applecareplan og ny macbruker...

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

applecareplan og ny macbruker...

Innleggav sol » søn 21.05.2006 19:01

Hei; jeg skal nå kjøpe min aller første mac; og har valgt meg ut Macbook.. MEN; jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe med den treårsgarantien..

Min erfaring er kun med pc og de lapene har hatt en lai tendens til å dø på seg innen halvannet til to år er gått.. Garantien er rimelig dyr; er den verdt det? Hva er statistikken på hvor lenge de duger?

takk for oppmerksomheten..
-sol
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Dorian » søn 21.05.2006 19:38

Jeg har måttet få harddisken på powerbooken skiftet to ganger, den er snart to år gammel. Det har vært veldig lettvint å ha applecare.

Men du kan jo vente opptil et år med å kjøpe applecare da, hvis du vil, for å få spredt kostnaden litt.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav sol » søn 21.05.2006 19:54

ikke dumt!

Men jeg har lest en del her inne på forum; og jeg begynner å få litt nerver.. Jeg hadde egentlig planlagt å kjøpe Ibook 12 ettersom ejg vil ha den så liten som mulig. Men helt ærlig; jeg er jo ikke proffesjonell bruker på noe vis. Bare noen som gjerne vil ha blass til macen i en middels stor veske...

Bør jeg fortsatt satse på Macbooken?
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 21.05.2006 19:57

Du bør helt klart går for MacBooken. MacBooken erstatter iBook og er mange mange ganger bedre :D

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 21.05.2006 20:00

Hei, og velkommen til Mac1! :)

Som Dorian nevner, gjør AppleCare det veldig enkelt om man skulle få problemer med maskinen i løpet av de tre årene med AppleCare. Uten AppleCare må man krangle med Apple i forhold til norsk forbrukerkjøpslov, og det er kanskje ikke alltid like enkelt.

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med en MacBook.

Husk at det er mye hjelp å få her på Mac1 også ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav sol » søn 21.05.2006 22:53

Dette er supert altså! Det er skjeldent man møter så mye hjelp og velvilje på så snevre forum. Så dere mener at Macbooken vil føles liten nok for meg som er vant til pc15" og drømmer om en 12"?
Tror jegskal gjøre som dere sier og kjøpe applecare men vente et år; så jeg får fordelt utgiftene litt..

Jeg er bare så engstelig for å kjøpe en maskin jeg føler blir for tung og klumpete.. :)

eller bør jeg bare kjøpe en Ibook nå ettersom størrelse er viktig...?
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 21.05.2006 22:56

Om du er i tvil kan du jo vente til Mac-butikker her i Norge får dem inn. Da kan du få prøvd maskinen før du bestiller :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav NyZeta » søn 21.05.2006 22:58

I følge norsk kjøpslov har du en del rettigheter da. Hvis du bare skal ha vanlig studentrabatt kan det være en fordel å kjøpe maskinen hos eplehuset feks. De selger maskinen til samme pris som Apple.no gjør. Og da kan du få 5% studentrabatt der også. Da vil du kunne hennvende deg til dem mye lettere med maskinen din. Og du har 1 års garanti, 2 års reklamasjonsrett og etter de to årene med reklamasjonsrett har du ytterligere 3 år fordi produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

Har forøvrig en Powerbook 12" som jeg vurderer å selge da... Hvis det høres fristende ut kan du ta kontakt på privaten :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sol » søn 21.05.2006 23:08

saken er at denne macen skal kjøpes i New Zealand pga prisforskjeller og slikt. Og det er et aldri så lite tidsspørsmål før man reiser hjem til norge:) Vil gjerne benytte meg av det faktum at det er ca 4000kr billigere å kjøpe den der nede.

Men hva er de store forskjellene på Ibooken 12" om man vil ha 1gb ram og ikke er så nøye på hdstørrelsen. (har ekstern). Jeg spør sikkert veldig dumt; men jeg er ikke videre bevandret i den tekniske macverdnen:)

Og tusen takk for alle tilbakemeldingene! Dere er til enormt stor hjelp!
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 21.05.2006 23:13

Ytelsesforskjellen på iBook og MacBook er stor! Prosessoren er i hvert fall dobbelt så rask i MacBooken :)

Man bør kjøpe så mye ram som man har penger til. Ram er viktig for at OS X skal fungere smooth.

Hva skal du bruke maskinen til?
Sist endret av thomasb den søn 21.05.2006 23:42, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav NyZeta » søn 21.05.2006 23:19

Forskjellen på en iBook og en Macbook er at macbooken har intel prosessor mens ibooken har en IBM powerPC prosessor.

Sistnevnte kommer til å bli faset ut når de bare får Powermacen over på Intel. Det vil si at i løpet av noen år så forsvinner programvaren for PowerPC prosessoren fra markedet. og det kan være litt dumt. Dette skal i følge Apple vist nok skje over mye lengre tid en forrige gang Apple byttet prosessorer. Dette fordi det er mange som benytter PPC prosessoren i medieproduksjon osv. Dette er såvidt dyrt utstyr at Apple ikke har råd til å droppe supporten.

Macbooken er så stappet av spesifikasjoner at det blir natt og dag i forhold til en ibook. Du kan lese tråder rundt om der man klager på skjermkortet, men når sant skal sies så virker det som om en del tester rundt om på nettet innrømmer at GMA950 skjermkortet faktisk duger veldig bra til de fleste.

En annen fordel med macbooken er at du faktisk kan dele opp harddisken og kjøre både windows og osx på den. Dette er veldig praktisk om du i fremtiden skulle ha behov for å kjøre programmer som ikke finnes til OSX av en eller annen grunn. Det er også veldig greit om du skulle bestemme deg for å spille litt eller lignende. Det finnes desverre mye mer utvalg av spill til en windowsmaskin enn til en OSX maskin.. Med macbook har du begge deler.

Håper det hjalp deg litt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sol » søn 21.05.2006 23:25

Hmm.. Jeg har fått svar på en del; men mye av dette ble litt gresk for meg dessverre:) La oss ta en annen vinkling.. Dette er det jeg trenger:

En lap som tåler å bli med meg og som skuldrene mine orker å bære rundt på hele tiden. Jeg pendler mye mellom stavanger og oslo og er derfor avhengi av batterikapasitet og liten størrelse. Maskinen skal brukes til vanlig musikk og dvd avspilling; internett og MYE tekstbekandling og ganske mye digitale bilder. Jeg er jo ikke overdrevent avansert på så mye; men den kommer til å bli brukt 8-9timer hver dag til tekst og bildebehandling. Jeg spiller svært svært lite; så det er ikke så farlig; men det er klart en fordel om jeg kunne bruke den til det hvis jeg mot formodning vil spille noe:)

hva tenker dere?

sol; masehøne..
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 21.05.2006 23:31

MacBook (!) helt klart.

MacBook har til og med opptil seks timers batteritid, mot iBookens fem. MacBooken er mye mye raskere en iBooken og man kan skifte begge minnebrikkene om man skulle trenge det. Etter som Apple kommer med nye oppdateringer og nye versjoner av programmene vil iBooken bli tregere og tregere, MacBooken vil vare mye lenger og det vil ta lengere tid før du trenger en ny.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav NyZeta » søn 21.05.2006 23:37

Macbook sier nå jeg :)

grunn:

- Intel og ikke PPC = ny og ikke gammel teknologi
- Mulighet for windows hvis du får behov for å spille spill som ikke støtter osx
- Raskere maskin i utgangspunktet
- En oppgradert iBook får du til samme pris som en Macbook og macbooken kjører fra den fordi om.
- Macbook og ikke Macbook Pro fordi macbooken er billigere og har lengre batteritid.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sol » søn 21.05.2006 23:45

Så macbooken er ikke veldig mye større enn Ibooken? Ikke så mye at det vil bli plagsomt tror dere?
Dere er veldig overbevisende; og ikke minst betryggende! Jeg er ny på dette, men dette føles mer og mer riktig:) og ettersom jeg kan øke RAMen selv (det leste jeg meg frem til i en eller annen tråd her) så bør jo denne maskinen holde en stund.. SUPERT!! Gleder meg allerede!
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]