Jon:
Regner med at du vet forskjellen på garanti (som gis frivillig av produsenten) og reklamasjonsrett (som er en lovfestet rett i. flg. forbrukerkjøpsloven. Det er altså ikke lovbestemt hvor lenge garantier skal gjelde, det er opptill produsenten å velge. Jeg har hørt flere ganger at Apple har valgt å ha 2 års garanti (ikke relamasjonsrett) på bærbare datamaskiner, så det medfører nok riktiget, selv om jeg ikke kan vise til noen uttalelse fra Apple - som har valgt å ikke kommentere slike ting offentlig, men det hender de gir ut litt opplysninger til kunder.
therock:
Jeg mener loven ikke gir rom for tilkning når det gjelder at reklamasjonsretten gjelder alle produsenter med minimumstid på 2 år (5 i noen tilfeller). De andre punktene gir rom for tolkning, så der er det ikke fullt så klart som for reklamasjonsretten. Anbefaler deg å lese forbrukerrådets artikkel på deres nettsted, samt forbrukerkjøpsloven på lovdata.no
Grunnen til at Forbrukerrådet ikke har stevnet Apple er vel heller at denne praksisen er ny, slik som skrevet i innlegg før i denne tråden. Det er ikke mange uker siden Apple så ut til å ha endret sine interne rettningslinjer.
Som sagt før, Apple-forhandlerene tar loven seriøst og tar imot reklamasjoner, så det kan være en løsning å kjøpe varene i butikken - da har du rett til å kreve reklamasjon i butikken.
Anbefaler dere å lese forbrukerguiden vår.
Her er et skriv fra justisdepartementet angående den nye loven:
http://www.dep.no/jd/norsk/regelverk/ve ... b-n-a.html
Her står det blant annet:
Garantier er frivillig "ekstraservice". En garanti må gi forbrukeren tilleggsrettigheter utover det han eller hun ellers har, f.eks. etter forbrukerkjøpsloven.
Reklamasjonsrettighetene er lovbestemte, f.eks. forbrukerens rettigheter ved mangelfull vare i forbrukerkjøpsloven, og dette er rettigheter forbrukeren har uansett.
Det har vist seg at mange, både næringsdrivende og forbrukere, blander sammen garantier og reklamasjoner.
Manglende kunnskap om de lovbestemte reklamasjonsfristene, og forvirring om reklamasjon og garanti, fører lett til at forbrukere mister rettigheter de har etter lovgivningen. Garantitiden kan for eksempel være 1 år, selv om forbrukerkjøpslovens absolutte reklamasjonsfrister er på 2 og 5 år. Mange tror feilaktig at reklamasjonsrettighetene faller bort når garantitiden utløper etter 1 år. (mine uthevinger)
Denne artikkelen viser lovgivers intensjon med loven - og det er vel liten tvil om ha lovgiver har ment loven skal gjelde.