Forbrukerrettigheter når harddisken på iMac ryker?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Forbrukerrettigheter når harddisken på iMac ryker?

Innleggav ThomasV » man 23.10.2006 21:51

Har siden i sommer har jeg fra tid til annen hatt samme problem med min iMac G5 som en drøss på Apple sitt diskusjonsforum har, nemlig at det plutselig kommer en klikkelyd fra iMacen, og at maskinen henger seg (spinball) i mange minutter.

De fleste konkluderer med at det er harddisken som holder på å ryke, og derfor lurer jeg på; Skal man ikke kunne forvente at en harddisk holder lengre enn 1,5 år? Hvis jeg skal ringe Apple, så er det etter som jeg forstår her på forumet best å ha lest seg godt opp på norske lover før man tar telefonen, ellers blir man rimelig fort avvist.

Må jeg kjøpe ny harddisk selv, eller er det noe Apple bør dekke? Og eventuelt hva henviser jeg til når jeg snakker med Apple? Noen her som har hatt samme problemet og har funnet en løsning?

(Har forøvrig tatt backup, formatert, problemet er der fortsatt, og hardware test finner ingen feil.)
medlem i 208 måneder
 

Innleggav kajac » man 23.10.2006 21:53

dette bør apple dekke!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Jon » man 23.10.2006 22:01

Så vidt jeg vet har du 2 års reklamasjonsrett på harddisker. Det er en forbruksvare, men den bør holde i minst to år. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav galla » man 23.10.2006 22:07

Jeg hadde en maxtor usb disk som krasjet etter kun 2 mnd. bruk og fikk en ny hardisk av komplett.no med en gang. Det eneste de ikke kunne gjøre var og redde dataene i fra harddisken.

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg kopiert alle data og logget meg inn hvor du kjøpte harddisken og følgt returprosedyrene som det firmaet har.

Du forteller da hva som er problemmet til de og sender den inn slik at de kan teste den.

Når min krasjet leste jeg mye på internett om andre med krasj av harddisker og mange mente at om du oppdaterte bios så virket ting mye bedre, Vet ikke om dette også gjelder mac maskiner.....
medlem i 210 måneder
 

Innleggav ThomasV » man 23.10.2006 22:07

Men er det noen som har vært borti dette, eller kan hjelpe meg med å finne ut hvilke lover jeg kan presentere for Apple? Etter det jeg har lest om kundeservicen deres så vil jeg helst ha noe juridisk i bakhånd når jeg ringer.

Maskinen er forøvrig kjøpt på Apple Store Norge.

(Og til galla: Trodde det kom frem av den første posten min at det var den interne harddisken som er problemet. Tviler ikke på at det er enklere å forholde seg til Komplett når det gjelder reklamasjon enn Apple.)
medlem i 208 måneder
 

Innleggav galla » man 23.10.2006 22:17

http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... 5851213.08

Her er kjøpsloven. Den bør du lese og se om du finner noe du kan bruke.

Men jeg ville sendt en e-post til kundeservice oss apple store og forklart problemet og sagt at du ønsker og bytte varen i lik harddisk som du har i fra før.

Kjøpsloven er jo 2 år i Norge dette gjelder Apple store også!
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Jon » man 23.10.2006 22:18

Ta backup så fort du kan hvis disken er på vei til å ryke, sjekk disken med diskutilty og se om du får noen feil. Får du feil, eller du er sikker på at det er disken som er rar, så ringer du apple og forklarer problemet. Jeg har aldri hatt noen problemer med servicen. Husk at de tilfellene du leser om er de mer ekstreme tilfellene, da de som er fornøyd sjelden skriker ut om det. :)

Hvis du vil vite rettighetene dine så kan du lese forbrukerkjøpsloven, men husk at loven er åpen for ulike tolkninger.

Du kan også sjekke ut Forbrukerguiden her på mac1 :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav galla » man 23.10.2006 22:19

Hmm lese bedre før jeg svarer med andre ord ...:(
medlem i 210 måneder
 

Innleggav ThomasV » man 23.10.2006 22:37

Hm, kan ikke skjønne annet enn at enn at harddisken bør gå under reklamasjonsretten.

Men hvor tar jeg kontakt med Apple? Hvis jeg ringer Supporttelefonen, så vil de jo ha minst 350kr så lenge jeg ikke har Applecare Protection Plan.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Jon » man 23.10.2006 23:15

Det koster kun penger hvis du ringer ang. software support (ala hvordan importere bilder iphoto), ikke hvis du ringer for å reklamere på hardware.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav ThomasV » man 23.10.2006 23:21

Sitat fra Apples infoside om AppleCare Telephone Support (815 00 158, eneste nummeret jeg klarer å finne på Apples sider):
Det tilbyr også telefonsupport som belastes deg hver gang du ringer for å løse problemer med Apple-maskinvare og -ekstrautstyr etter at den ettårige, begrensede garantien er utløpt.

Apple-maskinvare må vel være det samme som hardware på godt nynorsk det?

Men greit, skal prøve å ta en telefon og høre hva de sier.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Jon » man 23.10.2006 23:26

Joda, men det gjelder ikke garanti/reklamasjon. Er vel mer med tanke på hvordan man kobler til skjermen-type spørsmål vil jeg tro.

Jeg har selv ringt apple ang. reklamasjon og jeg har ikke betalt noen slik sum.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]