Løper Apple fra ansvaret sitt mht reklamasjon?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Løper Apple fra ansvaret sitt mht reklamasjon?

Innleggav rustar » lør 01.04.2006 11:16

Min iBook G3 2002 modell ble levert inn på verksted hos Office Line. Fikk beskjed om at hovedkortet var gått. Pris på reparasjon over 7000 kr.
La inn krav muntlig om reklamasjon. Fikk til svar at jeg selv måtte finne et verksted som kunne verifisere feilen, og mer spesifikt hva feilen var... Dette var noe Apple krevet, i følge Office Line. Apple hadde ikke kompetanse selv i Norge til dette, men var i ferd med å opparbeide dette!!!

Kan det være riktig at kjøper selv må finne et verksted som kan spesifisere feil for å kunne fullføre en reklamasjonssak, eller er dette bare et triks for å skremme bort missfornøyde kunder?

Vil være svært takknemlig for svar for å vite hvordan jeg skal håndtere saken videre!! Begynner å bli svært irritert!!
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » lør 01.04.2006 11:23

At du må levere maskina inn til eit apple verifisert verksted er jo logisk, men apple må opplyse om kvar du kan levere inn maskina. Ta ein telefon til applesupport, be om å få snakke med ein nordmann eller svenske som kjenner til norsk lov og ta det med dei. Einaste rådet eg kan gi deg dessverre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav JustZed » lør 01.04.2006 11:23

Nei, spesifiseringskravet som stilles til kjøper er lite strengt. Alt kjøper plikter å gjøre, er å gi en beskrivelse av det forholdet han/hun mener utgjør en mangel. (eks: "Maskinen starter ikke") Det er ikke nødvendig å identifisere årsaken til mangelen. (eks: maskinen starter ikke fordi hovedkortet er defekt) Dette er selgers ansvar.
Sist endret av JustZed den lør 01.04.2006 12:07, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ondeper » lør 01.04.2006 11:27

Min gamle iBook G3 700MHz fikk eg reklamasjon for ødelagt hovudkort, dette er ein kjent feil ved denne modellen. Trur min var 2002/2003 modell.

Sjekk Apple sine sider eller ring dem.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 01.04.2006 11:57

Hvite iBooker med gåent hovedkort er jo et så kjent problem at Apple egentlig burde ha en praksis med å godta reparasjon på stedet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Nit-Ram » lør 01.04.2006 14:25

Vanligvis burde ikke dette være et problem. Denne hovedkortfeilen er godt kjent med din modell og Apple ville vanligvis bare be deg sende inn maskinen... (vanligvis i en eske de sender til deg først)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Løper Apple fra ansvaret sitt mht reklamasjon?

Innleggav sortebill » lør 01.04.2006 14:38

rustar skrev:Dette var noe Apple krevet, i følge Office Line.
Apple kan ikke kreve noe som helst, hvor kjøpte du maskinen? Hos Office Line eller hos apple? Er det Office Line du har kjøpt maskinen med er det de som prøver å lure seg unna, det er deres ansvar siden det er de som har solgt maskinen til sluttbruker (deg).

Kjøpsloven gjelder i norge, garanti er bare noe du får i tillegg.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Løper Apple fra ansvaret sitt mht reklamasjon?

Innleggav Driveren » lør 01.04.2006 14:50

rustar skrev:Min iBook G3 2002 modell ble levert inn på verksted hos Office Line. Fikk beskjed om at hovedkortet var gått. Pris på reparasjon over 7000 kr.
La inn krav muntlig om reklamasjon. Fikk til svar at jeg selv måtte finne et verksted som kunne verifisere feilen, og mer spesifikt hva feilen var... Dette var noe Apple krevet, i følge Office Line. Apple hadde ikke kompetanse selv i Norge til dette, men var i ferd med å opparbeide dette!!!

Kan det være riktig at kjøper selv må finne et verksted som kan spesifisere feil for å kunne fullføre en reklamasjonssak, eller er dette bare et triks for å skremme bort missfornøyde kunder?

Vil være svært takknemlig for svar for å vite hvordan jeg skal håndtere saken videre!! Begynner å bli svært irritert!!


Dette utsagnet kommer fra en som ikke hvet noe. Istedet for å innrømme sin bristende kunnskap, så serverer vedkommende slikt sprøyt. Både officeline og Infocare har verksteder som kan skru fra hverandre iBookene til minste detalj og sette de sammen igjen. Det er er faktum er at feilsøkning på hvovedkort er så dyrt i Norge, pga. tidsforbruket, at det neppe blir gjort.

Det vedkommende prøvde på hvar å fjerne seg fra et hvert annsvar angående det og reparere maskina.

Defekt hovedkort er en såppas alvorlig feil, at du har krav på ny maskin.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav wallp » lør 01.04.2006 15:05

Hmmm, har du kjøpt maskinen som privatperson eller "i næring"? Forbrukerkjøpsloven og Kjøpsloven er veldig forskjellig på reklamasjons-området, så ute å vite hvilken som gjelder for deg er det umulig å kommentere denne saken.
Det er forøvrig en stor overdrivelse å si at hovedkortfeil er utbredt på iBook. Noen få iBook i en begrenset serie hadde en feil med hovedkortet som bl.a. ga seg utslag i videoproblemer. Apple hadde et reparasjonprogram for disse maskinene, men fristen har gått ut så vidt jeg vet.
At et hovedkort går i stykker etter en tids bruk kan selvfølgelig være pga. en fabrikasjonsfeil, men det kan vel så sannsynlig være pga slitasje eller skade fra 3.parts produkter via nettverksport, modem, USB eller Firewire.
Slik jeg forstår Apple så ønsker de at årsaken til feilen skal sannsynliggjøres av kjøper. Bevisbyrden går over på kjøper etter hvert som tiden går, spesielt om det ikke er et forbrukerkjøp. Her er det ofte vanlig at man ber om at uavhengig verksted utfører vurderingen, noe som virker som er tilfellet i din sak.
Dette er ikke et enkelt område, det er selvfølgelig kjempefrustrerende for en kjøper å oppleve at et produkt går i stykker, men man kan ikke på genrelt grunnlag forvente at alle feil repareres kostnadsfritt uten at man dokumenteres reklamasjonsgrunnlaget. Skulle det vært sånn ville produsentene måtte satt opp produktprisen markant.... Kanskje en idé å kjøpe Applecare neste gang.....?
medlem i 221 måneder
 

Innleggav sortebill » lør 01.04.2006 15:13

Er man privatperson er det forbrukerloven som gjelder. Og er man innenfor 5 år gjelder reklamasjonsretten enda, defekt hovedkort som følge av normal bruk er da en gyldig reklamasjonsgrunn. Man skal ikke bevise at man har brukt maskinen riktig, det er selger som må bevise at maskinen IKKE er riktig brukt, Uskyldig til det motsatte er bevist.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Apple og reklamasjon forts.

Innleggav rustar » søn 02.04.2006 11:02

Jeg takker for svar fra de som har sendt inn sine meninger/oppfatninger.

For å klargjøre bedre kan jeg si at det gjelder en iBook G3 700mhz 14", 16VRAM er det visst den heter. Sabla dyr maskin da den kom (over 24000 kr).

Den er ikke kjøpt og brukt i næring, men til personlig bruk. Den er i tillegg sparsomt brukt av "voksne" personer, og har vært pent plassert i en hylle når den ikke har vært benyttet. Ser ut som ny. Med en slik bruk burde man ihvertfall forvente at en så dyr maskin burde holde mer enn 3,5 år!

Men vil dere anbefale meg å kontakte Apple direkte eller ta opp saken igjen med Office Line som er selgeren her? Fins det forresten noen firma i Norge som gjør den undersøkelsen Office Line sa at Apple krevde av kjøper?

takker på forhånd for svar!
medlem i 217 måneder
 

Re: Apple og reklamasjon forts.

Innleggav kongen » søn 02.04.2006 11:16

rustar skrev:Jeg takker for svar fra de som har sendt inn sine meninger/oppfatninger.

For å klargjøre bedre kan jeg si at det gjelder en iBook G3 700mhz 14", 16VRAM er det visst den heter. Sabla dyr maskin da den kom (over 24000 kr).

Den er ikke kjøpt og brukt i næring, men til personlig bruk. Den er i tillegg sparsomt brukt av "voksne" personer, og har vært pent plassert i en hylle når den ikke har vært benyttet. Ser ut som ny. Med en slik bruk burde man ihvertfall forvente at en så dyr maskin burde holde mer enn 3,5 år!

Men vil dere anbefale meg å kontakte Apple direkte eller ta opp saken igjen med Office Line som er selgeren her? Fins det forresten noen firma i Norge som gjør den undersøkelsen Office Line sa at Apple krevde av kjøper?

takker på forhånd for svar!


Ta først kontakt med Apple og legg fram problemet ditt. Infocare i Oslo kan gjøre denne jobben for deg.
Har forøvrig meget god erfaring med Officeline
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Sakalav » søn 02.04.2006 11:23

Vel, slik jeg ser det så er det Office Line som har ansvaret her, og de du skal forholde deg til. At du selv skal finne verksted å få skjekket feilen på er bare tull. Dette er Office Line sitt ansvar punktum finale!

Jeg ville tatt turen innom Office Line igjen og snakket med dem, og gjerne med en annen person.
Selv så har jeg bare gode erfaringer med Office Line, men selvfølgelig kan man være uheldig å møte på kundebehandlere som ikke vet hva service i sin rette betydning betyr.

Hvis du vil gå direkte til verksted, så er det Infocare som er service verksted for Office Line. Jeg selv har gått direkte til Infocare med maskiner for reperasjon (ikke Mac), og bare dager etterpå så har de vert ferdige.

Hvis du velger å gå direkte til Infocare, så er det veldig lurt at du noterer ned på ett ark hva feilen(e) er for noe, og ikke minst tar med deg kvitering på maskinen.

Jeg håper dette gir noen svar til deg, og håper du får løst og fikset problemet med maskina fort. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav abiectus » søn 02.04.2006 11:28

Som kunde skal du i utgangspunktet forholde deg til selger.
Ta derfor kontakt med OfficeLine først.
Begynner de å bråke om at den ikke lenger er dekket av garanti,
så kan du ta det helt rolig.
Forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett på produktet ditt.
Det er selgers ansvar å bevise at maskinen er brukt på feil måte.
Du behøver ikke å dokumentere noe som helst. Det eneste du skal
gjøre er å forklare feilen så nøye som mulig.

OfficeLine har vært gjennom dette før, be om å få snakke med
en annen en den du snakket med forrige gang.

Alt løser seg for snille piker og gutter vettu ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav wallp » ons 05.04.2006 20:47

Liten rettelse til kommentar over: Office line har eget verksted i Sagveien i Oslo og kan reparere all Apple-hardware selv. Så vidt jeg vet samarbeider de med Infocare for å utnytte felles kapasitet bedre.
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]