Garanti på Amerikansk Macbook?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Garanti på Amerikansk Macbook?

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 16:34

Hei. :-)

Vurdere å kjøpe en amerikansk macbook, men lurte litt på hvordan garantien vil fungere. Vil mac butikken i Stavanger fikse en macbook kjøpt i Amerika eller fikser de kun produkter solgt av dem? Hvor må jeg evnt. sende den inn for å få den fikset på garantien hvis ikke butikken gjør det?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav kajac » tir 26.09.2006 16:35

Hvorfor kjøpe amerikansk.
Då får jo du ikke norsk tastatur. Man kan ikke bytte tastatur i macbooken (tror jeg).
Sist endret av kajac den tir 26.09.2006 17:49, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 16:36

Går det ikke an å skifte tastene engang? Sparer nemlig 1500 på å kjøpe amerikansk, og den er helt ny.

Takk for rask respons på innlegge :-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav admin » tir 26.09.2006 16:40

Apples garanti på bærbare produkter er verdensomspennende. Dvs. at du får et års garanti på din bærbare maskin kjøpt i USA. Har du problemer med den må du ringe Apple Support i Norge for å få vite hvor du skal levere den på reparasjon. Normalt er det en lokal Apple-butikk.

Om det er verdt å kjøpe MacBooken i USA er derimot et annet spørsmål. Du får engelsk tastatur som vil koste MYE å bytte da hele topp lokket på maskinen må byttes. I tillegg får du ikke de fordelerer den norske forbrukerkjøpsloven gir deg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 16:47

Hvilke fordeler er det norsk kjøpslov gir meg? Er det kun æøå knappene som er forskjellige tegn på eller er det flere taster som er plassert en annen plass? Tenkte på at hvis det kun er disse knappene som har ett annet symbol bør jeg klare å vende meg til å bruke amerikansk tastatur.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Ogga » tir 26.09.2006 16:47

Amerikansk tastatur er ikke noe problem. Men hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt Apple Care i samme slengen. Da får du tre års verdensomspennende garanti. Kjøper du ikke Apple Care har du bare ett år og ikke norsk forbrukerkjøpslov. Apple Care er forresten billigere i USA enn i Norge!
medlem i 223 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 16:50

Kan nok desverre ikke velge apple care fordi jeg vurdere å kjøpe macbooken fra en privat person som har vært i Amerika og kjøpt den mens han var der.

EDIT2:
Men ble litt nyskjerrig på hvilke fordeler den norske kjøpsloven gir meg. Ville satt stor pris på litt hjelp på den

Tusen takk for alle de raske tilbakemeldingene Min første dag på dette forumet, og førsteinntrykket er fantastisk.

EDIT3:
Fant akkurat ut det med kjøpsloven. Er litt kjipt å gå glipp av den, men på den andre siden er 1500 en god del penger å spare. Det følger kun med 512 mb minne på denne maskinen, noe som blir litt i minste laget for meg. Vurdere å oppgradere selv til en ekstra 1 gig brikke, sånn at jeg får 1,2 gig ram. (beholder en av 256 brikkene som følger med) Men har lest at det bør vær like brikker i begge slottene pga. delt skjermminne, hvor viktig er egentlig dette og vil det bli merkbart dårligere med to forskjellige?

Moderert av admin
Dobbeltposting er ikke tillatt på Mac1. Slo sammen dine posts, husk å bruk "Endre" knappen. Les reglene på Mac1

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Ogga » tir 26.09.2006 17:20

Heisann! Gjør ingenting om MacBooken er brukt. Du kan oppgradere til Apple Care til maskinen er ett år gammel, så du har uansett nesten ett år på deg. Ville aldri, ALDRI, kjøpt MacBooken uten Apple Care. Bærbare maskiner går veldig ofte i stykker, og da har du ingenting du skulle ha sagt om noe skjer etter ett år. Tror det beste for deg er å kjøpe MacBook i Norge eller å prute ned den amerikanske MacBooken sånn at du får Apple Care på kjøpet.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav kajac » tir 26.09.2006 17:45

Ogga skrev:Heisann! Gjør ingenting om MacBooken er brukt. Du kan oppgradere til Apple Care til maskinen er ett år gammel, så du har uansett nesten ett år på deg. Ville aldri, ALDRI, kjøpt MacBooken uten Apple Care. Bærbare maskiner går veldig ofte i stykker, og da har du ingenting du skulle ha sagt om noe skjer etter ett år. Tror det beste for deg er å kjøpe MacBook i Norge eller å prute ned den amerikanske MacBooken sånn at du får Apple Care på kjøpet.


Jeg har ikke apple care. Ble anbefalt å la være å kjøpe det fordi de norske kjøpslovene dekker det meste av Apple Care. For all del, IKKE KJØP APPLE CARE! Det er sløsing med penger ð

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav straatveit » tir 26.09.2006 17:48

Oki, fant akkurat ut at fyren som ville selge meg macbooken manglet kvitering, og dermed takket jeg nei. Skal derfor trolig kjøpe ny i Norge. Men er enda litt usikker på det med minne. Vil det bli merkbar dårligere ytelse med to minnebrikker på forskjellige størrelse kontra to like?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav kajac » tir 26.09.2006 17:51

straatveit skrev:Oki, fant akkurat ut at fyren som ville selge meg macbooken manglet kvitering, og dermed takket jeg nei. Skal derfor trolig kjøpe ny i Norge. Men er enda litt usikker på det med minne. Vil det bli merkbar dårligere ytelse med to minnebrikker på forskjellige størrelse kontra to like?


Apple anbefaler at man bruker 2 like minnebrikker. Vet ikke hvorfor, men ville kanskje høre på dem. Uansett, ville jeg kjøpt Kingston minne da det er det som blir levert med maskinen. Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav macveteran » tir 26.09.2006 18:57

Jaja, ser det hevdes sterke meninger om AppleCare Protection plan. Jeg er uenig i at det er bortkastede penger, finnes det andre som synes det er vel anvendte penger?

AppleCare dekker på-stedet-opphenting, fri telefonsupport i tre år (i motsetning til 90 dager) og maskinvareservice i 3 år fra kjøpsdato over hele verden i land hvor Apple har serviceverksteder. Noen som finner at forbrukerkjøpsloven dekker dette?

Det er faktisk forskjell på å betale for en service og det å måtte reklamere og henvise til forbrukerkjøpsloven.

AppleCare = hjelp med en gang uten spørsmål (med mindre du har ødelagt maskinen selv da)

Forbrukerkjøpsloven = mulig lang reparasjonstid, krangling, feilsøkningsgebyr, evt. papirmølla hos forbrukerrådet og i mange tilfeller: ikke medhold. Bare se http://www.forbrukertvistutvalget.no/ - der er det mange eksempler på reklamasjonssaker hvor kjøper faktisk ikke har fått medhold i sin klage.

Bare synes det var verdt å nyansere synet på AppleCare
Sist endret av macveteran den tir 26.09.2006 19:07, endret 1 gang
medlem i 214 måneder
 

tastatur

Innleggav pilote » tir 26.09.2006 19:03

tastatur får man til macbooken...ligger på omtrent 800,- uten arbeid...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Strøm ?

Innleggav blmac » tir 26.09.2006 19:15

Du burde også ha tatt strømforsyning i betraktning her! En amerikanskprodusert elektrisk artikkel er ødelagt i det momanget man plugger den i strømuttaket og trykker "on".

Amerikansk standard: 120v
Europeisk standard: 220/230v

Selvfølgelig er det mulig å bruke omformere, men dette fungerer i praksis veldig dårlig av egen lei erfaring!

I tillegg gir den norske kjøpsloven deg adskillig flere rettigheter ved kjøp av maskin i Norge, enn om du skulle handlet noe annet sted i verden!

/blmac

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav DarkAngel » tir 26.09.2006 19:21

Jeg kjøpte min powerbook i usa, det var ingen problem å fikse den i macbutikken i stavanger når skjermen røyk. Garantisaken funker bra. Du kan også kjøpe ny strømplugg på clas ohlson

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron