Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav kongen » søn 17.09.2006 20:27

AppleCare koster ikke 4000,- men ca 2000,- har det på alle mine maskiner.
Når noe har vært galt har jeg fått topp service fra Officeline.
Anbefaler dette på det sterkeste til alle :-)
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Ourze » søn 17.09.2006 21:40

Det er riktig som det fremkommer her at selgers garantitid i Norge oppheves av Forbrukerkjøpslovens bestemmelser om inntil 5års reklamasjonsrett, hvis gjenstanden har en forventet levetid på over 2 år.

Høyesterett hadde en forbrukerkjøpssak for en tid tilbake der en videospiller var en gjenstand med forventet levetid på over 2 år. Du får da selv argumentere ovenfor selger om harddisken er en tilsvarende gjenstand.

Det som i midlertid er viktig, er om du har kjøpt maskinen privat (dekket av forbrukerkjøpsloven), eller gjennom arbeidsgiver e.l. Selv har jeg en hjemmemac som kun dekkes av kjøpslovens bestemmelser, som kun gir meg 2 års reklamasjonsrett.

-Lykke til
medlem i 231 måneder
 

Harddisk er ikke forbruksvare.

Innleggav Marekatten » ons 08.10.2008 21:24

Harddisker er ikke forbruksvare.

Jeg spurte NRK FBI, se deres svar her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6251748

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav slogmo » ons 08.10.2008 21:48

Nå vil jeg si at forventet levetid på komponenter i en bærbart/portabelt produkt ikke
er like høy som på stasjonære produkter.

Leste en gang at lesehodet som leser harddiskplata er så nære plata og går i en så høy hastighet at det kan sammenlignes med en jumbojet som flyr i toppfart ca 3 cm over bakken.
Fant denne siden her som beskriver hvordan disker virker osv.
Ser at de opererer med andre tall. Men men....
http://www.dataclinic.co.uk/data-recove ... nality.htm

Så jeg vil si at det kommer ann på litt av hvert.
Hvis man aldri har mistet maskinen i bakken, aldri flyttet maskinen brått når den er i gang osv så kan man forvente at disken skal holde mere enn 2 år.

Hvis en av diskene mine ryker innen 1 år så vil jeg høre med der jeg kjøpte disken.
Over det, så vil jeg vurdere det litt. Disker skal holde et visst antall timer.
Men mine disker går stort sett 24/7/365.

Kan til nød være med på 2 års reklamasjonsrett, men 5 år f.eks er noe som jeg ser
på som litt mye. Vi snakker tross alt om et portabelt produkt som kan bli utsatt for støt, temperaturforandringer osv osv.
Har sett folk ta en laptop inn fra bilen i 10 minus og ta den inn på kontoret og slår den på med en gang. Og de blir overrasket når batteriet eller annet tar kvelden. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Otsego » ons 08.10.2008 22:06

Det er også en stor forskjell på en harddisk i en stasjonær maskin som står i ro i flere år på gulvet ditt, enn en bærbar som folk klapper sammen og begynner å hive rundt på før den har fått gått i dvale (dette tar et par sekund). I mine øyne kommer det ikke tale på med at en harddisk i en bærbar har noen form for reklamasjon, da disse maskinene blir utsatt for alt for mye grov behandling, og hvis dem har funka helt fint i ett år er sjangsene for fabrikasjonsfeil enda mindre. En desktop derimot hvor harddisken plutselig ryker etter et par år, selv om maskinen ikke har blitt flytta en eneste centimeter, er litt mer suspekt, og burde dekkes.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Yoshi » lør 11.10.2008 13:39

Nå hjelper det ikke hva du mener (eller Apple). En laptop er ment å vare i mer enn 2 år. Dermed har den en reklamasjonstid på 5 år.
Det gjelder også vitale komponenter i maskinen, som en harddisk er. Det eneste på en laptop som ikke har reklamasjon på 5 år, er batteriet, som skal vare minst 2,5 år.
Apple kan grine så mye de vil, men maskinen fungerer dårlig uten harddisken. Den har derfor 5 års reklamasjon.
medlem i 195 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Lt_MH » lør 11.10.2008 14:23

Som sagt av flere andre tidligere:
En bærbar datamaskin har 2 års garanti, og 5 års reklamasjon, og dermed også alle vitale komponenter i denne, som f.eks harddisken. Med mindre maskinen er utsatt for "abuse" har du krav på ny del, eller reparasjon om det lar seg gjøre, kostnadsfritt.

Du skal forøvrig bare reklamere på laptopen, at det er harddisken som er fubar skal Apple finne ut...

Som en digresjon kan jeg nevne at jeg hadde en 500GB LaCie ekstern HD som fungerte som time capsule for min imac, og da den stoppet å spinne opp etter 22 måneder ringte jeg Apple og forlangte ny. De krangla litt først, henviste meg til LaCie etc, men jeg sa det var de som hadde solgt den til meg, og at det var ingen vits å sende den inn for å sjekke, for jeg hørte den ikke klarte å starte opp. Så de lurte på om jeg ble fornøyd med at de sendte en ny, og om jeg kunne sende inn min gamle etterpå. Helt greit for meg, men med Moore's lov i bakhodet spurte jeg om jeg kunne få en 1TB LaCie i "innbytte" da denne nå hadde samme pris som da jeg kjøpte min 500GB disk. Det var ok, og 3 dager etterpå hadde jeg en splitter ny, dobbelt så stor HD. :-D

Power to the people!

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav slogmo » lør 11.10.2008 14:26

Siden harddisken er noe av det mest sårbare på en laptop, så synes jeg det er å drive med ønsketekning å tru at den skal holde i 5 år eller mere.

På en stasjonær maskin utsettes disken for lite annet en normale driftsforhold.
Men i en laptop så utsettes den for varme og kulde (hvis den taes med ut og inn av hus), støt osv osv.
Saken er at kunden kan faktisk ha vært en medvirkende årsak til at disken røyk i det hele og det store.

Ta et eksempel på en handlepose. Du har nettop handlet inn masse mat.
Om du er uheldig og mister posen i bakken så vil det meste i posen tåle dette.
Hvis det var egg i posen, så er det en ganske stor sjanse for at de ikke er hele.
Harddisken i en laptop er som en pakke egg i handleposen. Veldig sårbare.

Selvfølgelig sier jeg ikke at alle harddiskkræsj skyldes kunden. Og de skyldes ikke
alltid at maskinen mistes i bakken.
Jeg bare poengterer at det er mange ting som kan føre til harddiskkræsj som er
utenfor produsentens makt.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Lt_MH » lør 11.10.2008 14:53

slogmo skrev:Ta et eksempel på en handlepose. Du har nettop handlet inn masse mat.
Om du er uheldig og mister posen i bakken så vil det meste i posen tåle dette.
Hvis det var egg i posen, så er det en ganske stor sjanse for at de ikke er hele.
Harddisken i en laptop er som en pakke egg i handleposen. Veldig sårbare.


tja... om du mister posen med egg i er det " 2 bad 4 u", men om du kommer hjem, og eggene ikke holder til holdbarhetsdato er det 2 bad 4 selger...

Helt enig i at mange behandler laptoper røfft, og at det nok er en del komponenter som ryker av den grunn, men forbruker lovene sier at med mindre det er tydelig misbruk/skade skal tvilen komme kunden til gode i form av en reparasjon, i en gitt "holdbarhets-periode", som er 2 års garanti, og 5 års reklamasjon. Like it or not...

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav slogmo » lør 11.10.2008 15:16

Bare så du vet det.
Forbrukerloven sier nada om garanti. ;)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav christofferhenne » lør 11.10.2008 15:37

Min HD krasjet etter rett under 2 år og jeg fikk ny harddisk kostnadsfritt fra Eplehuset i Trondheim. Enkelt og greit.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav erk » man 13.10.2008 14:11

Sitter nå med en MacBook som er litt over ett år gammel hvor harddisken krasjet. Den ble levert inn til service til Officeline som lovet å hjelpe med å fremme saken som en reklamasjonssak.

Første svar fra Officeline var da: «Din maskin har blitt feilsøkt av vårt Apple Autoriserte verksted og det er desverre funnet en defekt harddisk. Denne maskinen har ingen kjente produksjonsfeil på haddisk så det ser ut til at feilen som nå er oppstått skyldes slitasje. Apple Inc. ønsker derfor ikke å dekke denne under reklamasjon. Vi kan tilby deg installasjon av en ny 160 GB harddisk til kr. 1981,- inkl. mva.»

Dette protesterte jeg selvsagt på, under henvisning til at norsk kjøpslov er krystallklar og sikrer kunden reklamasjonstid på slike varer på minimum 2 år - og sannsynligvis opp til 5 år. Videre synes jeg at tilbudet fra Officeline om å påta seg å bytte harddisken for kr. 1981 var rent bondefangeri, gitt at det tar mindre enn to minutter å bytte den og slike disker går for drøye 400 kr i nettsjapper.

Etter en del korrespondanse med Officeline, samt telefoner til Apples «kundeservice», fikk jeg endelig aksept for at Apple skulle bytte harddisken omkostningsfritt. Apple vedkjente seg imidlertid ikke forpliktelsene de skulle ha i henhold til forbrukerloven, men skulle likevel bytte den ut fra en eller annen begrunnelse jeg ikke skjønte!

Dette er særs dårlig kundebehandling fra Apples side, og jeg syntes også at Officeline oppførte seg servilt ovenfor Apple og lite lojalt ovenfor forbrukerene.

Skuffende - for en som kjøpte sin første Mac i 1986 - å oppleve slikt fra Apple.

-erk
medlem i 186 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav minigal » man 13.10.2008 14:31

erk skrev:Dette protesterte jeg selvsagt på, under henvisning til at norsk kjøpslov er krystallklar og sikrer kunden reklamasjonstid på slike varer på minimum 2 år - og sannsynligvis opp til 5 år. Videre synes jeg at tilbudet fra Officeline om å påta seg å bytte harddisken for kr. 1981 var rent bondefangeri, gitt at det tar mindre enn to minutter å bytte den og slike disker går for drøye 400 kr i nettsjapper.


Greit det er relativt enkelt å bytte disken i den maskinen, men to minutter var vel å ta litt hardt i?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav erk » man 13.10.2008 14:41


Greit det er relativt enkelt å bytte disken i den maskinen, men to minutter var vel å ta litt hardt i?


Batteri ut, løsne tre skruer, ut med et lite deksel, ut med hardisk og inn med ny. Tar ikke lang tid. Største problem er å få den nye harddisken ut av krympeplasten...

Been there, done that.

-erk
medlem i 186 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Vassago » man 13.10.2008 15:23

hadde akkurat en lignende sak med en 1,5 år gammel iMac.

Resultat: HD er ifølge Apple en slitasjedel de ikke dekker, ikke engang på stasjonære maskiner.

Det er deres policy, og jeg kom absolutt ingen vei med de på det... Forbrukerombudet mener jeg har rett, men hva hjelper det, Apple nekter..
medlem i 220 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere