MacBook kjøp gjennom firma; rettigheter?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav musher » tor 25.05.2006 10:12

Bare husk at dersom du skal få igjen noe moms, så må firmaet være moms-registrert, altså tjene så og så mange tusen hver 12.måned…
Er det ikke det, sparer du bare på å kunne utgiftsføre og så spare skatt…


-E

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav rrounin » tor 25.05.2006 10:14

G4 skrev:Du har jo samme rettigheter uansett!
-kjøpsloven.
-forbrukerloven.


For ordens skyld; dette stemmer ikke.

Forbrukerkjøpsloven gjelder som nevnt forbrukerkjøp. Den er i det store og hele ganske lik som Kjøpsloven, men på enkelte punkter gir den forbrukeren utvidede rettigheter i forhold til den utgåtte forbrukerkjøpsparagrafen i Kjøpsloven. Dessuten er den ufravikelig, og det er ikke anledning til å lage avtaler som stiller forbrukeren svakere enn det loven gjør.

Kjøpsloven gjelder også for handel mellom næringsdrivende, men gir ikke de samme rettighetene. Dessuten er den ikke ufravikelig, og vil ikke nødvendigvis gjelde over en evt. kontrakt eller avtale.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Erlend Larsen » tor 25.05.2006 11:28

Lite tankesukk; hvorfor skal folk mene så utrolig bastante ting om dette? Det er åpenbare feil i enkelte av svarene her så jeg klarer ikke å forstå hvorfor folk skal svare på ting de tydeligvis ikke har peiling på? Det er jo hyggelig å hjelpe, men feil svar er vel rimelig dårlig hjelp...?

Har inntrykk av at mange her kaster seg over nye poster for å svare, mest for å få opp "antall innlegg" scoren sin...

Så mine to cent: Forbrukerkjøpsloven for det som *vurderes* som forbrukerkjøp etter loven. Kjøpsloven i utgangspunktet for alt annet - da spesielt for kjøp mellom handlende. Og som det påpekes; mellom handlende er det avtalefrihet.
Praktisk forskjell: Reklamasjonsrettens varighet, omfang og bevisbyrde.
Kort vurdert; du frasier deg mange rettigheter du ellers ville hatt etter forbrukerkjøpsloven ved å handle som firma (med mva. refusjon).
(og ikke bland garanti inn i dette, det har ikke noe med saken å gjøre)
medlem i 215 måneder
 

Re: MacBook kjøp gjennom firma; rettigheter?

Innleggav yepp » tor 25.05.2006 13:10

Off topic: Må si meg enig med Erlend her, det er ofte svært varierende kvalitet på de juss-innspillene som kommer. Kan selvfølgelig ikke forvente at alle skal ha gått 5 år på jussen og bla opp i lovsamlingenn hver gang, men dette viser etter min mening behovet for en wiki her på mac1. Og jeg hjelper gladelig!

dk skrev:Hvilke rettigheter har man med tanke på reklamasjon osv? Ingen?


Her kommer et litt lengre innlegg + noen lovhenvisninger:

Situasjonen du beskriver gjør etter min mening at du beveger deg over fra det vanlige forbrukerkjøp til det en kaller for næringskjøp. Dette beror imidlertid på en konkret vurdering (dvs en bør ikke konkludere på generelt grunnlag), så det kan jo være at du ved en eventuell reklamasjon vinner frem med forbrukerkjøpsloven. Den aktuelle lovhenvisning er her forbrukjøpsloven § 1.

Forutsatt at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder har du naturligvis ikke de absolutte rettigheter som følger av forbrukerkjøpsloven, en klassifiserer da kjøpet som et "næringskjøp". Ved næringskjøp er det et prinsipp om avtalefrihet, dvs. partene har selv anledning til å fastsette reklamasjonsrettigheter mv. I klartekste: avtalen går foran kjøpsloven. Den aktuelle lovbestemmelse er her kjøpsloven § 3 (kjøpsloven er fra 1988).

Imidlertid, fastsetter partene ikke særskilte reklamasjonsbestemmelser e.l. er det kjøpslovens regler som gjelder, jfr. kjl. § 3, dvs. kjøpsloven fra 1988 (ikke forbrukjøpsloven!). Den har også bestemmelser som gir kjøper rettigheter i forhold til reklamasjon mv, se f.eks. kjl. § 32. Disse er ikke like gunstige som reglene i forbrukerkjøpsloven (i klartekst: ikke lengre enn 2 års reklamasjonsrett).

Summary: Ved næringskjøp er det prinsipalt selve kjøpsavtalen som gir uttrykk for rettigheter og plikter. Eventuelt, hvis ikke nærmere angitt i kjøpsavtalen, har du også plikter og rettigheter etter kjøpsloven av 1988.

lykke til!
medlem i 232 måneder
 

Innleggav rrounin » tor 25.05.2006 14:02

Forøvrig er det også en anelse irriterende at det som faktisk ikke er tøv, men stemmer, gjentas opptil flere ganger med ulyk ordlyd og manglende eller tilsvarende paragrafhenvisning..

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav yepp » tor 25.05.2006 14:43

rrounin: hihi, antar at det er meg du sikter til. jeg var litt kjapp når jeg leste første siden. du hadde jo allerede skrevet et fullgodt innlegg, selv om du går på nhh.. beklager mine gjentagelser.
medlem i 232 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]