MacBook kjøp gjennom firma; rettigheter?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

MacBook kjøp gjennom firma; rettigheter?

Innleggav dk » tor 25.05.2006 0:52

Hei.

Nok en gang henvender jeg meg til Mac1 brukerne etter resultatløse nettsøk.

Skal kjøpe meg en MB eller MBP, og ser en del penger å spare på å la pappa kjøpe den til firmaet, og at jeg kan låne den.

Hvilke rettigheter har man med tanke på reklamasjon osv? Ingen?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav G4 » tor 25.05.2006 0:57

Du har jo samme rettigheter uansett!
-kjøpsloven.
-forbrukerloven.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav dk » tor 25.05.2006 1:00

Hadde vært fint med en lovhenvisning eller noe slikt som forteller dette. Den infoen jeg har funnet forteller ingenting om foretak/næringsdrivende. Kun om forbrukere/privatpersoner.. :(
medlem i 215 måneder
 

Innleggav DrBlake » tor 25.05.2006 1:18

Mulig jeg tar feil, men jeg mener du har mindre/kortere rettigheter/reklamasjon som firmakunde... Kan sikkert hvere smart å sjekke opp før du kjøper hvis dette er noe du bryr deg om. Noen kan sikkert svare deg der du kjøper maskinen.

Gjorde det selv en del på tidlig 90-tallet ;-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 25.05.2006 1:31

kjøp den med apple care så slipper du å tenke på noe som helst. da er alt fint og supert i hvertfall neste 3 år.... men kjipt blir det dersom pappa går konk, da kommer kreditorene og stikker av med maskinen din ;) regner med det ikke skjer...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav dk » tor 25.05.2006 1:40

Nei, det skjer ikke :rolls eyes:

Greia med å kjøpe på firmaet er å slippe utgiften MVA da. Kjøper jeg Applecare ved siden av er poenget borte, så det skjer ikke. I tillegg til at jeg avskyr Applecare som konsept, ville aldri støttet noe sånt. Ingen her heller som kan gi meg et begrunnet svar på rettighetsproblematikken? That´s a first..
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 25.05.2006 1:51

du sparer mer en bare moms, jeg kjøpte min mac pro med final cut pro 5.1 og apple care, får igjen 7000 i moms og ca 8500 i skattelette. så det er litt mer en moms...

og i tillegg fikk jeg bra tilbud av selger da jeg ringte inn og bestillte.

tror ikke firmakjøp skal påvirke garantien, i hvertfall standard 1års garanti....

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav dk » tor 25.05.2006 1:54

OK, takk for at du prøver altså, men er redd du er litt på siden av det jeg spør om. Snakker ikke om garanti eller Applecare. Lurte på hvilke rettigheter et kjøp av MB/MBP gjennom foretak gir. (For å ta det tilbake til topic)
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » tor 25.05.2006 1:57

Greia med å kjøpe på firmaet er å slippe utgiften MVA da.


Litt tvilsom du? 8-)

Husk at pappa'en din skal kunne godtgjøre for denne maskinen ved eventuelt ettersyn fra skattemyndighetene. Sjansen for å bli tatt for dette er vel egentlig minimale, men de er der. Dessuten handler det litt om moral også. Selv synes jeg slikt absolutt er på kanten. Sier litt om deg som person. Nå vel. Det var nå bare min mening.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav dk » tor 25.05.2006 2:07

What?! Maken til frekkhet. Gjør mange jobber for firmaet til pappa jeg. Som snart ferdig Siviløkonom utformet jeg og gjennomførte for- samt etterarbeid på en brukerundersøkelse for senest et par måneder siden.

Spar kommentarene på meg som person a.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » tor 25.05.2006 2:24

Det forandrer jo saken totalt. Da vil jo faren din kunne argumentere for dette ovenfor skattemyndighetene.

Mitt poeng er at altfor mange tar slike snarveier, selv om de ikke har anledning til det, og mener det er i deres fulle rett. DET er frekkhet!

Jeg mente overhode ikke være frekk mot deg! Bare ærlig. Det kan du vel ikke si var feil av meg?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 25.05.2006 9:00

Har ikke *akkurat* denne tråden med stor sett de same svarene handlet om en iBook også?

Har historien tatt et loop?

Anyways, du har ikke reklamasjonsrett, tror jeg, foruten garantitiden. Usikker på om det fortsatt er påtvungen 2 års garanti for bedrifter også.

Angrerett har du heller ikke.

Men bestill hos Eplehuset. De er kanskje litt snillere på reperasjoner etter garantitiden enn det Apple Store har.

Du får fortsatt igjen MVA-en, selv om du sannsynligvis kjøper inkls. mva.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav msulland » tor 25.05.2006 9:39

Ring og snakk med Apple. Du har ikke helt de samme mulighetene når en er bedrift isteden for privatperson.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav rrounin » tor 25.05.2006 10:05

Forbrukerkjøpsloven gjelder kun forbrukerkjøp, og det er da avgjørende at kjøperen ikke hovedsaklig handler som ledd i næringsvirksomhet, jfr. Fbkjl §1.

Om kjøpet er registrert på firmaet, vil nok ikke loven gjelde for ditt kjøp. Men om den registreres i ditt navn, og det fremgår at kjøpet ikke er ment hovedsaklig som ledd i næringsvirksomhet, kan det argumenteres for at loven skal gjelde for deg. Tror imidlertid du stiller litt svakt akkurat i forhold til Fbkjl, spesielt siden du får kjøpt uten mva.

Kjøpsloven gjelder for handel mellom næringsdrivende, men den er dessverre ikke ufravikelig, slik Fbkjl er, jfr Kjl §3 "Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen (...)"

Derfor kan det se ut til at det først og fremst er Apples garanti du må forholde deg til om du kjøper via firmaet.

Dette er kun elementær juridisk kunnskap fra siviløkonstudiet ved NHH, så ville ikke lagt alt for mye vekt på det.

Forøvrig finner du lovene på nettet..

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav missilecathcer » tor 25.05.2006 10:06

G4 skrev:Du har jo samme rettigheter uansett!
-kjøpsloven.
-forbrukerloven.


I og med at han kjøper gjennomt et FIRMA, så gjelder ikke FORBRUKERkjøpsloven. Da gjelder det egne regler http://www.lovdata.no

Jobber selv i en elektrokjede og der må vi opplyse firmakunder om det.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]