- Apple bryter norsk lov

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav LuiGi » tor 12.10.2006 13:02

på ett produkt som er meint å vare over 2år, skal det være 5års reklamasjon :D

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav geagle » tor 12.10.2006 13:09

Jeg kan egentlig godt sjønne Apple her, siden hvem klarer vel å ha en iPod i 5 år uten at den går i stykker opptil flere ganger? jeg får alltid problemer med mine iPoder etter et og et halvt år cirka. Og hvis Apple skulle reparere alle nordmenns iPod 3-4 ganger før de kjøpte ny hadde det blitt veldig mye tap for Apple.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav McMagnus » tor 12.10.2006 13:14

NÅ er det jo sånn at man ikke kan reklamere på alle slags feil med kjøpsloven i hånd. Har man forårsaket skaden/feilen selv med uforsiktig bruk kan man ikke reklamere. Å si at ingen greier å ha en ipod i fem år uten en feil blir litt usaklig. Hvis feilen skyldes en feil fra apple er det på ingen måte urimelig å kreve reperasjon selv om det har gått noen år. På den andre siden er det heller ikke rimelig å forvente at apple skal fiske ting som en selv har ødelagt...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Syfer » tor 12.10.2006 13:22

Med god behandling så klarer man lett å få en ipod til å vare i flere år. Problemet er f.eks at batteriet ikke varer i mer enn 1 år før det begynner å fuske, noe som har lite med behandlingen å gjøre.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav sungame » tor 12.10.2006 13:29

geagle skrev:Jeg kan egentlig godt sjønne Apple her, siden hvem klarer vel å ha en iPod i 5 år uten at den går i stykker opptil flere ganger?


Hvis en iPod ikke tåler 5 år med normal bruk, er det rett og slett et alt for dårlig produkt :-(

At Apple ikke mener deres eget produkt er godt nok til at de engang vurderer å følge loven i et av salgslandene, sender ganske dårlige signaler, spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav therock » tor 12.10.2006 13:32

msulland skrev:Apple bryter til og med norges lover på en 4 dager gammel macbook pro.

...koster dem penger å få fikset garantisaker hos apple.


Kan du utdype de to påstandene?

Jeg har selv benyttet meg av AppleStores 14-dagers angrefrist flere ganger uten problemer. Jeg har også fått flere produkter reparert innenfor garantitiden uten at det har kostet meg et øre...
medlem i 249 måneder
 

xD

Innleggav tords0905 » tor 12.10.2006 13:36

I norge har man krav på to års garanti på elektroniske produkter, derfor er det null stress å få garantien tilbake... Fikk meg en ny Ipod som var 1-2 år gammel. Ringte applesupport og fikk meg en servicekode leverte den på officeline og så fikk jeg replacement.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav therock » tor 12.10.2006 13:37

Syfer skrev:Problemet er f.eks at batteriet ikke varer i mer enn 1 år før det begynner å fuske, noe som har lite med behandlingen å gjøre.


Batterier er uansett en forbruksvare og ikke dekket av forbrukerkjøpsloven i samme grad. Et standard lithium ion batteri er ment å leve 300-400 ladesykler, noe man fint oppnår på et år hvis iPoden brukes daglig. Etter den tid kan batteritiden gå til under 1 time eller mindre uten at det er snakk om noe produksjonsfeil fra Apples side. Dette gjelder jo alle produsenter som lager produkter med batterier, ikke bare Apple. Jeg har faktisk sett enkelte laptopprodusenter som bare har 1/2-års garanti på batteriet.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tor 12.10.2006 13:38

Tords0905: Spar meg... Garanti er ikke noe man har krav på i det hele tatt. Du mener kanskje reklamasjonsrett, men garanti og reklamasjonsrett er – som er nevnt i hundrevis av andre tråder av flere enn meg – overhodet ikke det samme.

Til alle andre: Dette er en diskusjon som er tatt ørten ganger, og resultatet er alltid det samme. Noen mener det er teit, noen mener ting loven ikke sier (som f.eks. i eksempelet over), noen klarer faktisk å argumentere saklig ved å referere til selve loven, og noen synser vilt og uhemmet og kun basert på egne erfaringer og/eller ønsker om hvordan det skulle vært.

Uansett kommer ingen til noen konklusjon, og det gjenstår å se hva Apple foretar seg.

Personlig synes jeg det er merkelig at folk legger skylda på Apple når produsent overhodet ikke en gang er nevnt i Forbrukerkjøpslovens paragrafer som angår reklamasjon. Der er det 3 parter. Kjøper, Selger og Vare. Hi-Fi-klubben er selger i denne artikkelens situasjon, og dermed er det de som binder seg til å rette seg etter forbrukerkjøpsloven. Det samme plikter Apple NÅR DE ER SELGEREN.

Mer skal jeg ikke si i denne tråden, da det jeg allerede har skrevet sikkert setter skrivekløen i gang hos ønsketenkerne.
Sist endret av Nikoraisan den tor 12.10.2006 13:45, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav segrov » tor 12.10.2006 13:39

Jeg er jo i stor grad fornøyd med service fra apple. En gang brukte de veldig lang tid på fiske maskinen men jeg fikk da lånemaskin mens jeg ventet, og så fikk jeg en ny maskin for den gamle var fubar.

Men jeg leser jo om flere som klager for tiden... Er det de som er uheldig, eller jeg som er heldig?
medlem i 250 måneder
 

Innleggav therock » tor 12.10.2006 13:39

Man har ikke krav på to års garanti, men 2/5 års reklamasjonsrett. To ganske forskjellige ting. Egentlig har vi ikke rett på garanti i det hele tatt, det er noe produsent frivillig velger å gi.

Edit: NiHon var raskere.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav segrov » tor 12.10.2006 13:41

Men i media er garanti og reklamasjonret blitt synonymer... :/
medlem i 250 måneder
 

Beklager

Innleggav tords0905 » tor 12.10.2006 13:45

Beklager, var ikke meningen å plage dere... trodde jeg visste hva jeg snakket om men det gjorde jeg ikke. :-X

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav msulland » tor 12.10.2006 16:09

therock skrev:
msulland skrev:Apple bryter til og med norges lover på en 4 dager gammel macbook pro.

...koster dem penger å få fikset garantisaker hos apple.


Kan du utdype de to påstandene?

Jeg har selv benyttet meg av AppleStores 14-dagers angrefrist flere ganger uten problemer. Jeg har også fått flere produkter reparert innenfor garantitiden uten at det har kostet meg et øre...


Søk på forumet så finner du utdyping.

Har ingenting med angrefrist å gjøre heller, jeg snakker om garantisaker. Hvis du som kunde godtar det apple sier når det kommer til garantifiksing vil dette koste deg ca 231 kr i porto.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav therock » tor 12.10.2006 16:23

Hvis noe er kjøpt fra AppleStore så har det noe med angrefrist å gjøre jo. Du skrev at de brøt loven etter 4 dager, mao innenfor angrefristen.

Det med porto avhenger helt av hvor du bor i landet, jeg har som sagt aldri betalt et rødt øre da jeg har oppholdt meg i Osloområdet.
medlem i 249 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]