Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav Åsmund » tir 13.06.2006 16:44

Så vidt jeg har fått med meg, er dette en praksis Apple inførte for ikke mange uker siden. Det er ikke lenge siden jeg fikk byttet en harddisk i en iBook nettopp etter 1 år (1,5) etter forbrukerkjøpsloven, det var ikke noe problem. (Var vel i januar dette.)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav segrov » tir 13.06.2006 16:52

Hvordan kan vi få bekreftet at dette er apples nye handlemåte? Skal vi bare ringe og si «hei, er det sant at dere ikke respekterer reklamasjonretten?»
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Bayas » tir 13.06.2006 16:55

Hvorfor ikke? Den som har tid kan jo gjøre en innsats! :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jon » tir 13.06.2006 17:04

Jeg syns det her er rart altså. For når jeg ringte inn for å reklamere på min powerbook, så tenkte jeg det kun var ett års garanti og var forberedt på å argumentere med reklamasjonsretten i norge.

Fyren jeg snakka med sa det var to års garanti i norge på powerbooker, noe som gjorde det mye lettere å få igjennom en reperasjon, fordi det ikke var noe særlig bevisbyrde på noen av parten. (var i allefall slik jeg forstod det).

Så jeg skjønner ikke det her.. hvorfor fikk jeg to års garanti på min powerbook, hvis det er ett år som gjelder?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav therock » tir 13.06.2006 17:26

Virker som mange tror at reklamasjonsrett = reparasjon, pengene tilbake eller nytt produkt. Selv om du reklamerer så får du ikke nødvendigvis medhold!

Åsmund:
Hvis politikerne mente at produsenter har et ansvar utover 1 år s garanti, hvorfor ble ikke loven skrevet slik at det ikke var rom for tolkning?

dr. Zzz:
Kanskje en grunn til at ikke Forbrukerombudet har stevnet Apple ennå, nemlig at de ikke har en god sak? :)
medlem i 248 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » tir 13.06.2006 17:42

...............................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 19:56, endret 1 gang
medlem i 238 måneder
 

Innleggav kattunge » tir 13.06.2006 18:29

Det er sikkert nok av dem som vil foretrekke å knote med windows enn en kundeservice a la Apple store og som tydeligvis ikke funker som den burde.

Det er da lavmål av Apple å (som i disse tilfeller) sette kundene i mellom for å tvinge frem en presedens for hvordan DE skal tolke norske forbrukerrettigheter.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 13.06.2006 18:39

Jon:
Regner med at du vet forskjellen på garanti (som gis frivillig av produsenten) og reklamasjonsrett (som er en lovfestet rett i. flg. forbrukerkjøpsloven. Det er altså ikke lovbestemt hvor lenge garantier skal gjelde, det er opptill produsenten å velge. Jeg har hørt flere ganger at Apple har valgt å ha 2 års garanti (ikke relamasjonsrett) på bærbare datamaskiner, så det medfører nok riktiget, selv om jeg ikke kan vise til noen uttalelse fra Apple - som har valgt å ikke kommentere slike ting offentlig, men det hender de gir ut litt opplysninger til kunder.

therock:
Jeg mener loven ikke gir rom for tilkning når det gjelder at reklamasjonsretten gjelder alle produsenter med minimumstid på 2 år (5 i noen tilfeller). De andre punktene gir rom for tolkning, så der er det ikke fullt så klart som for reklamasjonsretten. Anbefaler deg å lese forbrukerrådets artikkel på deres nettsted, samt forbrukerkjøpsloven på lovdata.no

Grunnen til at Forbrukerrådet ikke har stevnet Apple er vel heller at denne praksisen er ny, slik som skrevet i innlegg før i denne tråden. Det er ikke mange uker siden Apple så ut til å ha endret sine interne rettningslinjer.

Som sagt før, Apple-forhandlerene tar loven seriøst og tar imot reklamasjoner, så det kan være en løsning å kjøpe varene i butikken - da har du rett til å kreve reklamasjon i butikken.

Anbefaler dere å lese forbrukerguiden vår. :)

Her er et skriv fra justisdepartementet angående den nye loven:
http://www.dep.no/jd/norsk/regelverk/ve ... b-n-a.html

Her står det blant annet:
Garantier er frivillig "ekstraservice". En garanti må gi forbrukeren tilleggsrettigheter utover det han eller hun ellers har, f.eks. etter forbrukerkjøpsloven.
Reklamasjonsrettighetene er lovbestemte, f.eks. forbrukerens rettigheter ved mangelfull vare i forbrukerkjøpsloven, og dette er rettigheter forbrukeren har uansett.
Det har vist seg at mange, både næringsdrivende og forbrukere, blander sammen garantier og reklamasjoner.
Manglende kunnskap om de lovbestemte reklamasjonsfristene, og forvirring om reklamasjon og garanti, fører lett til at forbrukere mister rettigheter de har etter lovgivningen. Garantitiden kan for eksempel være 1 år, selv om forbrukerkjøpslovens absolutte reklamasjonsfrister er på 2 og 5 år. Mange tror feilaktig at reklamasjonsrettighetene faller bort når garantitiden utløper etter 1 år.
(mine uthevinger)
Denne artikkelen viser lovgivers intensjon med loven - og det er vel liten tvil om ha lovgiver har ment loven skal gjelde.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav admin » tir 13.06.2006 18:56

Apple driver med akkurat samme tolkning av forbrukerkjøpsloven som Nokia har bedrevet en god stund virker det som. Forbrukerkjøpsloven er såpass ullen og lite presis og Nokia til eksempel har jo opprettholdt mer eller mindre samme tolkning av loven de siste år, til stor frustrasjon hos både kunder OG forbrukerombudet.

