Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Jallebaba » søn 17.09.2006 13:01

Hei alle sammen!
Jeg fikk en HD-kræsj på min under 2 år gamle 12" PB (kjøpt fra Apple Store)........ja, sånt skjer nemlig alt for ofte!! Faen. TA BACKUP!!!
Vel, vel...jeg tok kontakt med Apple Support og fikk et case nr. *i tilfelle* det var en garantisak. Jeg må nemlig fysisk ta min maskin til et Apple-sertifisert verksted for at de skal avgjøre om det er en garantisak eller ikke. Jeg må betale for denne sjekken ?!?! (bevisbyrden ligger på meg mao.) og så vil de refundere pengene i etterkant om det viser seg å være en garantisak. Jeg har hørt om en kompis som hadde AKKURAT samme hendingsforløp, HDen kræsja. Han fikk ny via OfficeLine (hvor han hadde kjøpt den) etter at han ringte Apple Support og fikk et case nr. UTEN å betale ei krone.
Men dette virker ikke som det er vanlig praksis....

SÅ : før jeg bruker x antall kroner på verksted for bare å ende opp med å kjøpe meg en ny HD for egne penger allikevel vil jeg gjerne høre fra andre om de vet om HD regnes som en garantidel eller ikke fra Apples side?


Jan
medlem i 228 måneder
 

Innleggav arveT » søn 17.09.2006 13:08

se om det er noe i forbruker guiden som kan hjelpe deg
medlem i 229 måneder
 

Innleggav phanerothyme_ » søn 17.09.2006 13:27

Det virker som at alle HDène på PB 12" kræsjer etter ca. 2 år. Jeg har hvertfall 4 bekjente som har opplevd det. Er redd du må kjøpe ny HD for dine egne penger, men heldigvis er de ikke så dyre ;)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Jallebaba » søn 17.09.2006 13:30

Men hva med REKLAMASJONSRETTEN? Opptil 5 år om dette er produktets forventede levetid. En HD er jo ikke en forbruksdel som f.eks. batteri ???
Om alle HDene ryker etter to år er det jo en reklamasjonssak, ikke?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav phanerothyme_ » søn 17.09.2006 13:43

Så lenge det bare er 2 års garanti/reklamasjons tid på produktet, er det jo ikke det.... desverre.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav phanerothyme_ » søn 17.09.2006 13:49

Faktiskt er det bare 1 år garanti på PBène, men en kan kjøpe AppleCare Protection Plan til ca. 4000,-, dette forlenger garantien med 2 år. Altså 3 års garanti.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav MacPlus » søn 17.09.2006 13:52

Garantitid er 1 år ja, men reklamasjonsretten er 5 år!
Når det gjelder harddisker så er det vel på en måte en forbruksdel?
Så jeg vet ikke om HD kommer inn under "produkter med forventet levetid på over 5år"
Noen som vet?

Men feks Seagate har 5års garanti på noen av sine disker!
Vet du hvilken type disk som står i din PB?
Hvis Apple slår seg vrang, hva med å henvende seg til HD fabrikkaten?
Sist endret av MacPlus den søn 17.09.2006 14:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav phanerothyme_ » søn 17.09.2006 13:59

Det beste er kanskje å skrive en mail til officeline eller et apple center, så får du sikkert svar.
Case closed 8-)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav onkel_reisende_mac » søn 17.09.2006 14:02

Har selv hatt samme problemet med en 3 år gammel PB 12". Der fikk jeg byttet hd uten kostnader. Du har i norge 5 års reklamasjon på produkter som er ment til å vare lengre enn 5 år og det er definitivt en powebook! Hvis de begynner å krangle kan du bare henvise til norsk kjøpslov! Dette skal ikke du betale for. (med mindre harddisken krasjet av at den f.eks. har fått et slag el.lignende.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Ogga » søn 17.09.2006 14:35

