Apple og Forbrukerrådet i iPod-strid

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple og Forbrukerrådet i iPod-strid

Innleggav firepack » søn 30.04.2006 1:01

Dette er for dårlig av Apple syntes jeg:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114988
medlem i 228 måneder
 

Innleggav dibon » søn 30.04.2006 1:08

Enig der, virker som de er litt lei klager på iPod ? :P Iaf ting som riper / bulker.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 30.04.2006 1:09

Ja, dette er tøvete og useriøst. Begynn å ta forbrukere på alvor. I alle iPod vs. andre mp3-spillere diskusjoner jeg møter på dreier alltid motargumentene seg om holdbareheten og feilfrekvensen på iPod. De som ikke velger iPod gjør det fordi de har hørt om folk som har fått trøbbel med iPoden etter kort stund osv. Det kan virke som iPod var mer solid og holdt lengre for en eller to generasjoner siden.

Dette lover uansett ikke bra, ettersom jeg skal kjøpe ny denne måneden og nå også MÅ investere i AppleCare...

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Kjelley89 » søn 30.04.2006 1:09

Helt enig!
1 år er for lite garanti etter min mening.
Syns det er sjukt å måtte betale over 500 kr for å få skikkelig garanti.
Vi burde ikke betale for å få fikset en ipod det er problemer med.
Håper det kommer en bedre ordning snart!
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 30.04.2006 1:14

Jeg fikk ganske nylig en ny iPod fra apple etter å ha slått i bordet med forbrukerkjøpsloven. Dette er ny praksis fra Apples side. Merkelig at de selv mener at produktene deres ikke skal holde lenger enn 1 år.

Skal vedde på at han fyren som uttaler seg i artikkelen selv har slått i bordet med forbrukerkjøpsloven et par ganger for å få bytta cappuccinomaskina eller TVn sin...

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sparchy » man 01.05.2006 9:04

Apple strider mot norsk kjøpslov når de bruker 1 års reklamasjonsfrist mot fabrikasjonsfeil. I Norge er det 2 år. Det er det ingen tvil om!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115077

:-/

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Mac4me » man 01.05.2006 9:10

Dette har jeg lurt mye på, godt at noen vet svaret :-P

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 01.05.2006 9:42

sparchy skrev:Apple strider mot norsk kjøpslov når de bruker 1 års reklamasjonsfrist mot fabrikasjonsfeil. I Norge er det 2 år. Det er det ingen tvil om!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115077

:-/


Grunnen er sikkert at policien deres er 1 års garanti, og om noen fra USA stikker innom den norskebutikken og ser 2 års garanti blir det rabalder for Apple.

Dog, å bestemme at de skal ha bare 1 års garanti er dumt.

Også veldig, veldig skuffende at de ikke kan garantere for at MacBooken min til 20,000 ikke skal leve lenger enn ett år.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Daniel » man 01.05.2006 9:51

Polymorph skrev: ...veldig skuffende at de ikke kan garantere for at MacBooken min til 20,000 ikke skal leve lenger enn ett år.


Når det burde vært 5 år.... (:)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 01.05.2006 9:52

MacBooken din har du helt klart 5-års reklamasjonsrett på.

Mac1 har en guide, Forbrukerguiden, om dette tema under guider. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Ogga » man 01.05.2006 10:08

Er dette en NY praksis fra Apple eller er det den de har hatt hele tiden, nemlig at hvis du maser lenge nok og slaar i bordet med forbrukerkjoepsloven saa gir de seg til slutt?

Noen som har faatt sin over ett aars gamle ipod reparert hos Apple de siste ukene?

Uansett; Ingen tvil om at dette er skammelig! Hvis reklamasjoner er et saa stort problem for dem faar de heller sette opp prisen slik at Applecare er inkludert. Skal de selge i Norge faar de for svingende holde seg til norsk lov! Virker som om Apple tror det er et privilegium for norske brukere aa faa kjoepe en iPod.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 01.05.2006 11:18

Åsmund skrev:MacBooken din har du helt klart 5-års reklamasjonsrett på.

Mac1 har en guide, Forbrukerguiden, om dette tema under guider. :)


Joda, det vet jeg, men Apple kan ikke garantere for mer enn ett år.

Det som er litt trist. Men nå varer vel maskinene som regel lengre enn ett år også, da :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav krøllkrøllesen » man 01.05.2006 12:02

ameneon skrev:Dette lover uansett ikke bra, ettersom jeg skal kjøpe ny denne måneden og nå også MÅ investere i AppleCare...


Kjøp på Japan Photo med Supersikring. Det er ei forsikring i fire år mot alt sett bort i frå tap og tyveri. 800,- trur eg..

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav segrov » man 01.05.2006 12:15

Jeg pleier å få gehør for å få fiksa apple-ting også etter 1 år - men sant nok er det avhengig av hvem jeg snakker med hos Apple. Har aldri måtte betale porto for å sende ting til Apple heller...

Men apple har et problem når de outsourcer service til Infocare - de mangler mye på service. Det var bedre før når alt gitt til Nederland.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav segrov » man 01.05.2006 12:17

Åsmund skrev:MacBooken din har du helt klart 5-års reklamasjonsrett på.


5 år er veldig lenge for bærbart utstyr. er du sikker på dette? 2-3 års levetid for en bærbar i aktiv bruk er hva jeg mener er normalt.
medlem i 250 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]