ADC og norsk lov ved kjøp av MBP

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

ADC og norsk lov ved kjøp av MBP

Innleggav Spanturo » ons 07.06.2006 0:27

Hei alle sammen.

Nå sitrer det i kroppen da jeg har tenkt å skaffe min aller første mac :-D

Jeg vurderer å kjøpe gjennom ADC sitt studentprogram, og fant denne notisen etter mye tråling hos Apple:
"There are no refunds or exchanges on items purchased through the ADC Hardware Purchase Program."

De skriver i terms of agreement at MBP kjøpt gjennom ADC kun er ment for testing, og at det dermed ikke gjelder vanlige regler for reklamasjon/heving..

Er ikke dette i strid med Norsk lov? Eller er det slik at et kjøp gjennom ADC ikke kvalifiserer som kjøp fra norsk butikk?
Jeg mener selv at når MBP'en skal bestilles på tlf fra norske applestore, så gjelder vel norsk lov, selv om den kjøpes med rabatt fra ADC??

Er veldig usikker, og vil ikke ha noe tull med apple og at dem kan vifte terms of agreement i trynet mitt hvis jeg får problemer etter at garantien har gått ut..

Er sikker på mac(maskinene), men ikke sikker på apple(selskapet), for å si det sånn..

Ser ellers frem til lange diskusjoner i fremtiden her på forumet! <_<
medlem i 214 måneder
 

Innleggav DrBlake » ons 07.06.2006 0:52

Vet ikke helt hvordan dette funker, men Apple har noen regler som muligens kan være litt på kanten, men se på det slik; du kan jo begynne å krangle på det nå også kan apple la vær å selge deg rimlig maskin... eller du kan kjøpe rimlig maskin for så å krangle hvis det i det hele tatt blir nødvendig ;-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav admin » ons 07.06.2006 1:02

Ring og snakk med dem..

Jeg mener lignende sak har vært oppe tidligere og resultatet var at Apple selvsagt følger norsk lov og lar deg returnere maskinen i løpet av de 14 dagene du har krav på. Vilkårene er skrevet for det amerikanske markedet.

Jeg har selv brukt ADC en gang uten problemer, og Apple har godkjent mine 2 års reklamasjonsrett.

PS! Velkommen til Mac1!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Erla » ons 07.06.2006 1:05

Jeg var også så klar for å bestille meg en macbook pro gjennom ADC, men ble litt itvil nå. Etter at det har vært såpass mye problemer med de, har jeg ikke lyst itl å bestille hvis ikke vanlig garanti og reklamasjon gjelder. Men synes det høres veldig rart ut hvis de kan gå utenom norsk lov bare ved å skrive den "notisen". Når jeg skal bestille kommer jeg til å ringe dem og høre hva de sier...
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Spanturo » ons 07.06.2006 1:09

Takker for svar :-)
Vel, var egentlig ikke den 14 dagers angreretten jeg tenkte på, men takk likevel. Heller langsiktig tenking.. Men hvis apple godkjenner reklamasjonsretten så..
Dette var det eneste som stod mellom meg og min nye MBP, men då var den saken avgjort! :-D

edit: Det var vel egentlig ikke en "notis" sånn sett, men ble det i mangel på bedre ord ;) Det står blant annet nevnt i terms of agreement.. Der står det også at de reglene gjelder uansett hva en applerepresentant sier.. Men tar det med en liten klype salt
medlem i 214 måneder
 

Innleggav DrBlake » ons 07.06.2006 1:21

Og en ting til..det er ikke så forbanna mye mer problermer med Apple maskiner enn med hvilke som helst andre maskiner, selv om det kan virke sånn på disse forumene av og til. Har hatt mac siden slutten av 80-tallet, har vært innom 12 maskin modeller og ALDRI hatt et hardware problem ;-)
(eller kanskje det bare er jeg som har hatt flaks)

PS. min 3mnd gamle Xbox360 tok derimot kvelden her om dagen... :-)
håper jeg får fiksa det...

Lykke til med ny Mac når den kommer!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav InitialC » ons 07.06.2006 1:33

Eg har bestilt en macbook 2ghz hvit.. Men pga manglende informasjon fra applestore(har ikke fått noe ordrebekreftelse eller bekreftelse på at den er sendt, selv etter at eg har ringt flere ganger..) Så vurderer eg å kjøpe en macbook pro(helst fra eplehuset). Det at eg har tenkt meg på ntnu på bygg og miljø eller industriell økonomi/design er også en faktor, tror kanskje mbp fungerer bedre til slike studier. Fungerer ADC rabatt der eller er den bare gyldig på applestore? Og stemmer det at den lavest spesifiserte mb pro koster 12500 + adc innmeldingsavgift? Høres for godt ut til å være sant.. o_O

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Spanturo » ons 07.06.2006 1:39

ADC-rabatt får man vel kun gjennom applestore..? Man må ringe en selger hos applestore som sjekker ADC-statusen din.. Eller er jeg helt på jordet nå?

Og billigste MBP blir vel 13500 + medlemskapet ($99 = ca. 600kr, veldig god kurs for tiden) = 14300..
I mine øyne det beste tilbudet uansett produsent og operativsystem..
Blir nok å kjøpe den billigste versjonen jeg og, for så å oppgradere litt selv.

Har nettopp søkt meg inn på industriell design i sarpsborg, mener dette er rette maskina til jobben, selv om jeg da tvinges til bootcamp pga skoleprogrammer som inventor og viz..
medlem i 214 måneder
 

Innleggav InitialC » ons 07.06.2006 1:48

Skjønner. Men eg tror eg vet hvor utregningsfeilen min er. Eg har tatt med utdanningsrabatt på 5% i tillegg til adc rabatten..
Macbook :-*
Macbook Pro O:-)
Vanskelig valg o_O

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Spanturo » ons 07.06.2006 1:52

Ikke vanskelig for min del..

trenger kraften i x1600, samt oppløsningen på skjermen.

Det beste alternativet hadde vært en MBP 12" sammen med ekstern skjerm, men det alternativet finnes ikke.. :-(
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thimic » ons 07.06.2006 2:21

Kjøpte selv MBP gjennom ADC, fikk levert maskin med whine og litt annet trøbbel og har nå fått ny. Har hele tiden fortalt Apple at maskinen var kjøpt gjennom ADC og det var visst ikke noe problem.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav InitialC » ons 07.06.2006 14:43

Viss eg kjøper en Apple Cinema Display som tilbehør til en macbook pro. Får eg ADC rabatt på den samlete summen? altså 22000 minus 20 % ?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Haanes » ons 07.06.2006 14:47

Ja, det er jeg ganske sikker på at du får.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav G-Mac » ons 07.06.2006 14:58

MBP er det man får mest penger igjenn for, du kan sammenlikne det med iPodene:

iPod shuffle
512 MB = 1298,- per GB
1 GB = 899,- per GB

iPod nano
1 GB = 1349,- per GB
2 GB = 895,-per GB
4 GB = 547,50- per GB

iPod video
30 GB = 93,- per GB
60 BG = 61,50- perg GB

iPod U2
30 GB = 103,- per GB

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav InitialC » ons 07.06.2006 15:09

Haanes skrev:Ja, det er jeg ganske sikker på at du får.

Noen som kan bekrefte dette?
I så fall så vurderer eg å selge shuttlen og flatskjermen og slå til på mbp med apple cinema display O:-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron