lånedata

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav maccyboy » søn 15.10.2006 21:50

Men det er dette som er problemet. Ting blir tolket litt forskjellig. Men i de fleste tilfeller, får du beskjed om at reparasjon kommer til å ta ca en uke, og vips, på denne måten kan du ikke kreve lånemaskin. Så etterhvert så har det plutselig gått over en uke, og begynner å nærme seg to, men man har ikke inngått noe avtale på forhånd om lånemaskin.

Thats life. Deal with it ;)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav andrenos1987 » søn 15.10.2006 22:05

Men hva skal man gjøre da, om man trenger en låne-mac og de ikke har noen inne?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav segrov » søn 15.10.2006 22:40

Infocare har i hvertfall et ganske greit lager med lånemaskiner, så jeg tviler på de går tom.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Millemini » søn 15.10.2006 22:51

Da mobilen min gikk i stykker og skulle inn på service hos Elkjøp sa de rett ut at det kom til å ta et par uker, kanskje tre. Da sa jeg at jeg ville ha lånetelefon, da mobilen er den eneste telefonen jeg har. Fikk beskjed om å komme tilbake etter en uke, fordi man ikke har krav på det før etter en uke og de har begrenset med telefoner til utlån. Det vel noe vel noe av samme greia med datamaskiner vil jeg tro?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav kajac » søn 15.10.2006 23:00

segrov skrev:Selv om den er kjøpt på nett, er det irrelevant. Er maskinen under 1 år, bør det uansett ikke være noe problem, siden den da er dekket av en ganske god garantiordning fra apple.

Apples garantiordnign er ikke verd en flue på veggen. Eller nåla i skapet. :-P
Uansett i norge er det 2 års garanti på alle dataprodukter, derfor kjøpte ikke jeg applecare. Det er penger ut vinduet. Så ryker min elskede macbook når den et over et år, skal apple få reparere. ellers blir dette kanskje siste macen på meg... :omg:

Vel, lånemaskin har du krav på hvis det går med enn en uke :-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » søn 15.10.2006 23:06

Her er det litt for mye bullshit for meg! Les heller loven selv enn å høre på klovnene: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav konspiratør » søn 15.10.2006 23:08

en liten fugl informerte meg om at Apple har trukket tilbake lånemaskinene fra Infocare og at det derfor ikke er noen Apple-administerte lånemaskiner i Norge lenger. Apple legger alt ansvar på de lokale forhandlerne med verksted, f.eks. Office line og Eplehuset, selv for maskiner Apple har solgt direkte. Fuglen sang at det faktisk står i kontraktene sertifiserte verksteder må inngå med Apple at det er de, og ikke Apple, som bærer utgiftene og ansvaret på dette... Er det rart at det blir færre og færre Apple-verksted?
medlem i 210 måneder
 

Innleggav segrov » søn 15.10.2006 23:11

Høh? Applecare er bra greier. Anbefaler det til alle som ikke er superproffe.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Brokenstylus » søn 15.10.2006 23:21

Tenkte jeg skulle komme med min erfaring på akkurat dette, kall det bullshit hvis du vil, men da ser du ikke poenget..

