Defekt strømforsyning - rettigheter?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav iWarrior » man 15.05.2006 23:49

Opplevde akkuratt det sammen med strømforsyneren min til PBen. Den var da også nettopp passert et år. Fikk beskjed av butikken at dette var et kjent problem, og fikk ny uten flere spørsmål.


iW
(:)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Defekt strømforsyning - rettigheter?

Innleggav yepp » tir 16.05.2006 10:47

Dette beveger seg noe off topic, men spørsmål om bevisbyrde er uansett av generell interesse.

therock skrev:
Kan du peke på hvor dette faktisk står i loven? Kan ikke finne bevisbyrdespørsmålet noe sted i forbrukerkjøpsloven (bortsett fra at det står at produsent har bevisbyrden det først halve året).



Bevisbyrdespørsmål i jussens underfundige verden pleier faktisk ikke å være lovregulert. Imidlertid kan det være gitt enkeltbestemmelser som gir omvendt bevisbyrde, eller bevisbyrdepresumpsjon. Seks-månedersregelen i forbrukerkjøpsloven § 18 andre ledd er et eksempel på en slik enkeltbestemmelse som egentlig er en unntaktsbestemmelse:


Hovedregel og utgangspunkt om bevisbyrde er ulovfestet. (At det er ulovfestet gjør imidlertid ikke at den er noe mindre rettslig bindende.) Hovedregelen kan for dette tilfellet beskrives som at det er forbrukeren som må bevise at lovens vilkår er oppfylt, dvs. forbrukeren må bevise at det foreligger en "mangel" i lovens forstand, jfr. fkjl. §16. At strømforsyningen er defekt beviser dette på en tilstrekkelig måte etter min mening.

Apple har imidlertid satt noen jurister på den norske forbrukerkjøpsloven, og funnet frem til et svakt punkt. Det følger nemlig av fkjl. § 18 første ledd at en mangel som oppstår etter risikoens overgang, dvs. etter kjøpetidspunktet, er kjøpers risiko. I klartekst betyr dette at kjøper må svare for feil som oppstår etter kjøpet. Dette er ikke noe nytt, eller kompliserende, men det betyr at en må være presis når en gjør gjeldende en mangel.

En kan møte en Apples anførsel med følgende motargumentasjon:

"Strømforsyningen, herunder adapteret, er defekt. Det foreligger således klart nok en mangel i henhold til forbrukerkjøpslovgivningen.

Adapteret er utelukkende brukt på en vanlig måte, som strømforsyning og lader for Ibooken. Det har formodningen mot seg at en slik bruk resulterer i en defekt. Mangelen må dermed ha årsak i en skjult feil, som forelå før kjøpers overtakelse."

Denne argumentasjonen er kjapt spikret sammen, men du stenger få dører for videre argumentasjon, samtidig som du imøtegår Apples anførsler på en tilstrekkelig måte.

Lykke til!
medlem i 232 måneder
 

Innleggav therock » tir 16.05.2006 10:53

Takk for flott innlegg, yepp! Skjønner ut fra dette at bevisbyrdespørsmålet ikke kan stadfestes rent lovmessig, men at det kommer an på hvordan man ordlegger seg/argumenterer overfor produsent.
medlem i 248 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron