Eplehuset gjorde det motsatte av å fikse MacBooken min

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Eplehuset gjorde det motsatte av å fikse MacBooken min

Innleggav corbin » tor 28.09.2006 22:05

(Jeg satser på dette blir den riktige kategorien.)

17. mai bestilte jeg en MacBook hos Eplehuset. Etter en måned fikk jeg den. (Jeg vet ikke om jeg skal skylde på Apple eller Eplehuset her.)

Den irriterende pipelyden var selvfølegelig inkludert. Etter en stund fikk de bestilt nytt hovedkort. Det nye hovedkortet kom og Eplehuset erstattet det gamle i løpet av en dag. "Det skal være fikset nå," ble det sagt.

Jeg åpnet MacBooken hjemme (jeg hentet den ikke), så at det hadde kommet mer støv på skjermen. "De har i hvert fall åpnet den," tenke jeg. Men når datamakinen hadde startet opp var pipelyden der igjen (og jeg er ganske sikker på at hovedkortet ble byttet siden jeg måtte oppgradere firmwaren igjen). Ikke nok med det, men når jeg lukker igjen MacBooken, er den fortsatt lys våken. Om det skulle ha noe å si, sovner den ikke når jeg lukker den igjen i sikker modus heller.

Jeg har sendt enn sinnaepost til Eplehuset, en epost til forbrukerrådet for å spørre hvilke lover som dekker meg (datamaskinene er kjøpt på en bedrift), og sitter og vurderer om jeg skal heve kjøpet (om jeg kan) og kjøpe på Internett i stedet.

Så, Eplehuset, hva med å teste maskinen før dere gir den tilbake til kunden? Og hva med å svare på eposten min som ble sendt flere timer før butikken stengte?

Fortsettelse følger, antar jeg ...
medlem i 215 måneder
 

Innleggav eirikaav » tor 28.09.2006 22:09

Den er kjip ja... :-/
medlem i 211 måneder
 

Innleggav proximity » tor 28.09.2006 22:12

måtte eplehuset brenne i helvete :devil:

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav DannyBoy » tor 28.09.2006 22:30

Jeg synes du over reagerer litt her... Alle kan da gjøre en feil, du må gi dem en sjanse til å rette på det iallfall før blir forbannet.

De som jobber på eplehuset har sikkert flere ting å gjøre enn sitte å vente på epost fra deg og svare med engang også.

Lær deg litt tålmodighet!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav therock » tor 28.09.2006 22:36

De har tydeligvis glemt å sette tilbake enten sensoren eller magneten som styrer dvalefunksjonen. Det samme skjedde meg når jeg hadde maskinen hos OfficeLine for et par år siden.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav corbin » tor 28.09.2006 22:40

DannyBoy skrev:Jeg synes du over reagerer litt her... Alle kan da gjøre en feil, du må gi dem en sjanse til å rette på det iallfall før blir forbannet.


Jeg har aldri sagt jeg ikke skal gjøre det, bare at jeg nå seriøst vurderer andre muligheter. Å ikke sjekke om en har fikset det en skulle fikse, for å så si at feilen er fikset, er i seg selv en stor feil.

DannyBoy skrev:De som jobber på eplehuset har sikkert flere ting å gjøre enn sitte å vente på epost fra deg og svare med engang også.


Eposten ble sendt 17.07. Eplehuset stenger 19.00. Jeg prøver ikke å si at jeg er en viktigere kunde enn andre, men drev jeg butikk ville en kunde som hadde de samme problemene som jeg har nå fått svare så fort som mulig (det skal imidlertid nevnes at jeg ikke visste om søvnproblemene til MacBooken da jeg sende eposten).
medlem i 215 måneder
 

Innleggav mrmke » tor 28.09.2006 22:42

hei jeg jobber i en større kjede.

maskiner blir som regel fikset på ett verksted og ikke i butikken..


i følge forbrukerkjøps loven har du ikke lov til å heve kjøpet men du har visse krav..
butikken har 2 sjangser på å fikse produktet
3. gang har du krav på nytt produkt men det må være samme feil som de 2 andre gangene.

du kan heve kjøpet på en bettingelse og det er vis butikken ikke klarer å skaffe det samme produktet som du kjøpte. også må det være 3. gangs feil.
eller at de ikke klarer å fikse produktet i hele tatt på garanti.


sender du en hatmail med STORE !!!!! bokstaver så blir du ned prioritert i allefall fra min side.
men er du kjekk og grei og sier det haster osv så er det mye hyggeligere for oss selgere å ta kontakt tilbake. Ellers kvir vi oss og vrir oss unna..
vi er mennesker !!!

edit:

foresten jeg er litt irritert for at min macbook sover når jeg lukker igjen lokket. mens jeg ser på film koblet til ett tv er det greit å kunne lukke igjen,
Sist endret av mrmke den tor 28.09.2006 22:48, endret 1 gang
medlem i 218 måneder
 

Innleggav postlogic » tor 28.09.2006 22:47

mrmke skrev:sender du en hatmail med STORE !!!!! bokstaver så blir du ned prioritert i allefall fra min side.
men er du kjekk og grei og sier det haster osv så er det mye hyggeligere for oss selgere å ta kontakt tilbake. Ellers kvir vi oss og vrir oss unna..
vi er mennesker !!!


Uhøflige folk blir sendt til noe vi kaller henvisningshelvete :-) Dvs. at man sender videre og videre til noen gidder å ta tak i saken. Det gjør at alle blir mer sure etterhvert som tiden går, og det gagner rett og slett ingen.

En litt høflig og konstruktivt skrevet, som også viser tålmodighet, gjør ofte at selger/ansvarlig faktisk ender opp med lyst til å yte service.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav appeltje » tor 28.09.2006 22:49

Å bli fly forbannet hjelper svært lite i sånne sammenhenger, selv du har all mulig grunn til å bli det.... og det gir underholdende lesning for resten av forumets brukere:

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=31 ... ht=%F8dela

Har maskina di vært hos Infocare?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav therock » tor 28.09.2006 22:50

mrmke: Sett maskinen i closed lid mode så er problemet ditt løst. Etter at maskinen er lukket igjen og går i dvale, kan du vekke den med å koble til en usb-enhet.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav corbin » tor 28.09.2006 22:53

mrmke skrev:maskiner blir som regel fikset på ett verksted og ikke i butikken..


Jeg fikk datamaskinen tilbake senere samme dagen, så jeg antar den ble fikset i butikken.


mrmke skrev:i følge loven har ikke lov til å heve kjøpet men du har visse krav..
butikken har 2 sjangser på å fikse produktet
3. gang har du krav på nytt produkt men det må være samme feil som de 2 andre gangene.

du kan heve kjøpet på en bettingelse og det er vis butikken ikke klarer å skaffe det samme produktet som du kjøpte. også må det være 3. gangs feil.


<a href="http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20020621-034.html&emne=forbrukerkj%D8psloven&&">Forbrukerkjøpsloven</a>

§ 26: "Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren (...) d) kreve heving etter § 32."

§ 32: "I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."

Spørsmålet er om loven dekker kunder som kjøper gjennom bedrifter.


mrmke skrev:sender du en hatmail med STORE !!!!! bokstaver så blir du ned prioritert i allefall fra min side.
men er du kjekk og grei og sier det haster osv så er det mye hyggeligere for oss selgere å ta kontakt tilbake. Ellers kvir vi oss og vrir oss unna..
vi er mennesker !!!


Eposten jeg sendte:

Hei

Om jeg har forstått situasjonen, har dere nå skriftet hovedkort i MacBooken. Hipp hurra, men fortsatt lager datamaskinen den samme, irriterende pipelyden. For å være helt ærlig, merker jeg ingen forskjell fra før jeg leverte den inn.

Kan jeg få en rask tilbakemelding på dere spesifikt har tenkt å gjøre for å få fikset dette problemet så fort som mulig?

--
Navn og epostadresse


Edit: Jada, greit ... jeg var litt sarkastisk, men henvisningshelvete?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav mrmke » tor 28.09.2006 22:56

det gjelder bedrifter også ja
men du går ikke under mangel.



mangel vil si at du har kjøpt en pc og ble fortalt den hadde 200gb men den har kun 100gb
da kan du heve kjøpet.

du har feil ikke mangel.

og det har butikken krav på å få fikset 2 sjangser har de 3. gang skal du ha ny samme feil.

edit:

mailen din ser helt fin ut, ikke noe gale med den.
kan være mailen deres er proppfull med spam og du ble oversett.

det er verksteder som fikser på dagen. en dag var kjapt litt for kjapt de har ikke fått tid til å teste skikkelig pipe lyden er jo periodisk.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav corbin » tor 28.09.2006 23:10

mrmke skrev:mangel vil si at du har kjøpt en pc og ble fortalt den hadde 200gb men den har kun 100gb
da kan du heve kjøpet.

du har feil ikke mangel.


For meg virker det som du anser en mangel som det vi i dagligtale kaller en mangel. Det gjør ikke loven.

§ 16: Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 (...)

§ 15: Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (...) b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper (...)


Merk at jeg ikke er noen advokat, og tolker lovene slik det virker fornuftig for meg.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav mrmke » tor 28.09.2006 23:23

at den lager pipe lyder er da en feil og ikke mangel ?

hvordan kan du få en pipelyd til å bli at den mangler noe ?


og det med lokket hvordan kan du få det til å bli at det er noe som ikke skal være der ?

sovemodus fungerer ikke nå men det betyr ikke at det er noe som ikke er der.

det kan fikses, leser du i en annen § har butikken lov å prøve 2 ganger.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav corbin » tor 28.09.2006 23:45

Ok, et par rettinger på det jeg skrev:

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen

* har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting
* har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på
* har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring
(...)

Er ikke tingen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve ifølge loven, har varen en mangel.

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.


Etter hva jeg forstår kan en ikke kreve heving av kjøpet uten videre når det foreligger en manger, men jeg synes det feltet er uklart.


<a href="http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782287.59">Kilde</a>
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]