Heisann. Selvfølgelig skal ikke en harddisk slutte å fungere etter to år. Ta med Mac'en til et verksted og du vil få stadfestet at det er en reklamasjonssak. At du må betale om det ikke er det, er vanlig prosedyre for Apple. Er det foreksempel store bulker på harddisken som viser at den har fått seg et krafig støyt må du betale selv, men det er jo ganske rettferdig.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Jallebaba » søn 17.09.2006 19:05

Takker for alle svar som har kommet!
Tar sjansen på å gå til en eplebutikk og skal stå på krava om 5 års reklamasjon - det er forresten en Seagate-HD, så direkte kontakt med SG er jo også en mulighet. Takk for den!
medlem i 228 måneder
 

Innleggav njadve » søn 17.09.2006 20:03

Jeg hadde også denne PB 12" krasjen. Min var riktignok bare 90-100 dager gammel, så jeg fikk ny på garanti uten å mukke. Jeg fikk den riktignok i retur en gang uten at de gjorde noe som helst fordi de ikke fant noen feil på den, men de fikk den tilbake dagen etterpå og skiftet disken...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav hmnaley » søn 17.09.2006 20:15

Dette er en garantisak.
Apple gir 1 års garanti, mens Forbrukerkjøpsloven gir 2 år uansett.
Du må bare ta kontakt med forbrukerrådet, og de vil si hva du skal gjøre.
Du har i hvertfall alle rettigheter på din side.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav msulland » søn 17.09.2006 20:17

Bare vær ops på at en harddisk er forbruksvare. Tror du har flaks hvis apple dekker dette på noe form for garanti/rek.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 17.09.2006 20:27

Forbruksvare schmorbruksvare.

For det første PowerBooken er definitivt beregnet på å vare i iallefall 3 år, ettersom AppleCare kan dekke 3 år, altså er ikke 2 år reklamasjonstiden, men 5 år.

For det andre er ikke en harddisk en forbruksvare, det er en helt vanlig del, som har en tendens til å ryke ganske ofte.

For det tredje, historien om zpeidars PB12":
Jeg kjøpte den til Høsten 04, altså April 04 modell, våren 06 begynte disken å hoste, så jeg ringte Apple, som helt uten videre ba meg sende den til Eplehuset Trondheim, jeg sendte, og fikk igjen, og disken røyk IGJEN (3 timer etter mottatt maskin), ringte Apple, de sa at jeg skulle få sendt den gratis til OfficeLine Oslo, hvilket skjedde, maskinen kom tilbake, og disken røyk IGJEN, dvs, den var ikke fikset engang denne gangen, maskina fungerte ialt 0 minutter etter 2. reparasjon, så jeg ringte Apple, ble satt over til Customer Relations, en svenske svarte, og spurte meg om jeg villle bytte maskina vederlagsfritt mot en PB17" av nyeste type. Hvilket jeg takket ja til (Dette var da fortsatt på våren i 06), etter mer enn en måned uten maskin kunne jeg endelig motta PB17" min, som fungerte rimelig godt, med unntak av at lokket ikke henger igjen som det skal.

Plutselig i sommer sluttet PB17" å lade, jeg ringte Apple, som sa at de kunne erstatte den, bare de fikk VISA-nr mitt (hvilket man IKKE skal oppgi på telefon), etter å ha brutt regel nr1 for kredittkort, fikk jeg lader i bytte og alt fungerte som det skulle.

I høst kjørte jeg til Eplehuset i Trondheim med PB17" min etter at minnet jeg hadde satt i førte til kræsj (dette var den andre brikken jeg prøvde), nå er den inne på tredje uka til reparasjon, de bytter visst hele kassa på den.

Summa sumarum har Apple brukt mer penger på reparasjoner og deler, nye maskiner og porto enn jeg har brukt på maskina i grunnlaget. Jeg er fornøyd, ikke fordi maskina må repareres, men fordi Apple har tatt så godt hånd om meg som kunde, neste maskin kjøpes definitivt derifra.

Forøvrig, det er DERES bevisbyrde, ikke din jfr Forbrukerkjøpsloven, som du forøvrig burde lese, den er verken lang eller tung.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron