Farvel Apple! (Reklamasjonssak)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Farvel Apple! (Reklamasjonssak)

Innleggav hc » fre 09.06.2006 18:09

Jeg har vært trofast Mac-bruker, Mac-misjonær, Mac-fanatiker vil mange si, i 15 år. Jeg har overtalt minst 20 andre til å svitsje til i Mac i denne tiden. Jeg har alltid ment, og mener fortsatt, at Apple har overlegne produkter. Men i dag tok mitt kjærlighetsforhold til Apple en brå og definitiv slutt. Jeg kjøpte en Airport Express basestasjon i januar 2005. Den gikk i stykker for noen dager siden. Lampen som vanligvis lyser grønt lyser ikke lenger i det hele tatt. Å resette basestasjonen hjalp ikke. Nokså åpenbar tilvirkningsfeil. Ringer Apple Store der jeg kjøpte den. Etter å ha snakket med fire saksbehandlere får jeg til svar at siden garantien er utløpt og dette derfor er en reklamsjonssak, må de ha en skriftlig bekreftelse på at dette er en tilvirkningsfeil. På spørsmål om hvem som er autorisert til å gjøre dette får jeg til svar at de ikke vet om noen i Norge! Riktignok finnes det mange som er autoriserte til å forestå reparasjoner, men det innebærer ikke at de er autoriserte til å avgjøre om det foreligger en tilvirkningsfeil. Med andre ord har Apple retningslinjer som innebærer at reklamasjonsretten etter norsk kjøpslov bare er fiktiv.
Jeg sier så at jeg vil ringe Forbrukerrådet, og får til svar av han jeg snakker med at han på forhånd kan si at Forbrukerrådet vil hevde at det er Apples ansvar evt. å påvise at det ikke foreligger en tilvirkningsfeil, men Apple er ikke enig i Forbrukerrådets tolkning av kjøpsloven.
Med andre ord, med Apple kommer du ingen vei med norsk kjøpslov med mindre du tar saken til retten, og det er det selvsagt ingen som gjør, og det vet Apple.
Jeg vet av egen erfaring at bare for noen få år siden oppførte Apple seg helt annerledes mot kundene, de var faktisk mer anstendige enn noe annet datafirma jeg har vært i kontakt med. Men nå har du snudd fullstendig. I dag oppfører de seg som et kjeltringfirma. Det at de har klart bedre produkter enn konkurrentene endrer ikke noe på det.
Jeg kjøpte min iBook i fjor høst og er veldig fornøyd med maskinen, slik jeg har vært fornøyd med alle mine Macer tidligere, men den dagen jeg trenger en ny maskin, blir det definitivt ikke en Mac. Hverken Linux eller kommende Windows Vista vil nok komme i nærheten av MacOS X når det gjelder kvalitet og brukervennlighet. Det hjelper bare ikke. Jeg nekter å støtte et selskap som behandler sine kunder som dritt!
medlem i 230 måneder
 

Innleggav CBlomvik » fre 09.06.2006 18:22

Det er sant det du sier.
Men når du har prøvd Windows ein stund tror eg du kommer tilbake
(med mindre du skal gå for linux da)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kattunge » fre 09.06.2006 18:28

Synes slike ting måtte være mer for forbrukerådet å gripe tak i, enn det berømmelige stormtoget mot iTMS som omhandler kjøp av musikk.
Joda, har registrert at det har vært endel slike tullesaker med Apple. Skrives om det stadig vekk. Derfor kan man nok ikke se helt borti fra at det fort kan bli en annen plattform neste gang, selv om Apple så avgjort har bedre saker totalt sett ;)
Håper de skjerper seg i fremtiden.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Per Christian » fre 09.06.2006 18:38

Jeg har også hatt problemer med Apple men det løste seg etter gankse lang tid. Enten blir man kasteball mellom butikk og Apple ellers blir man godt mottat. Jeg tror desverre at det kommer veldig ann på hvem man snakker med. Maskina mi kræsja under en sikkerhetsoppdatering (automatisk) og da fikk jeg ikke startet den igjen. Jeg ringte apple (som ble svin dyrt) og snakket med en som ikke brydde seg så veldig. De kunne nok trengt et kurs i kundebehandling, forbruker og kjøpslov.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Protectionplan?

Innleggav andbrekk » fre 09.06.2006 18:39

Om du har AppleCare protectionplan på macen dekker denne også airport. Bare kom på det..
medlem i 248 måneder
 

apple kundeservice

Innleggav rolfern » fre 09.06.2006 18:43

Dette er jo velkjent apple-mentalitet. Jeg har erfart apples kundeservice over mange år og må si at dette ikke er mer enn hva du kan forvente fra den kanten. Men jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med forbrukerrådet, de har faktisk kjørt en del saker mot apple og hvis apple skal være vanskelig kan du også bare være det.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav hfuhruhurr » fre 09.06.2006 18:48

Kontaktet Apple ang. reklamasjon på en 17" studio display. Fikk mye de samme svarene som trådstarter. MEN, jeg ble faktisk oppfordret av Apple til å sende inn en klage til Forbrukerrådet. Grunnen var visstnok at Apple vil ha en rettslig avgjørelse på om deres tolkning av loven holder vann. Personen i andre enden av telefonen beklaget meget at han ikke kunne hjelpe meg, men dette var altså linjen som Apple nå har valgt å følge i påvente av en rettslig avgjørelse.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » fre 09.06.2006 18:58

Husk at i følge forbrukerkjøpsloven er det selger/produsent som har bevisbyrden dersom de mener feilen ikke skyldes en fabrikasjonsfeil.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav onkel_reisende_mac » fre 09.06.2006 19:14

Kjøpt apple produktene i en butikk istedet for å kjøpe de over nettet. Da har du løst alle problemer.. Enkelt og greit!
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kattunge » fre 09.06.2006 19:20

Det kan selvfølgelig være et godt råd ja ;) Iallfall for de som bor på steder hvor det finnes butikker som selger mac.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Sequele » fre 09.06.2006 19:20

Føler med deg. http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=29319&highlight=

Skiftet HD selv jeg, kostet meg 1000 kroner, men nå har jeg ny HD, 100 Gb til og med.

Håper det blir ordning på dette en gang. Apple-produkter er tilfredsstillende bra. Neste kjøp blir med Apple Care. Ser ingen annen utvei. Mer penger til Apple.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav mighty G » fre 09.06.2006 19:21

fikk min MacBook i dag. to døde pixler og gleden ble til sorg. Det forudret meg at damen i apple store-telefonen kunne bekrefte at det virkelig var døde pixler etter å ha sjekket bestillingsnr mitt med teknisk avdeling.
Betyr det at problemet var kjent men at de sendte den likevel i håp om at jeg ikke skulle merke det???

får uansett tilsendt ny med prio 1. kjipt å vente likevel

:(
medlem i 215 måneder
 

Innleggav lipslide » fre 09.06.2006 19:24

Dette er veldig interessant.

Ikke bytt

Jeg synes ikke at du skal bytte til en annen plattform bare fordi at Apple har dårlig kundeservice. Derimot synes jeg at du skal bruke forbrukerrettighetene dine for hva de er verdt.

Logg og rapporter

Først og fremt så bør du kun foreta skriftlige hendvendelser til support slik at du all saksgang lagret og lett tilgjengelig for oversendelse til forbrukerrådet. (bevis, hvis nødvendig) Og du bør hendvende deg til forbrukerrådet HVER gang du lurer på om Apple bryter dine forbrukerrettigheter. Det er nemelig mengden klager og hendvendelser som kommer inn til forbrukerrådet som er med å avgjøre om de kommer til å foreta seg noe ovenfor Apple. Eller andre bedrifter for den saksskyld.

Norsk og amerikansk lov

Uansett om Apple har sitt supportcenter i Irland (eller hvor det er) og om apple.com/no/ ligger i USA så er det norsk kjøpslov / forbrukerkjøpsloven som gjelder. Så lenge du har kjøpt produktet i norge og bor her så er det norsk lov som gjelder uansett hva de måtte påstå. De opererer mot det norske markedet og må følge norsk lov. Enkelt og greit.

Norge har ekstremt bra forbrukerrettigheter i forhold til andre land. Feks. USA. Bare så det er sagt. Amerikansk lov kan IKKE overprøve den norske.

Garanti

Når det gjelder garanti så skal garantien gi rettigheter i tillegg og utover de kjøper har ifølge forbrukerkjøpsloven. En garanti skal aldri være lik eller dårligere en de rettighetene du har ifølge loven altså.

Reklamasjon

I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år.

Hvis produktet svikter i løpet av 5 år, er selger ansvarlig, med mindre det kan påvises at defekten skyldes slitasje i enkeltkomponenter som erfaringsmessig har begrenset holdbarhet, unormal bruk, ytre påvirkning etc. Selger kan altså ikke avvise din reklamasjon fordi garantitiden er utløpt. Du må imidlertid finne deg i at selger reparerer produktet eller foretar omlevering. Hvis reparasjon eller omlevering ikke skjer innen rimelig tid, kan du kreve prisavslag, eller kreve heving av kjøpet hvis mangelen er vesentlig.

Altså

Dersom Basestasjonen din har sluttet å fungere etter 1 år, uten at du har gjort noe som helst, er det helt klart en reklamasjonssak. (siden garantien har gått ut) Det er _IKKE_ du som skal fremlegge noe skriftlig bevis på at det er en slags produksjonsfeil på produktet som gjør at den ikke lenger fungerer. Det er heller _IKKE_ du som skal lete jorden rundt etter et autorisert verksted som kan undersøke produktet for Apple.

Summasumarum

Jeg hadde ikke gitt meg her. Hadde heller kjørt saken til topps. Du har kjøpt et produkt som er ment å vare lengre enn 2 år. Altså har du 5 års reklamasjonsrett. Du har krav på at selger / leverandør utbedrer feilen. PUNKTUM.

Jeg venter på en Macbook. Og hvis det er noe feil med den... så skal jeg sende dem lovparagrafer fra helvete om det så er det som må til!

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav fredarn » fre 09.06.2006 19:52

Nei dette er for dårlig, ta kontakt med forbrukerrådet, gå til FBI eller TV2hjelperdeg, dette kan du ikke godta.

Men ikke bytt til windows!

Ifølge norsk lov har du krav på pengene tilbake eller nytt apperat hvis det er blitt ødelagt innen 5 år fra kjøpsdato - med mindre de kan bevise at du selv har ødelagt den.

Du skal altså ikke bevise noenting, bare kreve en ny vare!

De kan ikke bare drite i norsk lov, det går rett og slett ikke!
medlem i 217 måneder
 

Innleggav lipslide » fre 09.06.2006 20:40

fredarn skrev:Ifølge norsk lov har du krav på pengene tilbake eller nytt apperat hvis det er blitt ødelagt innen 5 år fra kjøpsdato - med mindre de kan bevise at du selv har ødelagt den.

Du skal altså ikke bevise noenting, bare kreve en ny vare!


Dette er ikke helt riktig.
For det første så skal du aldri kreve noe som helst. (min personlige mening dog) Det er som oftest et veldig dårlig ord å bruke når du skal reklamere og legger sjelden grunnlaget for et godt videre samarbeid med selger ;)

Anyhoo, sakser litt fra lovteksten:

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen.

... greit nok.

Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.

... ja men husk at det også i noen tilfeller kan være sannsynlig at kjøper har påført en skade/feil (og hevder at det er produksjonsfeil/ mangel, og les videre


Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

... Dette baserer seg på vurderinger og tolkninger. Umulig å fremskaffe? Er det? Hva er en urimelig kostnad? Jeg tror denne kostnaden kan utregnes til en viss prosent av varens verdi el. (uten å være for sikker) I såfall. Er det en urimelig kostad å bestille en ny vare med budbil? Er det en urimelig kostnad å måtte bestille fra fabrikken på andre siden av kloden? Ofte er det greit å la selger få lov til å prøve å reparere dersom de ikke har et omleveringprodukt liggende i butikken.

Jeg må si at det er litt spesielt når det gjelder en butikk som feks. Apple.com/no/ fordi de har vel ikke noe lager i Norge. Hva er en urimelig kostnad for dem hvis alle varebestiller i butikken dems blir sendt fra utlandet? Jeg vil da anta at man kan sende produktet med mangel til Apple sitt hovedkontor med mindre noe annet er beskrevet noe sted. Det er i såfall de som skal videresende det til Kina for reperasjon / omlevering hvis det skulle være nødvendig. Sånn jeg oppfatter det. Noen meninger rundt dette?



Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

... Husk at det også er regler for hvor mange ganger selger kan reparere produktet før du har rett til å heve kjøpet.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]