Hei!
Skriver dette innlegget i ren frustrasjon etter å ha vært nede på Apple ved Vika. Saken er som følger;
Jeg mottok min nye MacBook fra Apple i september - allerede da jeg åpnet esken så jeg at maskinen var rammeskjev. Men etter å ha forhørt meg her på forumet, skjønte jeg at dette var et "vanlig" problem med disse - og valgte derfor å ignorere dette og leve videre med den kosmetiske feilen.
For omtrent en måned siden, da studiene stod på som verst, fikk jeg en sprekk i hjørnet på MacBooken. Dette skjedde faktisk mens jeg skrev i Word - håndflaten min hadde tydeligvis ligget på kanten av maskinen, slik at en sprekk åpenbarte seg (SE BILDE). Umiddelbart slo det meg at dette måtte være en garantisak - da slikt overhodet ikke skal skje etter få måneders normal bruk. Maskinen har jeg hele tiden oppbevart i en såkalt "skin" og har aldri vært herjet med eller mistet i bakken.
Jeg valgte derfor å ringe Apple Care - og traff på en svenske som snakket en kombinasjon av både engelsk og norsk. Etter langt og lenge og lengre enn langt, klarte jeg omsider å få han til å fatte hvor sprekken hadde kommet. Han konkluderte raskt med at dette måtte være materialtretthet - og ga meg et nummer som jeg skulle oppgi ved innlevering.
Greit nok, tenkte jeg og leverte inn maskinen på Vika. Allerede ved innlevering støtte jeg på problemer. Damen i skranken, som forøvrig var lite imøtekommende, hevdet at jeg hadde mistet maskinen i bakken - slik at maskinen ble rammeskjev og sprekken kom samtidig. Jeg prøvde hardnakket å fortelle henne om det jeg har fortalt dere her, men til ingen nytte. Maskinen ser helt ny ut ellers, så at den ikke er herjet med bør være rimelig åpenbart for alle og enhver. Like fullt, så følte jeg at vedkommende ikke hadde kompetanse nok til å uttale seg om dette - og fikk sendt den inn.
Det varte og det rakk før jeg fikk noen respons - før i dag; Da fikk jeg en SMS fra nummer 2010, der det stod følgende: "
Reparasjonen av ditt utstyr vil koste kr: 5.398,-. Vi starter så snart du har godkjent prisen. Mvh Office line"
Jeg trodde rett og slett ikke mine egne øyne, at det koster kr. 5398,- for å bytte ut den plastrammen er for meg helt ubegripelig - i tillegg, at jeg skal bli fakturert for dette gjør meg enda mer forvirret. Dro derfor umiddelbart ned til Vika, der jeg kun ble henvist til Apple Cares hovedkontor. Dro derfor hjem og startet denne tråden i håp om å få innspill fra kompetente Mac-brukere. Synes det er helt latterlig at vi som forbrukere blir belastet for slike kostnader - i tillegg, føler jeg at det er jeg som blir sittende igjen med all skylden for skaden.
At Apple hadde såpass dårlig service var jeg ikke klar over da jeg kjøpte maskinen - og at servicekostnader på over 5000,- hver 3 måned var normalt, var jeg heller ikke opplyst om...
Det er nesten så jeg setter meg ned å gråter, så derfor, takker virkelig for alle innspill på dette forumet.
Mvh
Oppgitt Mac-bruker