Defekt strømforsyning - rettigheter?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Defekt strømforsyning - rettigheter?

Innleggav appleman » man 15.05.2006 14:02

Strømforsyninga til PowerBooken har streika. Har prøvd den med en annen PowerBook, samme greia der. Cluet er at maskinen (med lader) ble kjøpt for over ett år siden (feb 2005), Apple Support mener at jeg må bevise at det har vært noe feil med strømforsyninga hele tida.

Må jeg bite i det sure eplet og kjøpe ny, eller har jeg rettigheter?
(Har lest Forbrukerguiden)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav bep0rz » man 15.05.2006 14:04

Jeg mener da at en slik strømforsyning skal kunne brukes, og skal forventes å vare i over ett år, så ja - du har krav på en ny.

Ta en telefon til Forbrukerrådet i fylket ditt å forklar situasjonen.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Forth » man 15.05.2006 14:06

du har 2 års garanti etter norsk kjøpslov på reklamasjoner som er produsentens feil

så lenge du ikke har kasta ladern din i veggen, skal du vel etter hva jeg kan forstå ha reklamasjonsrett på den

:-)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav appleman » man 15.05.2006 14:08

Det var nettopp det jeg også mente, men på Apple Support mente de at bevisbyrden lå på meg.
- Ta deg en tur til en elektriker og få bevis, så skal vi hjelpe deg med en gang.
Det er dette med bevisbyrden jeg lurer litt på, har han rett?

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav appleman » man 15.05.2006 14:17

Har snakka med Forbrukerrådet, de sier det er Apple som må bevise at jeg har gjort noe galt. Men Apple gir seg vel ikke, må vel gå i gang med brevskriving osv...argh

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav bep0rz » man 15.05.2006 14:22

Forth skrev:du har 2 års garanti etter norsk kjøpslov på reklamasjoner som er produsentens feil

så lenge du ikke har kasta ladern din i veggen, skal du vel etter hva jeg kan forstå ha reklamasjonsrett på den

:-)


I følge norsk lov har du absolutt ikke krav på garanti, men reklamasjonsrett er noe helt annet.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav appleman » man 15.05.2006 14:36

Forbrukerrådet mente jeg hadde en god sak, og etter å ha snakka med Apple Support en gang til, må jeg nå sende en skriftlig klage til Irland.
Her er adressen hvis flere befinner seg i samme båt:

Apple Computer
Holyhill Industrial estate
Holyhill
Cork
Ireland

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Defekt strømforsyning - rettigheter?

Innleggav Åsmund » man 15.05.2006 15:01

Du har en meget sterk sak her ja. En strømforsyning som går istykker før det har gått to år skal definitivt dekkes, og det er feil som Apple påstår, at du må bevise at feilen var der når du fikk maskinen - det er rett og slett tull. Det spiller ingen rolle hvilken feil i adapteret og når den oppstod, loven sier at slikt skal dekkes.

Du har 2år minimum eller 5år reklamasjonsrett på slike produkter. Forbrukerrådet mener man har 5år, men mange produsenter vil sno seg unna dette. 2 år er iallfall helt udiskutabelt! :) Lykke til.

Apple har heller ikke lov å nekte å ta imot reklamasjonen, så hvis de nekter det uten at du sender skriftlig klage, så bryter de faktisk loven.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav dk » man 15.05.2006 15:04

Makan til dårlig service. Blir så skuffet og forbanna over Apple!:(

Hadde bare brukt klageveilederen på http://www.forbrukerportalen.no jeg. Sette Forbruketombudet på saken med en gang, enkelt og så kan du bare glemme det til Apple svarer. (Noe de må gjøre innen "rimelig tid", ca. 2 uker)
medlem i 215 måneder
 

Innleggav appleman » man 15.05.2006 15:07

Takk for tips dk!

Skal holde dere oppdatert på utviklingen i saken. En ting er hvertfall sikkert, Apple er ikke konsekvente.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Defekt strømforsyning - rettigheter?

Innleggav therock » man 15.05.2006 15:13

Åsmund skrev:Du har en meget sterk sak her ja. En strømforsyning som går istykker før det har gått to år skal definitivt dekkes, og det er feil som Apple påstår, at du må bevise at feilen var der når du fikk maskinen - det er rett og slett tull. Det spiller ingen rolle hvilken feil i adapteret og når den oppstod, loven sier at slikt skal dekkes.


Kan du peke på hvor dette faktisk står i loven? Kan ikke finne bevisbyrdespørsmålet noe sted i forbrukerkjøpsloven (bortsett fra at det står at produsent har bevisbyrden det først halve året).

Forbrukerrådet skriver jo selv at det må bevises at feilen var der fra starten av (artikkelen gjelder iPod, men prinsippet er det samme uansett produkt):

"Dersom iPoden din går i stykker etter ett år, skal du gjøre følgende:

1. Ta kontakt med forhandler og be om at de undersøker hva som er årsaken til feilen.

2. Hvis det viser seg at feilen forelå ved kjøpet, så er det en mangel som kan kreves rettet etter forbrukerkjøpsloven. Dette er uavhengig av om garantitiden er utløpt.

3. Klag skriftlig til selger."

Kilde: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1146646974.69
medlem i 248 måneder
 

Innleggav dk » man 15.05.2006 16:39

Fra http://www.forbrukerportalen.no/faq/fukt_mobil

For at feilen skal regnes som en mangel må det ha foreligget en iboende svakhet ved mobiltelefonen, og feilen må ikke være forårsaket av deg etter levering. Selgeren har plikt til å undersøke feilen å finne årsaken til denne. Selgeren må dokumentere feilbruk fra din side dersom han skal avvise reklamasjonen. Det er ikke nødvendigvis tilstrekkelig at det er konkludert med fukt i en verkstedrapport. Du bør kreve å få se bilder, eller å få en nærmere beskrivelse av hvilken type fukt som er funnet og hvordan denne forårsaker den feilen som er oppstått.


Denne saken gjelder en mobiltelefon, men samme bestemmelser vil være gjeldende med denne strømforsyneren.

Når det er sagt, så fant heller ikke jeg noe om bevisbyrden i selve lovteksten. Noen andre som vet noe mer om akkurat det?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav therock » man 15.05.2006 16:54

Er dette Forbrukerrådets tolkning av forbrukerkjøpsloven, eller står det svart på hvitt? Forbrukerrådet er jo ikke en lovgivende institusjon, bare en veiledende, så jeg er veldig interessert i om noen kan kaste litt lys på hvordan bevisbyrden er fordelt. Det nærmeste jeg kommer er dette fra paragraf 18: "Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side." Så da blir spørmålet om det er kontraktsbrudd at strømforsyningen ikke fungerer etter ett år...

En annen ting: På basis av hva kan Forbrukerrådet hevde at selger har plikt til å undersøke feilen?

Er det noen som har studert jus/forbrukerrett her?? :-)

    :wizard: Moderert av Åsmund
    Fjernet unødvendig sitering av innlegg rett ovenfor.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 15.05.2006 16:54

Beviset er at strømforsyningen ikke virker lenger, og at kunden kan fortelle at han har brukt produktet normalt og ikke forvoldt skade på den. En strømforsyning er ingen slitedel og skal ikke bare slutte å virke uten videre. Beviset er at den ikke virker, og det kan produsenten/butikken med letthet kontrollere om stemmer.

Feilen ved en adapter som går istykker etter så kort tid, er at den ikke er konstruert riktig, slik at den tåler normal bruk - slik den skal gjøre.

EDIT:
Jeg tror dette dreier seg om en missforståelse fra Apple sin side, eller at du har snakket med en kundeveileder som ikke har peiling på norske lover.

For ikke lenge siden hjalp jeg en bekjennt å få en ny harddisk i iBooken sin, fordi harddisken hadde tatt kvelden. Det var ikke noe problem, han fikk ny harddisk og Apple hentet maskinen på døren, leverte den igjen og betalte alt. Maskinen var omtrent to år gammel. Apple kunne fint sagt at feilen måtte skyldes hard håmndtering fordi harddisker er følsomme?
Denne saken med strømforyningnen er enda mer opplagt spør du meg. :)

Ring Apple flere ganger, til du får snakke med en som har greie på norsk lov.
Sist endret av Åsmund den man 15.05.2006 17:06, endret 1 gang

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav therock » man 15.05.2006 17:03

Er i utgangspunktet helt enig med deg Åsmund, men er det en produksjonsfeil (eller mangel) når den har fungert i over ett år? Hva med overspenning, lynnedslag osv? Forbrukerrådet skriver jo selv at feilen skal foreligge ved kjøpet, noe som er svært vanskelig å bevise.
medlem i 248 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]