Spørsmål angående garanti!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Spørsmål angående garanti!

Innleggav macern99 » tir 04.07.2006 11:01

Jeg har en ipod som nekter å la seg starte. Problemet er at den ikke vil komme seg inn i sitt os. Jeg får frem eple og så skal den liksom starte, men da hører jeg bare et klikk og ipoden starter på nytt. Dette skjer til det uendelige.
Når jeg prøver dette uten strømforsyvning så kommer det bare frem at jeg ikke har nok batteri.
Dette gjelder en ipod mini som er på sitt 2 år.
Er det da en garanti sak?
edit: Jeg har prøvd å restarte ipoden.

Kan også spørre når jeg er først i gang om høytalerne mine på ibooken. De høres ut som er sprengt, men de er ikke brukt uvettig. Kan dette gå på garanti sak også?
Sist endret av macern99 den tir 04.07.2006 11:08, endret 2 ganger.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Blomvik » tir 04.07.2006 11:06

Har du prøvd å restartet iPoden?
Trykk og hold inne MENU og den hvite knappen i midten(jeg vet ikke hva den heter) til harddisken begynner å spinne.

Hvilken iPod er det? og Hvor gammel er den? Jeg er ikke god på garanti, men jeg mener du skal ha ett års garanti + 5 års reklamasjonsrett på Macer men jeg vet ikke når det gjelder iPod.

Når du sier høytalere, mener du de hvite øreproppene som følger med? I så fall er disse ingen problem å ødelegge, og det skal ikke være et problem å få tak i nye. Men jeg vil anbefale Koss PortaPro. Utrolig go lyd i de.
Livstidsgaranti på de også, ingen problem å bytte. Ikke så sinnsykt god kvalitat rent fysisk. Jeg har bytta 2 ganger nå, kjøpte på elkjøp. Bare å ta med kvittering :)
medlem i 228 måneder
 

Innleggav macern99 » tir 04.07.2006 11:09

Fikset på dine spørsmål i innlegget mitt nå.
Angående koss porta pro også. En kamerat har disse og hans er ødelagt. Problemet er at de er kjøpt hos komplett. Hvor må han levere disse da for å få nye?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav admin » tir 04.07.2006 11:13

Gjenopprett din iPod. Du har mest sannsynlig noen problemer med programvaren på iPoden. Last ned nyeste programvare fra Apple.

Anngående Koss Porta Pro så tar du selvsagt kontakt med Komplett omkring det. Vanskeligere er det ikke. De har sannsynligvis noen adresser og kontakter som du skal sende Porta Proene til.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav macern99 » tir 04.07.2006 11:17

Hvordan kan jeg få installert den nye programmvaren på ipoden når jeg ikke kommer inne på den?
Det hjelper heller ikke å kople den til dataen.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav akamond » tir 04.07.2006 11:32

Jeg trur ikke at du har garanti på din ipod sak macern99. Som jeg skjønner så har vel mac bare 1 år garanti på sine egne produkter, mens norske myndigheter mener det burde være 3 til 5 år. Siden ipoden din er da ca 2 år trur jeg ifølge apples regler tilsier at de ikke har noen forpøiktelser til deg.
Angående høytalerne så er jeg ikke sikker.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Bonna » tir 04.07.2006 11:48

Hvis du hører at den klikker, så er det nok HDD krasj vil jeg tro. Ring til forhandler og meld ifra før det har gått to år, så har du registrert en case før tiden for reklamasjon er gått ut. :)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav F-r-e-d-r-i-k » tir 04.07.2006 12:38

Det har egentlig ingen ting å si. Husker ikke tiden, men du kan vente en veldig lang tid før du rapporterer feilen i følge forbrukerkjøpsloven. Men der står det forsåvidt også at det er mest hensiktsmessig å melde fra så fort som mulig.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav therock » tir 04.07.2006 12:54

akamond skrev:Jeg trur ikke at du har garanti på din ipod sak macern99. Som jeg skjønner så har vel mac bare 1 år garanti på sine egne produkter, mens norske myndigheter mener det burde være 3 til 5 år. Siden ipoden din er da ca 2 år trur jeg ifølge apples regler tilsier at de ikke har noen forpøiktelser til deg.
Angående høytalerne så er jeg ikke sikker.


Norske myndigheter har aldri uttalt seg om garanti, det derimot forbrukerkjøpsloven sier er at du har 2/5 års reklamasjonsrett.

Reklamsjonsrett er ikke lik garanti!

PS! Mac har ikke noe med iPod å gjøre. Mac lager heller ingen produkter! :)

Edit: Taklet ikke "ikke lik" tegnet her, merkelig...
Sist endret av therock den tir 04.07.2006 13:25, endret 1 gang
medlem i 248 måneder
 

Innleggav therock » tir 04.07.2006 13:00

F-r-e-d-r-i-k skrev:Det har egentlig ingen ting å si. Husker ikke tiden, men du kan vente en veldig lang tid før du rapporterer feilen i følge forbrukerkjøpsloven. Men der står det forsåvidt også at det er mest hensiktsmessig å melde fra så fort som mulig.


Fra loven:
§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.


Rimelig tid bør vel ikke være så mye over 2 måneder.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Peedy » tir 04.07.2006 21:45

Hvis den er kjøpt i Norge for mindre enn to år siden kan du levere den inn igjen. Anbefaler ett sted der de vet hva de driver med og har peiling på mac og iPod... Det som skjer da er nok at de sender deg en "replacement"
medlem i 213 måneder
 

Innleggav thalibra » tir 04.07.2006 22:43

Har selv samme problem med ipoden, men er noe litt annet jeg lurer på, og føler det er litt unødig å starte en ny tråd. Ipod virker ikke. X-media, hvor jeg har levert inn før og fått reparert, men tror de har tatt sommerferie, for er ingen der og ingen som svarer på telefon. Det er jeg da lurer på, min ipod er ett og et halvt år gammel, tenkte på å bestille service online, sånn at det kommer en fyr på døren og henter den, men er da apple klar over at jeg er norsk og at forbrukerkjøpsloven gir meg 2 års garanti? Eller vil de gi meg deres ett års garanti og fakturere meg for reperasjonen? Var bare det jeg lurte på :P Drar på ferie snart og kunne tenke meg å ha med fungerende ipod da :]
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Peedy » tir 04.07.2006 22:57

I Bergen, så har Officeline Mac&Carry en butikk. Prøv å lever den inn der... Tror du bor i beren da x-media holder til der... Vet ikke hvor i bergen de holder til... http://officeline.no/omoss/index.html
medlem i 213 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]