Eplehuset gjorde det motsatte av å fikse MacBooken min

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav DrBlake » tor 28.09.2006 23:50

Like morsomt hver gang dette her. Sinte mennesker som ikke har forståelse for at noen kan drite på draget... Håper de får fiksa maskinen din tilslutt, så jeg slipper å lese mer om dette..

Enig med DannyBoy, synes du overreagerer, men slapp av det ordner seg nok, det gjør det alltid ;-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav stian h » tor 28.09.2006 23:57

mrmke skrev:
foresten jeg er litt irritert for at min macbook sover når jeg lukker igjen lokket. mens jeg ser på film koblet til ett tv er det greit å kunne lukke igjen,


det er ikke bra for skjermen til macbooken å bruke den når den er lukket. mye bedre å bare ha skjermen opp uansett :-)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav minkulf » fre 29.09.2006 0:19

mrmke skrev:at den lager pipe lyder er da en feil og ikke mangel ?

hvordan kan du få en pipelyd til å bli at den mangler noe ?


og det med lokket hvordan kan du få det til å bli at det er noe som ikke skal være der ?

sovemodus fungerer ikke nå men det betyr ikke at det er noe som ikke er der.

det kan fikses, leser du i en annen § har butikken lov å prøve 2 ganger.


Jeg gjetter at du ikke har hatt rettslære? "Mangel" i lovens forstand innebefatter feil på produktet. Du må ikke henge deg opp i ordet "mangel", for lovverket er ikke skrevet i dagligtale (for å si det mildt).

Når det er sagt så har du rett i at butikken har anledning til å forsøke å reparere feilen to ganger. Hvis de har brukt disse to forsøkene og feilen fremdeles ikke er rettet så kan kunden kreve et nytt produkt eller heve kjøpet.

Til trådstarter vil jeg si at det sannsynligvis var en glipp, slikt skjer når det går fort i svingene . La butikken få en sjanse til å gjøre det skikkelig og vær hele tiden høflig - da går det nok rimelig smertefritt :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav mrmke » fre 29.09.2006 0:46

men når butikken har har 2 sjangser på samme feil.
så eneste måten å få pengene til bake er at selgeren sier feil.
at kunden tror noe annet om produktet.

altså mangler noe viktigt som feks webcam,40gb,dvd brenner.

da har selger ingen ting han skal ha sakt.

medlem i 218 måneder
 

Innleggav macveteran » fre 29.09.2006 1:10

Kjøpt gjennom bedrift sier du?

Da er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Øysteinh » fre 29.09.2006 1:13

Skal ærlig innrømme at Eplehuset ofte kan virke "uproffe".
Ved bytte av mitt hovedkort glemte de å plugge i dvd-drevet. Var ikke mye diagnosesjekker der, nei..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav doring » fre 29.09.2006 2:12

Som macveteran sier to innlegg ovenfor, vil ikke forbrukerkjøpsloven få anvendelse i de tilfelle hvor du har bestilt gjennom en bedrift. Forbrukerkjøpsloven gjelder kun forbrukerkjøp.

I ditt tilfelle vil dette si, sett bort fra evt. garanti, at kjøpet reguleres av kjøpsloven. Denne oppstiller strengere vilkår for å påberope seg mangel som hevingsgrunn - mangelen må være vesentlig.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav minkulf » fre 29.09.2006 8:37

mrmke skrev:men når butikken har har 2 sjangser på samme feil.
så eneste måten å få pengene til bake er at selgeren sier feil.
at kunden tror noe annet om produktet.

altså mangler noe viktigt som feks webcam,40gb,dvd brenner.

da har selger ingen ting han skal ha sakt.


Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din mrmke. I dette tilfellet er det jo ikke tvil om at det er feil på maskina, en feil som i lovens forstand karakteriseres som en "mangel".

Uansett, som macveteran påpeker, her er det kjøpsloven som gjelder. Likevel vil jeg tro at det foreligger en vesentlig mangel siden Apple tross alt tar på seg å bytte hovedkort kostnadsfritt i såpass mange maskiner, det ville de ikke gjort for noe de så på som uvesentlig. Det at maskina ikke går i dvale etter å ha vært hos verkstedet er også en vesentlig mangel.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Knesaren » fre 29.09.2006 11:11

Hvis du er et enkeltmannsforetak, så håper jeg at du har kjøpt maskinen på ditt eget navn. Da skal butikken gi en lang driter i om det er firma eller ei.

Når det gjelder å kjefte butikken huden full, så taper du alltid.

Du kan heve kjøpet når samme feil oppstår for 3. gang.

Ved urimeliglang ventetid på avhjelp (min personlige mening er over 2-3 uker på en datamaskin (lovteksten sier 6 dager)), dvs. reperasjon og/eller utbedring, så kan du kreve å få hevet kjøpet eller få prisavslag.

mrmke: Uansett hvor stor kjeden du jobber i er, så hever den seg ikke over kjøpsloven. DU KAN HEVE KJØP NÅR EN FEIL OPPSTÅR FOR TREDJE GANG

Til slutt vil jeg si at jeg ikke skriver masse synsing og personlig tilkning. Alt dette har jeg praktisert FLERE ganger. Skaff deg litt kunskap om kjøpsloven, så vinner du. (Men sender du sinte mail, er hissig i butikken eller på telefon med butikken, er du en IDIOT.) Stort sett er det personer med personlige problemer som hisser seg opp mot butikkmedarbeidere. Det er ikke butikkmedarbeidere sin feil....

Hadde nettopp en sak gående hvor en reperasjon tok 25 dager. Jeg refererte vennlig til kjøpsloven og butikken sa jeg kunne få heve kjøpet. Vi ble heler enig om et prisavslag på ca 20% på varen.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav mrmke » fre 29.09.2006 11:20

hehe store bokstaver fra deg..

det jeg sa var at det må skje 3 ganger for å heve kjøp. eller nytt produkt
butikken har 2 ganger på seg.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav macveteran » lør 30.09.2006 1:13

Det forstyrrer meg at det ikke trekkes et tidsaspekt inn i dette. Du kan snakke om samme feil som oppstår for tredje gang i løpet av et halvt år. Da virker det fornuftig. Samme feil i løpet av to å føles også fornuftig. Samme feil i løpet av seks år... - er det fornuftig? Kjør debatt!! Følelser er én ting... hva sier loven om tid?
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » lør 30.09.2006 1:30

Du kan jo bare lese loven selv. Ligger på lovdata.no .
Feilen må oppstå første gang innen 5 år.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Twinrehz » lør 30.09.2006 18:30

postlogic skrev:
mrmke skrev:sender du en hatmail med STORE !!!!! bokstaver så blir du ned prioritert i allefall fra min side.
men er du kjekk og grei og sier det haster osv så er det mye hyggeligere for oss selgere å ta kontakt tilbake. Ellers kvir vi oss og vrir oss unna..
vi er mennesker !!!


Uhøflige folk blir sendt til noe vi kaller henvisningshelvete :-) Dvs. at man sender videre og videre til noen gidder å ta tak i saken. Det gjør at alle blir mer sure etterhvert som tiden går, og det gagner rett og slett ingen.

En litt høflig og konstruktivt skrevet, som også viser tålmodighet, gjør ofte at selger/ansvarlig faktisk ender opp med lyst til å yte service.


Hihihihihahahaha, den er bra sleip! Skal aldri sende hatmail når jeg skal ha hjelp med noe, det er helt sikkert! :-D
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Betti » lør 30.09.2006 18:36

stian h skrev:
det er ikke bra for skjermen til macbooken å bruke den når den er lukket. mye bedre å bare ha skjermen opp uansett :-)


Of topic: Trodde macbook skulle kunne kjøre med lokket igjen uansett. Er dette feil?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav corbin » søn 01.10.2006 20:27

For en liten oppdatering på feil jeg har oppdaget (og som ikke eksisterte før), se <a href="http://tankespredt.net/past/2006/9/30/crapbook">her</a>.
medlem i 215 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]