Garantitid på ipod batteri.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Garantitid på ipod batteri.

Innleggav Chris » søn 15.10.2006 13:57

Hei, en venninne av meg kjøpte en ipod, men har nå fått følgende problem:

ipod mini, kjøpt i august 2005, får en feilmelding om at batteriet er utlada, så e d bare å vente 10 min kvarter, før eg slår den på igjen og då kan den spille videre i fleire timar...


Når hun gikk til eplehuset i Bergen fikk hun beskjed om at garantien på batteriet kun var 1 år, men på spilleren 2 år.

Hva er riktig? Gjelder forbrukerkjøpsloven på batteriet (altså to år)?, eller har eplehuset rett i sin påstand?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Dolce » søn 15.10.2006 14:03

Batteri er en garantisak, og denne setter produsenten. Apple har kun ett års garanti. Reklamasjon går på butikken, og her inngår desverre ikke batterilevetid. Reklamasjon på iPod er per i dag 2 år.

Apple gir tilbud om å kjøpe en utvidet garantipakke: applecare for iPod. Denne koster rundt 500 og fører da til at ipoden for 2 års garanti, noe som i hovedsak gir fordel mtp batteri.

Uansett - dette høres ut som en softwarefeil.
Har venninnen din prøvd å gjennoppbygge ipoden til fabrikkinstillinger, oppdatert til nyeste programversjon (evt på nytt) og satt i standard utstyr for å teste batteriet på nytt?
Dette er ofte et problem man kan løse selv.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Haaland » søn 15.10.2006 14:06

Tull.

Det er to års reklamasjonsrett på hele iPoden.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Betti » søn 15.10.2006 14:14

Dette er nøyaktig samme problem som jeg hadde med min ipod mini. Det er ikke batteriet det er noe galt med, det er kommunikasjonen med batteriet. Gjenoppbygging hjalp ikke for meg. Ga første gang beskjed i november i fjor, Så var den på service i januar. Da sjekket de bare batteritiden. Leverte den inn for 1 og 1/2 uke siden. Da har den i tilegg fått flere andre feil, men da den hadde en sprekk i displayet som kom av at noen hadde dunket borti den (var ikke til stede, så vet ikke) kunne jeg ikke bevise det (men eplehuset har bevisbyrden)

Eplehuset sa at de ikke kunne sjekke denne feilen (derfor eksisterte den ikke!?!), de sjekket de andre feilene og jeg fikk ny ipod. Nøyaktig hva de lå til grunn vet jeg ikke, men ikke gi de på det med batteriet og la dem forstå at det ikke er batteritiden det er noe i veien med, den kan du nemmelig ikke reklamere på fordi den ville være redusert nå uansett.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Dolce » søn 15.10.2006 14:16

Haaland skrev:Tull.

Det er to års reklamasjonsrett på hele iPoden.


Så feil, så feil...
medlem i 213 måneder
 

Innleggav admin » søn 15.10.2006 14:17

Har du problemer med batteriet og ikke kommer noen vei med Apple, kan jeg anbefale deg iPodbatteri.no. Eirik der skifter batteri på iPoden din og gir deg lengre levetid enn original batteriet.

Anngående batteri og reklamasjon, så er det en vanskelig diskusjon siden feil bruk av batteri, ekstrem kulde osv. kan redusere levetiden dramatisk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » søn 15.10.2006 14:21

Dolce skrev:
Haaland skrev:Tull.

Det er to års reklamasjonsrett på hele iPoden.


Så feil, så feil...
Før dere går helt bananas med en nei/jo-diskusjon, anbefaler jeg dere å backe opp utsagnene deres med litt kilder og dokumentasjon. ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Haaland » søn 15.10.2006 14:24

Dolce skrev:
Haaland skrev:...


Så feil, så feil...


Forbrukerkjøpsloven:

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

...


Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Betti » søn 15.10.2006 14:25

Dolce skrev:
Haaland skrev:Tull.

Det er to års reklamasjonsrett på hele iPoden.


Så feil, så feil...



haaland har nok rett her, så lenge det ikke dreier seg om levetiden å batteriet. Er det en feil på batteriet så kan du reklamere, om det er snakk om begrenset levetid som er naturlig etter så lang tid vil du nok ikke komme noen vei.

Men som sagt: dette er ikke batterifeil, sansynligvis heller ikke softwarefeil selv om det høres slik ut (men ville prøvd gjenoppbyging om du ikke har gjort det). Feilen ligger nok et annet sted (hardware), og vil nok ikke bedres av batteribytte. Gå på eplehuset først som sist, ikke gi deg. At de ikke kan påvise feilen, betyr ikke at den ikke er der.


Eplehuset sa oså til meg at jeg ikke kunne reklamere på batteritiden. Jeg sa at jeg ikke reklamerte på batteritiden, men på at den trodde den var tom for strøm når den ikke var det. Eplehuset sa jeg ikke kunne reklamere på batteritiden nok en gang, jeg spurte om de ikke trodde dette skyldtes noe annet. De trodde det, men de hadde altså ikke tenkt å innrømme det før jeg sa det selv.
Sist endret av Betti den søn 15.10.2006 14:30, endret 1 gang
medlem i 228 måneder
 

Innleggav KVTL » søn 15.10.2006 14:28

Må nok skuffe deg å si at det er du som har feil.

Den absolutte reklamasjonsfrist gjelder for hele iPoden og er på to år minimum.

Men det er ikke i seg selv sagt at man da har reklamasjonsretten i behold, den forsvinner når delen har delen/ gjenstanden har levd livet sitt.

Eks. En drivreim på bil må byttes etter visse intervaller, man har ikke reklamasjonsrett på reima over det spesifiserte intervallet da den har levd livet sitt.
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Dolce » søn 15.10.2006 14:48

Altså, nå har dere misforstått meg.
Jeg har ikke sagt at feil på ipoden ikke er en reklamasjonsak, jeg har kun sagt at batteriet (så fremst det er dette det gjelder, og ikke kontakt med batteri og ipod, eller liknende), går på garanti og ikke reklamasjon- da det er en slitasjedel.

Men jeg tar på meg litt skyld her, for jeg trodde trådstarter mente at batteriet var dårlig. Ser nå at batteriet spiller mange timer, og at det kanskje ikke var nettopp dette saken gjaldt.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 15.10.2006 14:54

Såvidt jeg vet står det ingen ting i loven at reklamasjonsretten ikke gjelder for slitedeler. Retten skal gjelde selv for slitedeler, så lenge det ikke er slitasje som er feilen.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Betti » søn 15.10.2006 14:55

Du ordla deg som om dette gjallt uansett hva som var galt. De fleste skjønner at normal redusering av batteritid ikke er reklamasjon.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Dolce » søn 15.10.2006 15:53

Betti skrev:Du ordla deg som om dette gjallt uansett hva som var galt. De fleste skjønner at normal redusering av batteritid ikke er reklamasjon.

Jepp, og jeg beklager misforståelsen.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav MacTobbe » man 23.10.2006 19:09

KVTL skrev:Må nok skuffe deg å si at det er du som har feil.

Den absolutte reklamasjonsfrist gjelder for hele iPoden og er på to år minimum.

Men det er ikke i seg selv sagt at man da har reklamasjonsretten i behold, den forsvinner når delen har delen/ gjenstanden har levd livet sitt.

Eks. En drivreim på bil må byttes etter visse intervaller, man har ikke reklamasjonsrett på reima over det spesifiserte intervallet da den har levd livet sitt.


reklamasjonsfristen går ikke alltid på hele tingen , et typisk eksempel er batterier på bærbarer , de regnes som en egen del og har reklamasjosfrist innen 2 år eller 1 år, mens resten av bærbaren er ment å vare ubetydelig lengre og har en reklamasjonsfrist innen 5 år . Men siden det kanskje er snakk om en en software feil, er det i dette tilfellet iPoden i sin helhet , altså 5 års reklamasjon, som gjelder. Slitedeler som er beregnet å vare i mindre en 2 år bruker man andre eksempler på for å fastsette levetid. Det finnes ikke mange dommer over slik levetid , men man skal ta utgangspunktet i liknende deler og deres forventede levealder. Noen batterier er f.eks ikke ment å vare på full ytelse lengre en et år. iPodens batterilevetid er vell kun ment å vare på max ytelse i kun 1 år .Så i dette tilfellet har eplehuset sitt på det tørre

Det som kommer til å bli hovedspørsmålet her er om iPoden har en "mangel". Dette kan man finne ut ved å sende inn iPoden til en reperatør. Finner reperatøren ut at feilen skyldes feil fra fabrikantens side , dekkes dette av reklamasjonen og man kan kreve reperasjonen betalt. Finner han derimot ut at iPoden er skadet på grunn av det du har gjort , sitter du med egen regning i fangen :( ..

ønsker lykke til ;) stå på krava !!
medlem i 210 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron