Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Gelle » man 13.10.2008 15:55

...og inne på forumet her er det flere som er tilhengere av dette synet, selv om forbrukermydighetene sier noe annet. For en bakvendt forbrukerverden. Forstå det den som kan. Blir nesten irritert. Kan legge til at jeg fikk byttet HD uten problemer på en litt under 2-år gammel macbook. Trengte ikke en gang å argumentere med Apple.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Vassago » man 13.10.2008 15:57

Gelle skrev:...og inne på forumet her er det flere som er tilhengere av dette synet, selv om forbrukermydighetene sier noe annet. For en bakvendt forbrukerverden. Forstå det den som kan. Blir nesten irritert. Kan legge til at jeg fikk byttet HD uten problemer på en litt under 2-år gammel macbook. Trengte ikke en gang å argumentere med Apple.

Jeg fikk beskjed om at Apples policy om å nekte å fikse HD'er er ganske ny. Når fikk du byttet din? Infografikk virket nemlig også litt overrasket da Apple avviste deres bestilling av ny del på reklamasjon.
medlem i 220 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Gelle » man 13.10.2008 16:12

Det var i mai-2007, så det er en stund siden. Hvis de har endret policy på dette så mener jeg man må kjøre løpet helt ut. Jo mer tid og ressurser de må bruke for å opprettholde en slik policy, jo større er sjansen for at de gir den opp.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Yoshi » man 13.10.2008 18:37

De byttet disken min i forrige uke. Slapp heldigvis krangling. Og min maskin var over 3 år gammel!
medlem i 195 måneder
 

Re:

Innleggav AsbjørnH » man 13.10.2008 18:53

EinarJ skrev:Forbruksvare schmorbruksvare.

For det første PowerBooken er definitivt beregnet på å vare i iallefall 3 år, ettersom AppleCare kan dekke 3 år, altså er ikke 2 år reklamasjonstiden, men 5 år.

For det andre er ikke en harddisk en forbruksvare, det er en helt vanlig del, som har en tendens til å ryke ganske ofte.

For det tredje, historien om zpeidars PB12":
Jeg kjøpte den til Høsten 04, altså April 04 modell, våren 06 begynte disken å hoste, så jeg ringte Apple, som helt uten videre ba meg sende den til Eplehuset Trondheim, jeg sendte, og fikk igjen, og disken røyk IGJEN (3 timer etter mottatt maskin), ringte Apple, de sa at jeg skulle få sendt den gratis til OfficeLine Oslo, hvilket skjedde, maskinen kom tilbake, og disken røyk IGJEN, dvs, den var ikke fikset engang denne gangen, maskina fungerte ialt 0 minutter etter 2. reparasjon, så jeg ringte Apple, ble satt over til Customer Relations, en svenske svarte, og spurte meg om jeg villle bytte maskina vederlagsfritt mot en PB17" av nyeste type. Hvilket jeg takket ja til (Dette var da fortsatt på våren i 06), etter mer enn en måned uten maskin kunne jeg endelig motta PB17" min, som fungerte rimelig godt, med unntak av at lokket ikke henger igjen som det skal.

Plutselig i sommer sluttet PB17" å lade, jeg ringte Apple, som sa at de kunne erstatte den, bare de fikk VISA-nr mitt (hvilket man IKKE skal oppgi på telefon), etter å ha brutt regel nr1 for kredittkort, fikk jeg lader i bytte og alt fungerte som det skulle.

I høst kjørte jeg til Eplehuset i Trondheim med PB17" min etter at minnet jeg hadde satt i førte til kræsj (dette var den andre brikken jeg prøvde), nå er den inne på tredje uka til reparasjon, de bytter visst hele kassa på den.

Summa sumarum har Apple brukt mer penger på reparasjoner og deler, nye maskiner og porto enn jeg har brukt på maskina i grunnlaget. Jeg er fornøyd, ikke fordi maskina må repareres, men fordi Apple har tatt så godt hånd om meg som kunde, neste maskin kjøpes definitivt derifra.

Forøvrig, det er DERES bevisbyrde, ikke din jfr Forbrukerkjøpsloven, som du forøvrig burde lese, den er verken lang eller tung.

Hvis dette her stemmer er du heldig ;)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav zippolippo » fre 20.03.2009 13:57

I stedet for å lage en ny tråd, tar jeg opp denne og slenger ut et spørsmål. Min Macbook pro har fungert strøkent siden oktober 2007, men i går kveld ville den ikke starte, høyst grunnet harddisksvikt. Greia er at macen fikk seg en liten trøkk mot bordet tidligere på dagen, så det er en mulighet for at det spiller en rolle. Jeg har Apple PP tilgjengelig, hva bør jeg gjøre nå?

Håkon.
medlem i 196 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Incrediboy » tor 26.03.2009 10:51

starter den ikke i det hele tatt eller får du opp bilde av en mappe under oppstart?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav piroco » tor 02.04.2009 1:45

Bare til info; jeg har en iMac fra august 07 (aluminium) der disken krasjet for to uker siden. Den står hos Humac nå, og Apple nekter å bytte disken under henvisning til at harddisk er "slitasjedel". Jeg har allerede klaget saken inn for forbrukerrådet og er innstilt på å gå til forbrukertvistutvalget for avgjørelse. Dette er en helt ulovlig praksis Apple har lagt seg på!
medlem i 204 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Kaffri » lør 27.06.2009 17:16

Hvordan har det gått med din sak hos Forbrukerrådet. Vi leverte inn en Macbook til rep hos Humac for få dager siden. Maskinen er 2 år og 2 måneder. Hd er krasjet. HUmac opplyser at Apple sier at harddisk bare har levetid på 1 år!! Etter det må man betale selv. Vi har også tenkt å forfølge saken - men er altså nysgjerrig på hva som er status i din sak.

mvh

Kaffri
medlem i 197 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav piroco » lør 27.06.2009 18:51

Hei! Mitt svar er: IKKE GI DERE!

Apple var veldig sta og nektet å gi etter. Jeg klaget dem inn til forbrukerrådet, og da jeg fortalte at jeg hadde gjort det til Apples kundebehandler sa han "vent litt, jeg ringer deg tilbake". Etter 20 min ringte en annen svensk fyr tilbake og sa at de skulle dekke reparasjonen ettersom jeg hadde vært i kontakt med forbrukerrådet.

Jeg snakket også med Forbrukerådet som var HELT klare på at dette er en reklamasjon og at Apple ikke kommer noen vei med denne praksisen. Men du må altså vise at du mener alvor, og klage, før de gir seg!

Et annet alternativ, hvis du har dårlig tid og vil ha igjen maskinen, er å betale for ny disk men ta forbehold om at du vil kreve beløpet refundert i en senere klagesak. Deretter kan du gå til Forbrukerrådet og kreve at Apple refunderer deg. Jeg vurderte å gjøre det, men med en gang jeg nevnte at jeg hadde klaget var Apple utrolig kjappe til å snu seg rundt.
Lykke til og fortell hvordan det går. Ikke gi dere!
medlem i 204 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav Dozerbabar » lør 31.10.2009 13:22

1. Apple dekker disker innenfor 2 år i Norge fra og med oktober.
2. Har du AppleCare dekkes hd innen 3 år uansett.
3. På noen modeller får du hd på utvidet garanti.
medlem i 216 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav WexFury » ons 04.11.2009 5:41

Utrolig merkelig oppførsel til apple. Virker som om det er tilfeldig hvem som får fiksa maskinene sine og hvem som ikke får fiksa. Hd`n på imacen min streka i juni, maskina var da 18mnd gammel, og jeg har pr dags data ikke kommet noe vei med saken min. Snart 5mnd. Saken går fortsatt med forbrukerrådet og den går vel videre i systemet denne uken. Jeg har hvertfall lært meg en ting og det er at jeg aldri kommer til og kjøpe mac igjenn og heller ikke anbefale det til andre.

- Eirik
medlem i 194 måneder
 

Re: Er HD-kræsj innen 2 år etter kjøp en garantisak?

Innleggav WexFury » fre 27.11.2009 5:46

Da er jeg endelig ferdig med saken min mot apple. Og kan glede meg over at jeg fikk hevet kjøpet og pengen er kommet på konto. :) At apple skal være så jævlig dårlig på kundeservice har ene og alene ført til at jeg ikke kommer til og kjøpe mac igjen.

Mvh
- Eirik
medlem i 194 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron