Apple Care et lurt kjøp?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav svar » tor 02.11.2006 14:00

Men med en verdigjenstand-forsikring blir jo gjenstanden nedskrivet i verdi pr år. +APP gir jo også 3 års telefonsupport, vist man har brukt for det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav therock » tor 02.11.2006 14:01

Hva var egenandelen?

Jeg mistet selv min PowerBook ned i en fortauskant på vei til skolen for noen år siden, noe som forårsaket noen saftige bulker i både top og bottom-casing, og som endte på over 10 laken i reparasjon hos OfficeLine. Betalte da 500 i egenandel, men siden jeg hadde verdiforsikret maskinen for 24000 betalte jeg bortimot 2000 i året (husker ikke nøyaktig, men var dyrt).
medlem i 249 måneder
 

Innleggav EinarJ » tor 02.11.2006 14:32

For ordens skyld, bulken var i batteriet, og var ikke årsaken til harddiskdefekten, harddisken var byttet 2 ganger på 2 måneder av Apple, så høyst sannsynlig vil jeg anklage Posten(!) for at Apple erstattet dem.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sungame » tor 02.11.2006 17:45

Betalte vel ca 500 i egenandel, synes jeg å huske. Forsikringa koster meg rundt 600 spenn i året, og da er maskina forsikra for ca 23 000, synes jeg å huske.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav kjetil02 » tor 02.11.2006 19:10

segrov skrev:Jeg fikk ny maskin fordi maskinen min var totalt utslitt etter å ha bokstavelig talt ha vært rundt kloden 2 ganger. Den hadde stygge merker og bulker overalt, og chassiset var sprukket. Alikevel forsøkte apple å fikse den - uten hell, og jeg fikk ny. Dette hadde aldri skjedd uten Applecare.


Hvis man skal rundt jorda mange ganger, og AppleCare erstatter uvanlig stor slitasje, vil det selvfølgelig lønne seg. Men det står faktisk i faktaarket til AppleCare at avtalen ikke dekker "Skade på det Dekkede utstyr som er forårsaket av ulykke, misbruk, forsømmelse, feilbruk" link, så du var nok heldig med din, Segrov. Sånn avtalen står i faktaarket, vil det ikke lønne seg i Norge. Reklamasjonsretten dekker det samme og mere til. Det eneste du får ekstra, er tre års telefonsupport.

Om det er vanskelig å få Apple i tale uten å betale avlat, får man heller klage til Forbrukerombudet enn å la seg tvinge til ekstrakostnad.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 19:13

Nåja - definér misbruk. Jeg bruker maskinen som det den skal brukes til: en bærbar maskin som kan brukes overalt.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 02.11.2006 19:19

Altså... Apple Care handler mer enn bare 3 års garanti.

Det gir deg mye bedre service, og du blir prioritert før andre maskiner som ikke har Apple Care.

Det er vel mer en slags VIP-status på maskinen din når den sendes til reperasjon.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav kjetil02 » tor 02.11.2006 19:19

segrov skrev:Nåja - definér misbruk. Jeg bruker maskinen som det den skal brukes til: en bærbar maskin som kan brukes overalt.


Her kommer resten: "urettmessig modifisering, ekstreme miljøtilstander (herunder ekstreme temperaturer eller fuktighet), ekstremt fysisk eller elektrisk trykk eller interferens, svingninger eller bølger av elektrisk spenning, lyn, statisk elektrisitet, brann, øvrige force majeure-hendelser eller andre utenforliggende årsaker."

Det betyr i praksis at du ikke har rettigheter utover det kjøpsloven gir deg.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav kjetil02 » tor 02.11.2006 19:21

Polymorph skrev:Det er vel mer en slags VIP-status på maskinen din når den sendes til reperasjon.


Ok. Jeg personlig synes det ikke er verdt prisen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav chriso89 » tor 02.11.2006 19:25

strengt tatt trenger man ikke apple care før det har gått 1 år da... etter det lønner det seg vel å kjøpe det siden apple er "snillere" mot en:P Men vi har jo forbukerloven på vår side. Men den er ikke like grei som applecare. for å kunne benytte reklamasjonsretten etter maskinen har vært på service 2 ganger så må det være av samme feil. Loven sier at hvis varen har samme feil 2 ganger og det skjer igjen med samme feil så kan man heve kjøpet. (altså 3 gangen kan du kreve ny maskin eller penge tilbake)

Lønner seg nokk med applecare. men jeg skal vente med det til jeg har hatt macbook i 9 mnd.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Huleboern » tor 02.11.2006 19:40

Når du kjøper apple care må du ikke tenke på at det varer 3 år. eks. Apple care for MBP koster 3390 kr. 3390:3 = 1130kr så du kjøper noe du har en stund. I under kant av hundre kroner måneden hadde jeg gått med på ;)
medlem i 210 måneder
 

Nysgjerrig

Innleggav tommyrasch » tor 02.11.2006 19:41

Hva med når en har kjøpt maskinen over internett..? Mulig dette sier seg selv, men det virker som om alle som snakker om reklamasjonsretten i norge har kjøpt maskinen i butikk.. Jeg gjorde handelen over internett for ca. tre måneder siden, burde jeg kjøpe applecare da? :-/

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Apple Care et lurt kjøp?

Innleggav alexo89 » tor 02.11.2006 19:41

Thonhaugen skrev:Det siste året har min Powerbook vært inne til reperasjon hele tre ganger. Nå er det bare 1 måned igjen før min ordinære garantiperiode går ut, og jeg vurderer og kjøpe Apple Care før det er for sent.

Burde jeg kjøpe meg Apple Care, eller skal jeg satse på at Apple kan norsk lov etter at 1-års garantien er utgått (mener det egentlig er 5 år garanti etter norsk lov)? Har lest så mange skrekkhistorier om folk som ringer Apple og blir møtt med småfrekke og sure supportfolk som nekter å reparere maccen etter at 1-års garantien er over... Erfaringer?


Jeg har aldri hatt problemer med apple da jeg bytter varer, men Wirlees laser mighty mouse gikk i stykker (funket ikke) og jeg ringte de norske/svenske som jobber på apple store. De sa at jeg får ny med en gang. Har aldri møtt noen som er små frekke eller noe. Og Apple vet om at det er 5 år i reklamasjonsrett. Men pass på, du må spørre om å få snakket med en på det norske teamet på kundeservice ellers vil ikke klagen gå gjennom..

Og derfor er det ikke nødvendig med apple care, forbrukerrådet sier at sånt er ikke noe vert å bruke penger på når vi i norge har 5 år med reklamasjonsrett

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav chriso89 » tor 02.11.2006 19:45

rett meg om jeg tar feil. du har like rettigheter som det er i butikk. (så lenge du kjøpte maskinen på norsk netthandel?

regner med at du kan kjøpe applecare via nettet i etterkant også

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav tommyrasch » tor 02.11.2006 19:53

Oki, supert! Kjøpte via studentorget så da burde alt ordne seg. Takk :-D

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]