fredarn skrev:Ifølge norsk lov har du krav på pengene tilbake eller nytt apperat hvis det er blitt ødelagt innen 5 år fra kjøpsdato - med mindre de kan bevise at du selv har ødelagt den.
Du skal altså ikke bevise noenting, bare kreve en ny vare!
Dette er ikke helt riktig.
For det første så skal du aldri kreve noe som helst. (min personlige mening dog) Det er som oftest et veldig dårlig ord å bruke når du skal reklamere og legger sjelden grunnlaget for et godt videre samarbeid med selger
Anyhoo, sakser litt fra lovteksten:
Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen.
... greit nok.
Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.
... ja men husk at det også i noen tilfeller kan være sannsynlig at kjøper har påført en skade/feil (og hevder at det er produksjonsfeil/ mangel, og les videre
Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.
... Dette baserer seg på vurderinger og tolkninger. Umulig å fremskaffe? Er det? Hva er en urimelig kostnad? Jeg tror denne kostnaden kan utregnes til en viss prosent av varens verdi el. (uten å være for sikker) I såfall. Er det en urimelig kostad å bestille en ny vare med budbil? Er det en urimelig kostnad å måtte bestille fra fabrikken på andre siden av kloden? Ofte er det greit å la selger få lov til å prøve å reparere dersom de ikke har et omleveringprodukt liggende i butikken.
Jeg må si at det er litt spesielt når det gjelder en butikk som feks. Apple.com/no/ fordi de har vel ikke noe lager i Norge. Hva er en urimelig kostnad for dem hvis alle varebestiller i butikken dems blir sendt fra utlandet? Jeg vil da anta at man kan sende produktet med mangel til Apple sitt hovedkontor med mindre noe annet er beskrevet noe sted. Det er i såfall de som skal videresende det til Kina for reperasjon / omlevering hvis det skulle være nødvendig. Sånn jeg oppfatter det. Noen meninger rundt dette?
Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.
... Husk at det også er regler for hvor mange ganger selger kan reparere produktet før du har rett til å heve kjøpet.