applecareplan og ny macbruker...

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav Jon » søn 21.05.2006 23:56

Skal du ikke kjøpe maskinen i norge, så hadde jeg nok gått for applecare. I de fleste land så har man kun apples ett års garanti.

Hadde du kjøpt den i norge, så hadde jeg ikke brukt penger på applecare. Hvorfor betale for noe man allerede har. Man får nok litt bedre service, men så sant man ikke har alt for mange penger så er det nok ikke verdt det. :)

Angående maskinvalg så hadde jeg ihvertfall gått for en macbook, men det spørs jo på bruk. Macbooken har nok noen barnesykdommer, mens ibooken er gjennomtestet og stabil. Hva med å kjøpe en brukt ibook? De har nok falt litt i pris etter macbooken kom, så kan du heller kjøpe macbook rev. b når den kommer. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav sol » man 22.05.2006 1:20

det er vel det at en brukt Ibook vil koste det samme som jeg må gi for en ny og bedre Macbook.. Og om macbooken har "barnesykdommer" vil vel det bli dekket av garanti sant?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav lipslide » tir 23.05.2006 13:09

sol skrev:det er vel det at en brukt Ibook vil koste det samme som jeg må gi for en ny og bedre Macbook.. Og om macbooken har "barnesykdommer" vil vel det bli dekket av garanti sant?


Du har evt. garanti fra Apple og reklamasjonsrett. Dette gjelder for feil/mangler som måtte følge med eller oppstå på produktet innenfor garanti/reklamasjonsperioden. Feil og mangler kan man kreve at leverandør/produsent utbedrer. Dersom samme feil oppstår for tredje gang etter utbedring kan man velge å heve kjøpet eller få produktet erstattet med et tilsvarende produkt. Dvs. nytt produkt. (hvis jeg ikke husker helt feil)

Vil forøvrig også råde deg til å gå for applecare dersom du skal kjøpe maskinen i utlandet. (Siden det er store sjanser for at det er noe småplukk med maskinen.) Husk at forbrukeren står veldig sterkt i Norge, med rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven. Slik er det ikke i alle land.

Jeg har også i flere sammenhenger hørt at Apple er særs vanskelige å ha med å gjøre i forbukersaker. At de unngår loven etc. Uansett så har du loven på din side hvis det er feil på produktet. Det vil kanskje bare kreve litt mer innsats å reklamere ;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Betti » tir 23.05.2006 13:22

Heihei, jeg ser at du spør om størrelsen på maskinen og om den er tung å bære. Jeg har hat en ibm thinkpad til skolebruk. Jeg har en del problemer med rygg og nakke, derfor må jeg bruke maskinen på forelesninger. I tiden med think pad var jeg helt gåen hver dag. Nå har jeg en Ibook g3, når jeg har den i sekken kjenner jeg ikke at den er der. Macbooken veier 100 gram mer en Ibook G4 (vet ikke hva min veier), så bæring er nok null problem:-)
medlem i 228 måneder
 

Innleggav sol » tir 23.05.2006 13:41

Jeg skal nok gå for applecare; men jeg trenger den ikke før om et år sant...? Jeg har jo 1års garanti uansett hvor jeg har kjøpt den sant....?

Det er supert at den ikke er tung; det er veldig viktig at den ikke er for klumpete og tung:)
medlem i 215 måneder
 

Innleggav quadra800 » tir 23.05.2006 17:06

sol:Den billigeste MacBook'en jeg fant fra New Zealand kostet 11197kr omregnet til norske kr med nyeste kurs fra Dagens Næringsliv og medregnet merverdiavgift.
Uten mva. kostet den 8958kr.
Du burde nok kjøpe i Norge ettersom du får norsk tastatur og OS.
Dette var den billigeste modellen(1,8GHz).
I Norge koster den 9390kr på AppleStore.
Du kan få en 2.0GHz her i Norge til nesten samme prisen som en 1.8GHz i New Z.
;)
Forresten så veier alle MacBook'ene 2.3kg. :-P
Og hvis du du reiser mye er det mye bedre å ha stor invendig HD-plass istedenfor å drasse rundt på en ekstern.
Er ikke helt sikker på dette men hvis du kjøper i New Z. må du også henvende deg til den New Zealandske selgeren.
Dette blir langt mer problematisk enn å bare enkelt og greit kjøpe mac'en din i Norge.
Og ,enda et og, pga. Norges lover burde du ikke gidde å bruke penger på AppleCare ettersom det kommer til å komme mange gode reparasjonsveiledninger til MacBook. :-)
Sist endret av quadra800 den tir 23.05.2006 17:25, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Applecare uten support

Innleggav Erlend Larsen » tir 23.05.2006 17:16

Lite tips; nå kan man også kjøpe Applecare uten telefonsupporten for de som ikke trenger det. Dermed er det noen hundrelapper å spare. Vet ikke om du får den på applstore, men gode forhandlere i Norge bør kunne hjelpe....
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sol » tir 23.05.2006 18:45

Men jeg trenger jo ikke kjøpe med merverdiavgift når den er kjøpt i New Zealand:) Og jeg trenger ikke norsk tastatur;)

Og hvis du legger til 10% studentrabatt i stede for 5% så er jeg fortsatt komfotabel medå kjøpe den i NZ..
medlem i 215 måneder
 

Innleggav quadra800 » tir 23.05.2006 18:47

Du må jo fortsatt betale toll for å få den inn i Norge, og i New Z. gjelder jo ikke den samme forbrukerkjøpsloven.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

"Du må jo fortsatt betale toll for å få den inn i Norge

Innleggav BJS » ons 24.05.2006 2:34

...med mindre du kaster emballasjen etter at du har toll deklarert den ut av NZ. Noe som selvfølgelig er ulovlig, siden du da smugler den inn i Norge.

Det kunne forøvrig vært interessant å sett tall på hvor mange det er av dem som krever toll tilbake på handleturer i utlandet, som "går på rødt" når de kommer tilbake til Norge.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav cybervision_ » ons 24.05.2006 7:08

Hvis du absolutt VIL kjøpe den i NZ så værsågod, men den billigste 1.83 får du for 8827 med studentrabatt i Norge, og du har fått nok av gode grunner i tråden her for å kjøpe i Norge. Men til syvende og sist må du gjøre som du vil!
medlem i 223 måneder
 

Innleggav sol » ons 24.05.2006 10:09

når jeg kjøper den i NZ får man en fin liten lapp av mennene i butikken som sier at man får ta med seg varen taxfree. Da får man tilbakebetalt toll.. MAn er ikke på handletur; man bor der; men flytter snart hjem til norge..

I norge vil den pcen jeg vil ha bli så dyr at jeg ikke har råd til det.. JEG får nemlig ikke studentrabatt i norge..
medlem i 215 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]