskiner i huset, og trenger den der og da, hva ellers kan du gjøre enn å ringe Apple? Med forbrukerkjøpsloven skal du egentlig forholde deg til point of sale. Dvs, kjøper du maskinen hos Expert i Trondheim og vil reklamere på noe, men flytta til Sør-Norge, så har du egentlig ingenting å si. Og etter 6 måneder er det vel forbrukeren sin jobb å sansynliggjøre mangelen var der fra dag 1, og ikke er selvpåført.

AppleCare er definitivt verdt det, og jeg har det på alle mine maskiner, og kommer til å ha det på alle fremtidige maskiner!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav aghazten » tor 20.03.2008 14:52

Så det er så at ACP funker fint her au? med macbook pro kjøpt i usa? Unnskyld maset.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav Otsego » tor 20.03.2008 14:55

Apple sin garanti er internasjonal, og gjelder i alle land Apple er tilstede i. AppleCare er bare en kontraktforlengelse av garantien, og har samme vilkår som garantien. Derfor er AppleCare internasjonalt, og en Mac kjøpt i USA vil også kunne bli registrert under en russisk AppleCare.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav aghazten » tor 20.03.2008 14:57

Tusen takk for svar, da tror jeg det blir den. Det er en macbook pro 2.4 ghz standard config med acp for 16.000. For dyrt? Å, forvirra, første gang jeg skal kjøpe intel-mac.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav Otsego » tor 20.03.2008 14:59

Dersom det er en 15" høres prisen noenlunde grei ut. Du burde også se på antall gigabyte RAM, samt harddiskkapasitet og hastighet på disken.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav aghazten » tor 20.03.2008 15:04

Ja, det er 2 gig ram og 200 gb hd, men det er ikke så farlig, jobber på komplett og får ganske bra rabatt. Det blir første intel-macen. Rart.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]