Defekt strømforsyning - rettigheter?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav Per-Kristian » man 15.05.2006 17:07

Forbrukerkjøpsloven:

§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 15.05.2006 17:10

Jo, det er sannt, men slikt utstyr har CE-merking, og den krever at utstyret skal tåle forstyrrelser på strømnettet og forstyrrelser fra annet elektronisk utstyr uten å gå istykker. Har det vært lynnedslag i nermeste trafostasjon blir saken en annen, men hvis det ikke har skjedd kan ikke Apple avvise reklamasjonen av den grunn - og da blir det Apple som må bevise at det har vært lynnedslag. De kan ikke kreve at forbrukeren skal bevise noe som ikke har skjedd - det blir helt urimlig.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav therock » man 15.05.2006 17:14

Åsmund skrev:[...]og da blir det Apple som må bevise at det har vært lynnedslag. De kan ikke kreve at forbrukeren skal bevise noe som ikke har skjedd - det blir helt urimlig.


Hva baserer du det på at Apple må bevise at det har vært lynnedslag? Slik jeg leser lovteksten står det jo kun at produsent har bevisbyrden i 6 måneder (se lovtekst i tidligere innlegg).
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 15.05.2006 17:21

Jeg baserer det på hva som oppfattes som rett og rimelig. Hadde det vært slik at man måtte bevise sånt, så hadde det ikke vært noe vits med forbrukerkjøpsloven, da kunne alle butikker avvist ALLE reklamasjonssaker med en liste over ting du måtte bevist først - og det ville vært helt umulig å forholde seg til.

Hvis jeg hadde kjøpt en mobiltelefon for tre dager siden og aldri hadde fått den til å lade og derfor reklamerte på den, så kunne butikken sagt:

Beklager du kan ikke få reklamere før du har bevist følgende:
1. At du ikke har mistet telefonen
2. At du ikke har sølt veske på den
3. At det ikke har vært lynnedslag
4. Du må bevise at laderen aldri har virket
5. Du må bevise at telefonen ikke har vært utssatt for magnetiske krefter
6. Du må bevise at et romvesen ikke har ødelagt telefonen..

Hvordan skal en forbruker kunne BEVISE at alt dette IKKE har skjedd? Det er umulig. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav therock » man 15.05.2006 17:54

Hvordan kan en produsent bevise at det IKKE har skjedd? :)

Som sagt, forbrukerkjøpsloven tar delvis for seg bevisbyrden ved at den sier at produsent har bevisbyrden de første 6 månedene. Hvis bevisbyrden ligger hos produsent i 2/5 år burde jo det også stått under samme paragraf... Det eneste jeg prøver å komme frem til her er om noen kan henvise til en *lovmessig* beskrivelse av bevisbyrden utover det som står i forbrukerkjøpsloven. F.eks. hvor står det *juridisk* at Apple har bevisbyrden for en strømadapter som er 1.5 år. Grunnen til at jeg lurer er ikke for å kverulere, men fordi jeg er nysgjerring. :)

Dessuten, retten til å reklamere er selvfølgelig udiskutabel, er ikke det jeg snakker om - det interessante er hvorvidt reklamsjonen faktisk fører frem eller ikke, og det er her bevisbyrden kommer inn.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav dk » man 15.05.2006 18:03

Mener det er slik at om du som forbruker benytter deg av reklamasjonsretten som følge av Forbrukerkjøpsloven, og selger ikke innvilger reklamasjonen skel det dokumenteres hvorfor reklamasjon ikke ble innvilget. Litt som rettsprinsippet "uskyldig til motsatt bevist", eller i dette tilfellet "gyldig reklamasjon inntil motsatt bevist".
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » man 15.05.2006 18:15

enkelt og greit så skal apple ordne opp. de har ansvar over at ingenting i maskinen skal streike over 5år etter loven så lenge maskinen er brukt og behandlet slik den skal gjøres

streiker maskinen eller noe ved den så skal du ha nytt enkelt og greit. det som er dumt at de er en gjeng rævhåler og nekter til siste slutt... for å tjene penger på feks apple care...

grunnen til det er at det er svært få mennesker som gidder å kave gjennom klager og papirarbeid i måneder for å løse en liten sak. du har krav og kommer til å få gjennomslag så lenge du står på og plager de dagen lang. skriv mailer i hytt og pine, ring daglig og mas om det samme om og om igjen og kobl inn forbrukerrådet...

til slutt gir de seg....

hvis du har penger nok kan du da dra i gang søksmål mot apple og da vinner du 99,9% 0,01 % dersom dommeren møter dritings på jobb...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » man 15.05.2006 18:16

og en liten ting til. reklamasjon og garranti = garanti skal være like bra eller bedre en reklamasjonen i henhold til loven...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 15.05.2006 18:24

Skjønner hva du mener therock, det idéelle hadde selvfølgelig hvert at loven inneholdt eksempler på konkrete situasjoner, men det gjør den ikke. Defor må man, hvis man da ikke vil gå til sak, forholde seg til "allmennt akseptert tolkning" og se på hvordan regelverket praktiseres i de fleste tilfellene og hos de fleste butikker.

Det er vel ingen som mener, med mindre de er fullstendig useriøse, at "bevisbyrden" skal kunne dras så langt, og de aller fleste butikker er faktisk enig i at slike feil skal dekkes. Når det dukker opp konkrete saker vil det likevel ofte være slik at butikken/produsenten ønsker å slippe å betale og prøver ut det de kan før de innrømmer at de skal dekke feilen.

Hvis man ser på lovgivers intensjon, fobrukerrådets meninger, og de fleste butikkers mening om saken, får man en god følelse for hva som er "rett og galt". Noen vil selvfølgelig alltid hevde at ingen ting er bestemt før retten har avgjort en sak - men det blir å dra den alt for langt mener jeg. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav therock » man 15.05.2006 18:43

Bra innlegg Åsmund, støtter det meste du sier. Personlig er jeg tilhenger av at saker blir dratt inn for retten og da helst høyesterett, slik at man en gang for alle kan få et klart svar. På den måten er det ikke lenger noe å diskutere, og det er ikke rom for tolkning. Tids- og ressurskrevende prosess, men allikevel...

"Videodommen" fra høyesterett i 1998 sa jo klart i fra at en mangel måtte regnes å ha vært der fra dag én selv om forbruker ikke fikk problem før etter 3 år (ir-mottakeren i en videospiller, derav navnet "videodommen"). Forbruker slapp å betale for reparasjonen på bakgrunn av dette. Problemet er at den dommen ble vedtatt på bakgrunn av kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Har ikke fått noe klart svar fra noen om den da fortsatt gjelder som rettspraksis.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav paol » man 15.05.2006 18:57

Litt offtopic men må bare få det ut:

Etter å ha vert litt innom mac1.no og andre mac-fora rundt på nettet er det rart å sjå korleis Apple klarer å halde på sånn som dette her og framleis ha kundar. Det er sikkert at eg ikkje kjem til å kjøpe Apple neste gang, da eg ikkje har råd eller psyke til å risikere at maskina bare skal vare i 2-3 månader, og må stresse i eit halvt år for å kanskje få det fiksa.
Da blir det heller tilbake til FreeBSD på PC.

For å vise god service:
Ein kamerat av meg ringte til Dell (maskina var rett over tre år gammal) og spurte om han kunne få kjøpt ny straumforsyning til laptopen sin sidan han hadde klart å øydeleggje den gamle sjølv. Han fekk ny tilsendt gratis.

Glad eg kjøpte iBooken min for eit halvt år sidan, for eg hadde ikkje kjøpt den i dag. Hadde aldri tatt sjansen.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 15.05.2006 19:03

Personlig har jeg bare gode erfaringer med Apple sin service, og tilfeller jeg kjenner til har gått igjennom hver gang. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav therock » man 15.05.2006 19:10

Gode og dårlige servicehistorier kan man finne om alle selskaper. Apple har blitt kåret til det datafirmaet med best support 6 år på rad nå av Consumer Reports, så kan jo ikke være så ille... Det er tross alt stemt frem av brukere.

Hvis du vil ha peace of mind, så kan du jo alltids kjøpe AppleCare Protection Plan, selv om det koster litt ekstra.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav paol » man 15.05.2006 19:58

Sjølv har eg heldigvis sluppe å erfara Apples kundeservice, så eg kan jo ikkje sjølv uttala meg korleis det er.

Men eg kan sjølv velga om eg vil ta sjansen. Eg sjølv meiner eg har sett og høyrt for mykje tull om Apple. Da mest her i Norge da, virker som dei ikkje er så utrulig glad i regelverket i dette landet.

Er litt synd, for dei leverer jo utrulig gode produkter.

Er jo ikkje bare med datamaskinane deira, har vell vert ein del snakk om iPod i det siste òg? Det er vertfall ikkje godt nok i mine auge.

Det er klart det er mange som er nøgd med Apples service, og ein høyrer bare om det som ikkje er så bra. Men det er for mykje som ikkje er bra for at eg skal investere såpass mykje pengar i det.
Litt synd eigentlig, for eg siklar etter ein og har teknisk sett råd til ein 17" MBP ; )
medlem i 222 måneder
 

Innleggav appleman » man 15.05.2006 21:45

Jeg har tidligere hatt gode erfaringer med Apple Support, det er få kundeservicetjenester hvor det er så kort ventetid!

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]