iMac som aldri blir frisk: hvor går grensen?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

iMac som aldri blir frisk: hvor går grensen?

Innleggav Lukas » ons 23.08.2006 10:01

En kompis har stadige problemer med sin straks 1 år gamle iMac. Det later til å være en skikkelig mandagsmac.

Den har vært til reparasjon 2 ganger på 1 år, og nå er den jaggu meg inne på nytt.

De første gangene var det skjermen som ble rosa, og forhandleren byttet visst bl.a. hovedkort.

Denne gangen har maskinen problemer med å våkne fra dvale, og når den har våknet går det ikke an å slå den av uten å trekke ut støpselet. Maskinen er altså ikke helt god.

Spørsmålet er hvor mye man skal finne seg i. Garantien går ut om få dager, og hvor ligger ansvaret da? Forventer Apple at man bare skal svelge 3 alvorlige feil i året? Hva blir det neste som skjer med maskinen? Og hvem skal reparere den da?

Man får nok ikke den gode følelsen av eie Mac når det er sånn det blir ...

Selv er jeg på min 3. Mac på 10 år uten problemer, og det er jo ikke så verst! (Performa 475, G4 AGP og intel-mini)

Greia er at folk som har hatt Mac en stund VET at det er lite krøll med dem, og da føles det liksom ekstra feil når ting går såpass på tverke. Var det ikke Kjartan som sa noe om at det ikke nytter å plastre banesår? Vel, det virker som om det er et utsagn som passer bra her.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav freddjoh » ons 23.08.2006 10:40

Tror egentlig han har krav på å få heve kjøpet etter at 2 reparasjoner ikke har fått istand maskinen. Titt på kjøpsloven. ligger ett eller annet sted her på mac1

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Funkaholic » ons 23.08.2006 11:27

Om feilen ikke er fikset etter 3 reparasjoner har man krav på ny maskin så lenge garantien fortsatt gjelder.

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Lukas » ons 23.08.2006 13:04

Denne maskinen er nok kjøpt gjennom jobben, som en slags hjemme-pc. Da er det visst andre regler som gjelder, eller? Ikke forbrukerkjøpsloven? Men det er kanskje i prinsippet det samme når det gjelder at ting skal funke, man har kjøpt en vare som ikke holder mål osv.?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 23.08.2006 13:27

freddjoh: 2 ganger for SAMME feil. nytter ikke å henvise til forbrukerkjøpsloven når du ikke vet hva som står i den. langt mindre om du ikke en gang vet hvor man kan finne den.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sapo » ons 23.08.2006 14:41

Funkaholic skrev:Om feilen ikke er fikset etter 3 reparasjoner har man krav på ny maskin så lenge garantien fortsatt gjelder.


Det er korrekt. Hvis maskinen må inn til en fjerde service, har du rett på ny maskin.

Gjelder service på større hoveddeler. (skjerm, hovedkort, harddisk osv...)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 23.08.2006 14:46

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30
forbrukerkjøpsloven skrev:Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.


Det gjelder å vite hva man snakker om, folkens.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Lukas » fre 29.09.2006 14:02

Han fikk tilbake maskinen med nytt hovedkort. Den gikk i stykker samme dag ...

Men nå får han en ny iMac og er strålende glad!

Takk for alle innspill.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]