Hei
Jeg har hatt diverse problemer med en iBook fra Apple. En maskin jeg kjøpte
inn for å bruke til masteroppgaven min ved Universitetet i Oslo, og et
utenlandsopphold i Maastrich fra første februar 2006.
Denne ble første gang sendt inn til dere i begynnelsen av juli 2005, via
Officeline. Jeg ble da fortalt at det skulle ta ca en uke å reparere denne
på garanti. Etterhvert som datoen for ferdigstillig stadig ble forskjøvet i
følge kundesenteret deres tok jeg kontakt med dere. Da jeg fikk vite at dere
har bestillt deler til den i tre omganger, med en ukes ventetid hver gang.
Når jeg endelig fikk maskinen tilbake i begynnelsen av august viste det seg
at cd-spilleren ikke virket. Den måtte da tilbake til reperasjon, med
påfølgende ventetid på diagnostering, delelevering og selve reperasjone.
Dette tok omtrent tre uker. Altså ca syv uker totalt.
Etterhvert merket jeg utover i desember og januar at iBooken slo inn på
radioen i bilen og på hytta. Jeg tenkte ikke over det selv før moren min sa
at det kunne være elektronisk støy. Moren min testet da maskinen for slik
støy med ett apperat. Hun har arbeidet med støyskjerming og støymåling mot elektronikkbransjen i ca 15 år.
Resultatet av denne teste var at den ga i fra seg støy i H-feltet, noe en
maskin med CE-godkjenning ikke skal gjøre. Dette skyldes trolig at en
skjermingslist ligger feil inne i maskinen. Dette er en feil som bare kan ha
oppstått når maskinen har blitt åpnet. For noen med god greie på denne
serien med maskiner burde det ta maksimalt 20-30 minutter å reparere.
Jeg tok da kontakt med dere 6. januar, siden dere hadde hatt den på
reperasjon i først omgang. Da blir jeg forespeilet at jeg må betale for det
siden det er over tre måneder siden den var på reperajon, jeg må i tillegg
betale ett gebyr for å få det reparert fort.
Da ringte jeg Apple for å forklare problemet, og spesiellt at det er viktig
for meg og mine studier at jeg har den maskinen. De ga meg en tilbakemelding
9. januar på at jeg skulle ta kontakt med dere, og ved innlevering oppgi ett
referansenummer for å få utført reperasjonen raskt. Jeg ringte dere igjen
for å avtale en reperasjon, og hvis mulig reservere tid slik at den ikke
bare ble liggende på deres lager til noen får tid til å se på den.Det var
ikke mulig.
Når jeg kom opp til dere 11. januar for å levere den inn ber jeg vedkommende
om å ringe Apple og oppgi referansenummeret som jeg har. Det ønsket han ikke
å gjøre, det var visst teknikers jobb. Jeg spurte så hvor lang tid det ville
ta og ble forespeilet ca fem dager før tekniker i det hele tatt fikk tid til
å se på maskinen. Jeg spurte også om dere i det hele tatt hadde utstyr for å
måle støy. Det visste han ikke. Jeg spurte deretter om en lånemaskin slik at
jeg kan arbeide mens reperasjonen blir utføre, det hadde dere ikke. Etter
litt frem og tilbake gikk jeg.
Etter å ha forlatt mottaket på verkstedet ringte jeg dere og fikk snakke med XXX Vedkommende som er ansvarlig for reperasjon av bærbare maskiner. Jeg spurte om det var mulig å fremskynde reperasjone, men ble igjen møtt med at jeg da må betale ett hastegebyr. Jeg spurte også om dere har utstyr for å måle støy, det bekreftet han at dere ikke har.
Mine spørsmål er da:
Først og fremst, når får jeg tilbake en maskin som er feilfri?
Pleier dere å levere tilbake maskiner som har feil?
Hvordan skal dere finne feilen når dere ikke har utstyr for det?
Hvorfor tok det syv uker første gang jeg hadde den inne på service?
Er det riktig at jeg som kunde skal betale for at dere skal rette opp en
feil som dere har laget?
Hva skal dere gjøre for å rette opp mitt inntrykk av dere, og kompansere for
all tiden jeg har måtte bruke på denne saken?
Er ikke slagordet deres "The art of service"? Har dere levd opp til dette i
denne saken?
Jeg sendte vedlagte klage til dere 11. januar og har enda ikke hørt
noe fra dere. Jeg har riktig nok, etter mye strev, fått min gamle
maskin. Med den samme feilen. Nå venter jeg på en ny maskin fra Apple,
samt en svar på klagen fra dere. Den skulle jo bli behandlet i henhold
til deres kvalitetssystem.
Jeg må desverre legge til noe til klagen. Jeg fikk den 13. januar ca
10-11 tiden om formidagen en telefon fra en tekniker hos dere. Han ga
meg beskjed om at han ikke kunne finne noen feil på den og spørsmål om
han skulle sette den sammen slik at jeg kunne hente den samme
ettermiddag. Dette syntes jeg var et godt tilbud ettersom jeg virkelig
trengte maskinen den helgen. Men da jeg kom til deres serviceverksted
på Alnabru ca 16.00 på ettermiddagen kunne ikke ekspiditøren finne
maskinen. Jeg måtte da reise hjem med ufullendt sak. Da jeg ringte opp
på mandagen for å høre hvor den var fikk jeg beskjed om at den lå der
den skulle være, og at det bare var å hente den. Jeg kom opp senere på
dagen og fikk maskinen. En tur frem og tilbake til Alnabru for meg tok
ca 1 time og 45 min.
Maximillian skrev:Ser ut som det er ganske mange som har dårlige opplevelser med Infocare. Det ser ut til at det blir Officeline da.
Bør vel insistere på at de heller ikke videresender til Infocare
asgeir22 skrev:Kanskje grunn til å vurdere hvem som har hva slags fagfelt. Har inntrykk av at Infocare har erfaring fra PC-baserte systemer. Jeg har brukt Infocare et par ganger fordi de har kompetanse på HP sine produkter. Har bare gode ord å si om dem, men skulle jeg valgt service-partner for Apple-produkter ville jeg definitivt valgt Officeline.
Returner til Garanti og service
Registrerte brukere: Google [Bot]