Apple Care et lurt kjøp?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple Care et lurt kjøp?

Innleggav Thonhaugen » søn 29.10.2006 13:49

Det siste året har min Powerbook vært inne til reperasjon hele tre ganger. Nå er det bare 1 måned igjen før min ordinære garantiperiode går ut, og jeg vurderer og kjøpe Apple Care før det er for sent.

Burde jeg kjøpe meg Apple Care, eller skal jeg satse på at Apple kan norsk lov etter at 1-års garantien er utgått (mener det egentlig er 5 år garanti etter norsk lov)? Har lest så mange skrekkhistorier om folk som ringer Apple og blir møtt med småfrekke og sure supportfolk som nekter å reparere maccen etter at 1-års garantien er over... Erfaringer?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav åttitre » søn 29.10.2006 13:51

Du kan vel bare kjøpe apple care innen de første 90 dagene! Rett meg om feil.
medlem i 240 måneder
 

Innleggav kajac » søn 29.10.2006 13:55

Jeg har ikke applecare fordi det er dyrt, og jeg ble frarådet å kjøpe det. satser på at apple kan de norske lovene, ellers blir dette min siste mac.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Zerocool » søn 29.10.2006 13:58

skrammy skrev:Du kan vel bare kjøpe apple care innen de første 90 dagene! Rett meg om feil.


Nope stemmer ikke helt. Du kan kjøpe Applecare innen det 1 året etter kjøpet, alså under garanti tiden (1år)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav åttitre » søn 29.10.2006 14:20

Okei. Nei ringte apple og hørte om dette under mitt første garantiår, men da sa han at man måtte kjøpe det de 90 første dagene. Rart det der... Jaja! Jeg tegnet forsikring ved Gjensidige, dekker alle typer skader for 450kr året. Inntil 15000kr.
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Mortlar » søn 29.10.2006 15:18

veldig mye er dekket av norsk lovgivning når det gjelder applecare, så jeg droppet det. Men alt blir jo betydelig lettere med apple care da. :) Da slipper du å møte noen motstand fra apple dersom det er en garantisak e.l.

Jeg syns apple har vært eksemplariske både med kundebehandling og det å være greie (ang retur av 13 dager gammel mbp for kjøp av ny). Lurer på hvorfor så mange melder om problemer.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav kjetil02 » tor 02.11.2006 0:37

Jeg var innom Macbutikken i Stavanger og spurte om en MacBook og AppleCare. Mannen i butikken sa at AppleCare absolutt var verdt pengene, og at fordelen var at da slapp man alt peset. Grunnen hans var at "dersom du vil reklamere, har du ansvaret for å sannsynliggjøre at det ikke er din feil".

Dette er direkte feil. Kjøpsloven sier at det er selger som har dette ansvaret.

Forbrukerportalen

Datamaskiner kan reklameres på i fem år, noe som gjør at AppleCare i norge er bortkasta penger.

Jeg velger å tro at dette var en glipp, en klønete selger eller noe sånt, men jeg kommer til å nevne det neste gang jeg er der - vi vil jo ha bra sørvis i macbutikken! ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

hei, angående garantitiden

Innleggav Richaren » tor 02.11.2006 0:43

Hei. Jeg jobber i butikk og kan endel om disse lovene. Loven sier ikke fem års garanti, men fem års reklamasjon for varer som er beregnet på å vare mer enn fem år. En Mac er beregnet til å vare mer enn fem år. En reklamasjon betyr en feil som har vært der hlt fra begynnelsen. Det kan være en fabrikasjonsfeil, eller en feil du kan bevise har vært der siden du kjøpte maskinen. Men i hovedsak er det fabrikasjonsfeil når man sier fem års reklamasjon.

Man må skille mellom garanto og reklamasjon
medlem i 209 måneder
 

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 0:44

Kjære Thoonhaugen.

jeg ser at mange her ikke anbefaler Applecare.

Ikke hør på dem. De har alle feil.

Jeg skriver dette på en Powerbook som jeg fikk gratis av Apple fordi min da 3 år gamle Powerbook ikke kunne fikses. Det hadde aldri skjedd uten Applecare.

Jeg kjenner noen som har fått erstatningsmaskin etter snaue 2 år med mye tull, men de hadde en lang, lang fight.

Med Applecare åpner det seg en helt ny verden innen support. Alle smiler til deg, og maskinen din blir hentet på døra. Sånt er fint.

Så: ja - Applecare er defintivt verdt penga!
medlem i 250 måneder
 

Innleggav dk » tor 02.11.2006 0:49

Vel.. Jeg sitter her med en MacBook Pro 2,16ghz i fanget. Dette etter å ha fått hevet kjøpet på min 3 år gamle iBook som hadde samme feil på hovedkortet 3 ganger. Alt som følge av FKL. Spesielt mye pes var det heller ikke.

