av oberonic » fre 12.08.2011 12:51
Nå har jeg undersøkt dette med både forbrukerrådet, forbrukerombudet, samt en rekke norske uavhengige leverandører av b.l.a Apple produkter. Jeg har snakket med bekjente brukere av Apple produkter, og deres signaler er stort sett klinkende klare og entydige: "Apple følger ikke norske forbruker rettigheter, i forhold til hva som er praksis og "tradisjon".
Ikke nødvendigvis snakk om ja/nei rett/galt, men det litt allright å ikke møte motstand når man klager- fører en reklamasjon på et produkt. Dette gir ikke akkurat en stimulert positiv kundeopplevelse. Er det noe Apple har forstått, så er det jo at kundene får en stimulert positiv produktopplevelse, med sine fantastiske produkter. Det er stor etterspørsel etter deres produkter, og det er selvsagt Apple klar over.
Kjøpsloven er som andre har poengtert her inne, diffus, og mangelfull. Den spesifiserer ikke stort, og er gjenstand for tolkning. Kompromitterende for lovgiver?
Det er noe som heter "kunden har alltid rett". Selvsagt har ikke kunden det, men det er noe i dette gamle utsagnet som sier at vi har noe som heter markedskrefter. Dvs. at ingen ønsker seg misfornøyde kunder. De er de som er ryggrad i Apples bruttomargin. Når jeg selv har en følelse av at jeg nærmest må sitte med et "oscilloscop", for å kunne dokumentere defekt innmat i en Mac, som åpenbart ikke skyldes uvettig bruk fra min side, etter å ha bestilt på apple.no, så er det noe som skurrer i forhold til min tillitsfølelse.
Dette betyr at jeg ikke tør å bestille fra apple.no. Jeg bestiller fra andre forhandlere, fordi jeg ”føler” at mine rettigheter blir bedre ivaretatt. Dette synes jeg er et ærlig standpunkt fra min side. Det er altså ikke kun snakk om hva som er beviselig/ikke beviselig, men en følelse av å bli tatt vare på, som kunde. Som igjen vil stimulere til kontinuitet i kundeforhold. Den dagen jeg opplever at apple gir signaler på en mer moderat linje overfor reklamasjonsspørsmål, så har de også meg som kunde. Helt klart.