Kan jeg kreve en ny skjerm?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kan jeg kreve en ny skjerm?

Innleggav Dr.Pepper » man 10.07.2006 18:23

Samsung Syncmaster 191T LCD skjerm er blitt svart, har prøvd på 2 forskjellige PC´er. Den er kjøpt 21.05.2003, har jeg fremdeles garanti? Den kostet svimlende 6300 kr, og har dessverre bare fungert i litt over 3 år. Dette er hva it-butikken skriver på nettsiden:

"Hvilken garanti/reklamasjonrett har jeg?
Som en dansk virksomhet er vi underlagt å følge de lover og regler som gjelder i Danmark. Dvs. at du som kunde har minimum års reklamasjonsrett, der det i det første halve år gjelder en formodningsregel - generelt omtalt som garanti."


Skjermen ble brukt som ekstern skjerm i et dual oppsett, er blitt nærmest avhengig av det. To skjermer er utrolig behagelig å jobbe med.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav njadve » man 10.07.2006 18:25

Du kan prøve å reklamere til Samsung Norge. Hvis det ikke går så er jeg faktisk ikke helt sikker...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ch_knapp » man 10.07.2006 18:28

Dersom du kjøpte den fra en butikk som opererer i Danmark, og som har danskspråklig eller engelskspråklig nettside, eller ikke har '.no' suffiks, så har du ingen rettigheter utover garantien som følger med produktet.

Dersom butikken markedsfører seg mot det norske markedet, f.eks: med reklame, har '.no' suffiks, har norsk språk på nettstedet sitt eller kontorer i norge, gjelder norsk forbrukerkjøpslov.

er rimelig sikker på at dette er skillet mellom en norsk eller utenlandsk forretning/forhandler.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav svar » man 10.07.2006 18:29

du kan ikke benytte deg av norsk kjøpslov på varer som ikke er kjøpt i norge ihvertfall. :-(

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 10.07.2006 18:31

Støtter det ch_knapp skirver. Mer om norsk lov finner du her:
<a href="http://mac1.no/forbruker">Forbrukerguiden</a>

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » man 10.07.2006 18:35

OK.... er temmelig sikker på at jeg bestilte fra itbutikken.no, det vil si at jeg muligens har norsk lov på min side. Skal undersøke dette litt nærmere, tar også kontakt med forbrukerrådet. Har forøvrig sendt e-post til itbutikken med spørsmål om garanti tid.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Eventh » man 10.07.2006 18:36

Etter en kjapp titt på ITbutikken A/S sine hjemmesider kan man nok fastslå at norsk lovgivning er gjeldende i ditt tilfelle.

forbrukerportalen.no skrev:Når du handler fra utenlandske nettbutikker er det som hovedregel lovgivningen i det landet hvor selgeren holder til som styrer kjøpet. Unntak fra dette kan tenkes når nettsiden retter seg mot norske forbrukere ved at du for eksempel kan klikke på et norsk flagg og lese all tekst på norsk. I slike tilfeller skal du ha de samme rettighetene som når du handler fra en norsk hjemmeside.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » man 10.07.2006 18:40

Takker så meget, Eventh! Bare så det er sagt, det er en heller dårlig skjerm i den forstand at spesifikasjonene er tragiske sammenlignet med dagens skjermer. Uansett kvalitet, så bør skjermen vare litt lenger enn bare 3 år.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Truls Waage » man 10.07.2006 19:02

Hva er oppløsningen?

Sitter på en 19" Samsung Syncmaster selv, men en 2006 modell though :-P

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » man 10.07.2006 22:13

Oppløsningen er 1280*1024, som også er den maksimale.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]