Applecare er ment for land som ikke er så heldige som Norge mtp forbrukerlovgivning. Min erfaring er at om du har litt peilig, og vet hvordan du skal føre deg i en telefonsamtale, vil man ikke ha problemer med "kundekonsulenter" hos Apple.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kaspartu » tor 02.11.2006 0:54

har du hatt trøbbel med macen din tre ganger på et år, så er det vel på tide å kreve en ny ved mer feil uansett hvor lang tid du har hatt maskinen. min erfaring med applesupport er at de gir seg alltid om man krangler litt pg lefser med at man har lest i forbrukerkjøpsloven.. kan man i tillegg noen paragrafer så blir de ganske greie å ha med å gjøre! jeg tror du har en såpass sterk sak at om du skulle få noe mer trøbbel, skulle det være helt unødvendig å betale apple noen tusen for å være på den sikre siden.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav segrov » tor 02.11.2006 1:07

DK - du fikk ny maskin p.g.a. en feil som Apple vedkjenner seg som en produksjonsfeil.

Jeg fikk ny maskin fordi maskinen min var totalt utslitt etter å ha bokstavelig talt ha vært rundt kloden 2 ganger. Den hadde stygge merker og bulker overalt, og chassiset var sprukket. Alikevel forsøkte apple å fikse den - uten hell, og jeg fikk ny. Dette hadde aldri skjedd uten Applecare.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav kj » tor 02.11.2006 2:43

Da var vel det kanskje mere flaks en direkte årsak av en applecare avtale Segrov?

Hvis det er som du sier at maskinen var utslitt og herpa etter hard bruk?

Jeg kjenner ikke detaljene i applecare avtalen men den dekker kanskje en "forsikring" som gir erstatning ved uhell eller tøft arbeidsmiljø? Eller var det en kjent maskinvare feil som ikke uten videre lot seg fikse kanskje..?

Men Applecare avtalen skal jo dekke servicer i perioden den gjelder om det oppstår feil så det er vel i allfall ikke så rart at de forsøkte å reparere.. det må de vel i følge avtalen..

At man ikke like enkelt hadde fått en ny maskin etter etter slik bruk uten applecare avtalen har du nok sansynligvis rett i.... og at service generelt skjer med smil må man vel nesten forvente når man betaler ekstra.. :-)

Slik sett er en applecare avtale sikkert veldig grei å ha når uhellet er ute...

Men skal man gå rundt hele tiden og tenke at noen kan gå i stykker på maskine du akkurat har kjøpt for en god slum penger? Den er jo liksom bygd for å vare en "stund"... Da bør man forvente at feil blir rettet opp i etter lovverket... og i Norge er vi jo velsignet med 1 år garanti og 5 års reklamasjonsrett.. :-)

Er ikke de ekstra pengene for applecare avtalen like godt anvendt på en ekstra hardisk, backup og rescue programer om uhellet skulle skje? For det er jo faktisk noe alle burde bruke penger på uansett norsk kjøpslov...

Har man disse tingene allerede så er det jo mye annet man kan kjøpe. ;-)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Joar2004 » tor 02.11.2006 5:07

Hadde en iMac (Lampefoten) som køla en del. Etter utallige telefoner til Apple Support ble maskinen sendt tilbake og etter 1 mnd fikk jeg den tilbake. Tror de da bytta hovedkort. Etter det fungerte den bra til plutselig ting igjen begynte å fuske. Ringte da tilbake til Apple Support. Fikk da svar at hvis jeg skulle ha hjelp, måtte jeg enten ta å betale kjøpe apple care eller ut med 500 pr min.. (eller noe sånt). La på, kjøpte Disk Rescue og fikset problemet... Dette holdt en stund. Men så en ikke så veldig vakker dag, tror dette skjedde akkurat før fristen for å kjøpe AC gikk ut, så knella maskinen IGJEN!

Da bet jeg i det "sure eplet" og betalte for AC. sammen med Apple Support fikk jeg konstantert at det var en ny feil på HW og maskinen ble sendt inn IGJEN o_O . Når jeg fikk den tilbake solgte jeg den!.... (:) >:-o Blåste støv av en gammel pc og sverget at jeg aldri skulle ta i en mac igjen!

Trist.. :'(

Men, tok til "vett" og kjøpte en iBook ett år senere. Denne har fungert fint..

Nå, når den nye imac'e kom med D2C klarer jeg ikke å styre meg lenger.. iMas 20" 2.33GHz/2GB er bestilt (fra tidligere nevnte Macbutikken, i håp om utmerket service, slik at jeg slipper de værste fightene med Apple, men kan gå direkte til dem der nede med min fortvilelse.. -tror at det ikke skal bli nødvendig )

Måtte "kraften" være med meg...
medlem i 221 måneder
 

Innleggav sortebill » tor 02.11.2006 6:18

skrammy skrev:Okei. Nei ringte apple og hørte om dette under mitt første garantiår, men da sa han at man måtte kjøpe det de 90 første dagene. Rart det der... Jaja! Jeg tegnet forsikring ved Gjensidige, dekker alle typer skader for 450kr året. Inntil 15000kr.


Hva slags forsikring var dette? Jeg trålet rundt på gjensidige men ble ikke spesielt klok, letet etter denne forsikringen.. Hva heter den?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]