Min macbook ble så klart offer for random shutdown så jeg ringte apple og fikk sendt den inn til officeline. Etter 3 uker fikk jeg den tilbake ufikset med begrunnelsen om at det ville ta for lang tid å få delene til at de ville påta seg reparasjonen. Så til poenget.. da jeg fikk tilbake maskinen kræsja den totalt som en konsekvens av problemet. det var i en periode da jeg pga en masse kvalifiseringsoppgaver på studiet og en potensiell skribentjobb hadde et akutt behov for en fungerendes mac.. Jeg ringte da apple med en utskrift av loven som ga meg rett til lånemaskin, mildt sagt frustrert over mangelen på vilje til å fikse problemet mitt.. Etter å ha forklart problemene en defekt maskin hadde satt meg i, og insistert på at jeg hadde krav på en lånemaskin siden forrige forsøk på å løse dette problemet fra apples side hadde tatt både mer enn 1 og 2 uker fikk jeg bare beskjed om at "beklager, men ordningen med lånemaskiner valgte vi å avslutte for et par år siden".. Etter å ha argumentert om at jeg ga blanske i om at de hadde avsluttet ordningen og at loven ikke sa noe om at en slik ordning i det hele tatt måtte eksistere for at den likevel skulle være gyldig, sa de at de eneste de kunne gjøre var å gi meg en liste over godkjente apple servicepartnere i Norge, og håpe på at de hadde en slik ordning.. Infocare og Heliogruppen var to av 3 jeg fikk oppgitt.. etter en rask ringerunde til de oppgitte stedene satt jeg igjen med et ganske lignende svar fra alle: "beklager, men en slik ordning eksisterer ikke hos oss. En lånemaskin må enten skaffe på egenhånd eller henvende deg til apple for". Etter å ha ringt tilbake til apple med disse meldingene fikk jeg bare beskjed om at "de beklaget det inntrufne, men at de ikke hadde tenkt til å gjøre annet enn å reparere maskinen, noe mer mente de ikke var avkrevd av de"..så jeg hadde ikke annet valg enn å levere den inn til Infocare, og nå er jeg snart inne i 4 uke med venting og må ta til takke med en 3 år gammel IBM som jeg var heldig og fikk låne..

Så poenget mitt er, dersom du ikke forstod det, ikke om du med loven i hånd kan kreve en lånemaskin eller ikke, men at du uansett kommer til å møte veggen, ihvertfall fra de aktørene jeg har snakket om her..
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Millemini » søn 15.10.2006 23:41

Dette står i forbrukerkjøpsloven:
§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Se uthevet tekst - her er det jo rom for tolkning og synsing i alle retninger...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav nicho » man 16.10.2006 12:19

masae skrev:I Norge er det lovfestet at man har krav på låneprodukt dersom reprasjonen forventes å vare lengre enn en uke. Dette gjelder uansett hva slags produkt det er snakk om, så lenge det ble kjøpt av og benyttes av en forbruker(altså ikke selskaper ol.).


Med mindre det er til økonomisk heft for butikken eller selger!!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Funkaholic » man 16.10.2006 12:40

Mega_Therion skrev:Her er det litt for mye bullshit for meg! Les heller loven selv enn å høre på klovnene: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html


Voldsomt å nedlatende tone du har da? Ser de to innleggene dine her og reagerer litt på at du fører en ganske så negativ tone.

Om du har invendinger mot det som skrives eller mener det kommer mye feilinformasjon så si heller det. Dropp ord som bullshit og klovner, det får innlegget ditt til å virke useriøst selv om du faktisk refererer til ordentlige lover.

Og ordbruken kan med fordel endres sånn at innleggene dine oppfattes som seriøse og ikke som en 12-åring som har lært nye ord av kuleste gutten på skolen.

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav ibookenmin » man 16.10.2006 12:57

synes nå gjenomgangstonen om apples servic nå begynner å henge i en syltynn tråd. Takket være apples nærmest monopolistiske situasjon så virker det til å ta lang tid å få utberdret feil samt vansker med reklamasjoner . Tror Pc`leverandører ville levd svært kort tid hvis det hadde vært like mye negative omtaler.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Fred » man 16.10.2006 13:28

Funkaholic skrev:
Mega_Therion skrev:Her er det litt for mye bullshit for meg! Les heller loven selv enn å høre på klovnene: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html


Voldsomt å nedlatende tone du har da? Ser de to innleggene dine her og reagerer litt på at du fører en ganske så negativ tone.

Selvom ordene klovner og bullshitt er unødvendige er jeg helt enig med det Mega Therion skriver. De fleste som svarer i denne tråden har åpenbart ingen peiling på det de svarer på.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » man 16.10.2006 20:08

Problemet med slike tråder er at selv etter at det rette svaret på et spørsmål er kommet, fortsetter folk å poste meningsløse ytringer basert på tipping og tvilsomme kunnskaper. Da blir det vanskelig for trådstarter å luke ut rett svar.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron