Apple Care et lurt kjøp?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 8:24

Kj, ja vi er velsignet med en grei rett til reklamasjon i norge. Men reklamasjon er noe helt annet en garanti. Applecare gir deg 3 år med garanti.

For å sette det på spissen:

Reklamasjon gir deg kun rett til å få fikset maskinen om den har en produksjonsfeil.

Applecare gir deg rett til å få fikset maskinen selv om det er du som er årsaken.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Mortlar » tor 02.11.2006 9:33

Jeg vil si meg uenig i at garanti går på de saker der du har skylda selv.
Garanti gjelder hovedsakelig bruk maskinen er ment til å tåle (vanlig skriving, bruk av dvd-brenner, hdd etc. Hvis du mister den i bakken har dette ingenting med garanti å gjøre. da er det evt uhells-/reiseforsikring.
Er jeg helt på jordet nå?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 02.11.2006 9:39

segrov skrev:Applecare gir deg rett til å få fikset maskinen selv om det er du som er årsaken.

Hahaha, kult! Nesten så jeg skulle kjøpt det da! Men det er ingen skader eller feil på Macen min, så det kan sies at jeg har vært heldig.

Kajac: Ja, det må du jo bare tro! Skal flire den dagen Macen din tar kvelden og Apple nekter å gjøre noe med det!
medlem i 219 måneder
 

Innleggav admin » tor 02.11.2006 9:39

Du er ikke helt på jordet nei, men Apple er vesentlig mer fleksible med AppleCare kunder. Dvs. det er mer rom for at de retter feil som du har forårsaket, så lenge det ikke er helt tydelig at det er din egen skyld.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Sigmar » tor 02.11.2006 9:39

Men er det ikke slik at Apple MÅ bevise at det ikke er en produksjonsfeil? Mener bestemt å ha hørt noe sånt...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Iqgutten » tor 02.11.2006 9:42

Når jeg kjøpte macbooken min på eplehuset fikk jeg anbefalt applecare, fordi at da kan jeg bytte batteri når jeg vil. Siden et batteri koster 1200 kr og AP 1900 kr(studentrabatt) så tok jeg det med.. Men er det noen som vet om dette er rett? :-/

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav åttitre » tor 02.11.2006 9:53

Jeg har Verdigjenstandforsikring.
medlem i 240 måneder
 

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 12:08

Sigmar skrev:Men er det ikke slik at Apple MÅ bevise at det ikke er en produksjonsfeil? Mener bestemt å ha hørt noe sånt...


De må ikke bevise, bare sannsynliggjøre. Det er lettere en å bevise noe. F.eks. en bulk i maskinen kan sannsynligjøre at du mista maskinen i gulvet - ergo så kan apple frasi seg ansvaret om feilen har en sammenheng med å bli mista i gulvet.

Når det gjelder battereit, fikk jeg tilbud om nytt batteri hver gang jeg ringte applevare - det var vel litt på grunn av at jeg hadde noe problemer med strømmen. Men jeg takket alltid nei. Powerboka mi hadde et fantastisk batteri som var veldig bra selv etter 3 år... Det var dog en digresjon...
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Iqgutten » tor 02.11.2006 12:10

Så da er det rett at jeg kan bytte batteri når jeg vil.. :) ganske greit egentlig.. For hvis jeg skal selge macen min en gang, så kan jeg selge den med et helt nytt batteri.. Ikke noe eg trenger å tenke på no, for har faktisk et veldig bra batteri, ligger over det normal batteriene skal gjøre.. ;) 5250.. :D

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav EinarJ » tor 02.11.2006 12:13

Aldri skjedd uten Applecare? Min 2 år gamle maskin ble byttet i en ny en, og jeg hadde ikke AppleCare.

Nei, jeg hadde ikke noe pes med å få det til, 3 reparasjoner, og neste telefonsamtale til Apple ble satt RETT over til Customer Relations.

Null pes, ny maskin.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 12:35

Zpeidar - hva slags feil hadde maskinen din?
medlem i 250 måneder
 

Innleggav EinarJ » tor 02.11.2006 13:25

Død harddisk, og bulker.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav therock » tor 02.11.2006 13:35

Egentlig ganske horribelt av Apple å erstatte en maskin med harddiskfeil som høyst sannsynlig har en sammenheng med bulkene. Ingen verdens garantier eller AppleCare-avtaler er ment for å dekke dette, men fint for deg at du klarte det.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 13:46

Jepp, der synes jeg du hadde flaks.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sungame » tor 02.11.2006 13:54

Jeg har også Gjensidiges verdigjenstandforsikring, og er veldig fornøyd med den. En gang kom jeg til å rive ned et brilleetui fra ei hylle, sånn at det spratt opp fra bordplata og lagde ei stygg ripe i skjermen på PBen. Gjensidige dekka ny skjerm uten problemer, selv om skaden var helt og holdent min feil.

Med en sånn forsikring (som er vesentlig billigere enn Apple Care) og forbrukerkjøpsloven kommer du langt!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]