Garanti på Amerikansk Macbook?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav macveteran » tir 26.09.2006 19:24

Du burde også ha tatt strømforsyning i betraktning her! En amerikanskprodusert elektrisk artikkel er ødelagt i det momanget man plugger den i strømuttaket og trykker "on".


Dette stemmer ikke når det gjelder bærbare maskiner. Power adapteret har innebygget spennings-svitsj

http://support.apple.com/specs/macbook/macbook.html

Line voltage: 100-240V AC
medlem i 214 måneder
 

Innleggav blmac » tir 26.09.2006 19:34

Legger meg flat og ruller meg i selvkritikk ! Stemmer det der! :)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Ogga » tir 26.09.2006 20:24

kajac skrev:
Ogga skrev:Heisann! Gjør ingenting om MacBooken er brukt. Du kan oppgradere til Apple Care til maskinen er ett år gammel, så du har uansett nesten ett år på deg. Ville aldri, ALDRI, kjøpt MacBooken uten Apple Care. Bærbare maskiner går veldig ofte i stykker, og da har du ingenting du skulle ha sagt om noe skjer etter ett år. Tror det beste for deg er å kjøpe MacBook i Norge eller å prute ned den amerikanske MacBooken sånn at du får Apple Care på kjøpet.


Jeg har ikke apple care. Ble anbefalt å la være å kjøpe det fordi de norske kjøpslovene dekker det meste av Apple Care. For all del, IKKE KJØP APPLE CARE! Det er sløsing med penger ð


MÅ selvfølgelig ikke ha Apple Care om man kjøper i Norge, men her var det snakk om en amerikansk MacBook. Da hjelper det lite å komme med norsk kjøpslov. Kjøper man Apple produkter i USA mener jeg at man absolutt bør ha Apple Care. Det kan være forskjellen på en maskin som varer i tre år og en som varer i ett år og en dag.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 26.09.2006 20:43

Vel, kjøp norsk, AppleCare blir et must på en amerikansk en, og da er du like langt prismessig.

Forbrukerkjøpsloven er verdt det, tro meg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Ogga » tir 26.09.2006 20:46

Nå sier trådstarter at kjøpet ikke er aktuelt lenger men jeg ville definitivt foretrukket en amerikansk Macbook med Apple Care, enn en norsk uten Apple Care om prisen er den samme. Slipper å stresse med reklamasjoner osv.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 21:00

Takk for utrolig mange svar og hjelpende innlegg :-) Nå ser det ut til at jeg får kjøpt en på firmaet, så jeg får trukket av momsen, så det blir en skinnende ny fra Norge :-) Slik jeg kan se det er det liten vits for meg å velge apple care når man har kjøpsloven i ryggen. Nå er bare dilemmaet 1 eller 2 gig ram. Er det noen som har erfaring med hvor mye som er nødvendig? Vurderer å kjøpe 2 gig, vet at det kanskje kan bli litt overkill for meg i starten, men prøver å tenke litt langsiktig så da er det kanskje like greit å starte på topp. Skal for det meste bruke den til vanlig kontor bruk. Men når hd-video blir aktuelt blir det nok litt av det også, og litt spilling. Litt bilderedigering i PS blir det også, men dette er ingen stor del av bruken. Er det noen som vet om Leopard vil kreve mye mer enn Tiger? Vurdere også å slenge inn Viste når den tiden kommer, slik at jeg kan bruke programmer og spill som ikke finnes til mac.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

ram

Innleggav Art » tir 26.09.2006 21:06

ta en med 512, og oppgrader selv, det er enkelt, men du må ha 2g før eller senere!
medlem i 215 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 21:08

Akkurat det som var planen. Prisene apple tar for å oppgradere ram er latterlig høye. Men dette vil vell ikke påvirke garantien?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav KnethJensen » tir 26.09.2006 21:14

nei selvfølgelig vil det ikke påvirke garantien! en minnebrikke kan ikke ødelegge maskinen på noen måte..enten virker det eller sp virker det ikke!

Garantien på en bil er like mye verdt selv om du kjører på reservehjul kontra de dekkene som satt på da du kjøpte bilen! Så sant ikke garantien har noe med dekkene å gjøre da :P liksom :p..ehh.. elendig sammenliging men!

Det er jo tross alt bare tirsdag så..

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 21:17

Høres bra ut. :-) Tenkte bare at apple kanskje hadde en sånn policy at hvis du åpner maskinen eller prøver å gjøre noe selv så ryker garantien, sånn som på f.eks en xbox 360. ;) Bra at dette ikke var tilfelle :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav KnethJensen » tir 26.09.2006 21:20

mulig det om du prøver å bytte hovedkrot eller ett eller annet "dypt" inn i maskinen. minnet ligger under batteriet og er "meningen" å bytte på egenhånd! Dessuten så er jo alle mac levert med Minimalt med minne.. går nesten ikke an å bruke maskina uten å fylle på mere minne. spør du meg.. til surfing og enkel tekstbehandling kanskje men,, :p

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav straatveit » ons 27.09.2006 19:02

Ser at macbooken originalt kommer med minne fra Kingston. Jeg har nå bestilt en macbook med 512 mb minne og har tenkt til å oppgradere selv til 2 gig. Det jeg lurer på er om det har noe for seg å sette i minne av samme merke, eller er det hipp som happ om jeg velger Kingston eller Apacer? Får nemlig litt avslag hos PSdata, og de fører kun Apacer minne av denne typen, vil dette ha noe å si?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav homer » ons 27.09.2006 23:25

straatveit skrev:Takk for utrolig mange svar og hjelpende innlegg :-) Nå ser det ut til at jeg får kjøpt en på firmaet, så jeg får trukket av momsen, så det blir en skinnende ny fra Norge :-) Slik jeg kan se det er det liten vits for meg å velge apple care når man har kjøpsloven i ryggen.


Problemet er bare at forbrukerkjøpsloven (som gir deg fem års reklamasjonsrett) ikke gjelder for firmakjøp, da er det kun kjøpsloven som gjelder. Så i praksis er du tilbake til kun ett års garanti, og burde kjøpe AppleCare i tillegg.

Sikkert kjekt å vite...

h 8)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]