Forbrukerombudet er ikke de som utarbeider disse lovene, det er det stortinget og regjeringen som gjør. Forbrukerombudet skal, ut fra hensyn til forbrukerne, føre tilsyn med at markedsføringen av varer og tjenester skjer i samsvar med markedsføringsloven. Forbrukerombudet er med andre ord på forbrukerenes side.

Forbrukerombudet ser ikke ut til å ha hatt noen suksess med å gå etter Nokia og jeg tviler på at de vil ha noen suksess med å gå etter Apple. Som therock skriver, så er det nok en god grunn til at forbrukerombudet ikke har stevnet Apple (eller Nokia), de har nok ikke en så sterk sak som vi tror. Forbrukerkjøpsloven er for ullen til det.

Det hadde vært flott om noen hadde gått etter Apple, Nokia og andre leverandører av forbrukerlektronikk slik at vi kunne fått en sak som ville satt standarden en gang for alle - slik at både selskaper og vi som forbrukere vet hva vi har å forholde oss til. Slik som situasjonen er nå, blir utfallet dårlig - både for Apples rykte og oss som forbrukere.

Men jeg skjønner godt at ikke folk gidder å gå til sak for små beløper som en iPod, eller en Mac. Taper du saken, må du tross alt belage deg på å betale saksomkostninger pluss Apples advokathonorarer. Det blir fort beløps som tilsvare flere nye Macer og iPoder til hele familien. Så lenge loven er så ullen som den er, er det risky business.

Apple er et merkevare og et firma som får sine fleste kunder fordi de leverer bedre produkter enn sine konkurrenter. De burde følge opp sin support i Norge, slik at supporten matcher deres flotte produkter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav appleman » tir 13.06.2006 19:08

Min erfaring er også at dette er en ny praksis, i hvert fall er de mye mer konsekvente enn tidligere. Og jeg har kjøpt en del Mac de siste åra.

Jeg har gitt Apple Support frist til 15. juni med å svare på min klage (sendt i brevs form), hører jeg ikke noe innen fristen går jeg muligens til Forbrukertvistutvalget (tror jeg det heter).

Mitt problem:
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=27788&start=30

Se også tråden "Farvel Apple".

Hvis flere sender brev til Forbrukkerrådet kan det kanskje få fart på saken?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav DrBlake » tir 13.06.2006 19:13

Det er i disse tider jeg er glad for at jeg altid, altid, altid kjøper maskiner o.l i en butikk... det er så mye greiere.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav admin » tir 13.06.2006 19:17

Problemet med butikkene er vel at Apple sannsynligvis opprettholder samme holdning overfor sine utsalgssteder. Dvs. at en butikk evt. godkjenner en reklamasjonssak, men Apple ikke godkjenner den og det blir opp til forhandlerene å legge ut for et nytt produkt til kunden.

Kjenner man til marginene Apple har til forhandlere vet man at det fort går dårlig i lengden. Hvis Apple gjør dette, og det kommer mange reklamasjonssaker til butikkene, kan det fort bli lite lønnsomt å drive eplebutikk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav kattunge » tir 13.06.2006 19:24

Smart det DrBlake :-) Om det ikke finnes en Mac forhandler der man bor, kan man da alltid finne noe annet fra f.eks. Elkjøp.. eller reise et sted og kjøpe for de som gidder... og for kun en datamaskin :-D

Poenget er jo at man slipper alt knotet med dårlig service, og at man har noen å forholde seg til over disk ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav DrBlake » tir 13.06.2006 19:28

Vel, men butikkene har ihverfall ikke noen måte å sno seg unna loven på og de er jo ikke pliktige til å ta imot reklamasjoner fra andre enn sine egene kunder. Med andre ord; selger de ingen ting blir det vel strengt tatt ikke noen reklamasjonssaker. Dessuten tror jeg en del forhandlere faktisk kan tjene litt penger på å ha serviceverksted.

Se f.eks på Officeline, de har jo hatt service verksted i en del år nå og de hadde vel ikke hatt det hvis de hadde tapt masse penger på det..

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav hc » tir 13.06.2006 19:51

Se tråden "Forslag til møte: Apple og kundeservice" om mitt forslag til noe vi kan gjøre med dette.
medlem i 230 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron