Horribel MacBook-sak hos Apple

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Horribel MacBook-sak hos Apple

Innleggav Maggi » ons 03.01.2007 19:04

Hei!

Skriver dette innlegget i ren frustrasjon etter å ha vært nede på Apple ved Vika. Saken er som følger;

Jeg mottok min nye MacBook fra Apple i september - allerede da jeg åpnet esken så jeg at maskinen var rammeskjev. Men etter å ha forhørt meg her på forumet, skjønte jeg at dette var et "vanlig" problem med disse - og valgte derfor å ignorere dette og leve videre med den kosmetiske feilen.

For omtrent en måned siden, da studiene stod på som verst, fikk jeg en sprekk i hjørnet på MacBooken. Dette skjedde faktisk mens jeg skrev i Word - håndflaten min hadde tydeligvis ligget på kanten av maskinen, slik at en sprekk åpenbarte seg (SE BILDE). Umiddelbart slo det meg at dette måtte være en garantisak - da slikt overhodet ikke skal skje etter få måneders normal bruk. Maskinen har jeg hele tiden oppbevart i en såkalt "skin" og har aldri vært herjet med eller mistet i bakken.

Bilde

Jeg valgte derfor å ringe Apple Care - og traff på en svenske som snakket en kombinasjon av både engelsk og norsk. Etter langt og lenge og lengre enn langt, klarte jeg omsider å få han til å fatte hvor sprekken hadde kommet. Han konkluderte raskt med at dette måtte være materialtretthet - og ga meg et nummer som jeg skulle oppgi ved innlevering.

Greit nok, tenkte jeg og leverte inn maskinen på Vika. Allerede ved innlevering støtte jeg på problemer. Damen i skranken, som forøvrig var lite imøtekommende, hevdet at jeg hadde mistet maskinen i bakken - slik at maskinen ble rammeskjev og sprekken kom samtidig. Jeg prøvde hardnakket å fortelle henne om det jeg har fortalt dere her, men til ingen nytte. Maskinen ser helt ny ut ellers, så at den ikke er herjet med bør være rimelig åpenbart for alle og enhver. Like fullt, så følte jeg at vedkommende ikke hadde kompetanse nok til å uttale seg om dette - og fikk sendt den inn.

Det varte og det rakk før jeg fikk noen respons - før i dag; Da fikk jeg en SMS fra nummer 2010, der det stod følgende: "Reparasjonen av ditt utstyr vil koste kr: 5.398,-. Vi starter så snart du har godkjent prisen. Mvh Office line"

Jeg trodde rett og slett ikke mine egne øyne, at det koster kr. 5398,- for å bytte ut den plastrammen er for meg helt ubegripelig - i tillegg, at jeg skal bli fakturert for dette gjør meg enda mer forvirret. Dro derfor umiddelbart ned til Vika, der jeg kun ble henvist til Apple Cares hovedkontor. Dro derfor hjem og startet denne tråden i håp om å få innspill fra kompetente Mac-brukere. Synes det er helt latterlig at vi som forbrukere blir belastet for slike kostnader - i tillegg, føler jeg at det er jeg som blir sittende igjen med all skylden for skaden.

At Apple hadde såpass dårlig service var jeg ikke klar over da jeg kjøpte maskinen - og at servicekostnader på over 5000,- hver 3 måned var normalt, var jeg heller ikke opplyst om...

Det er nesten så jeg setter meg ned å gråter, så derfor, takker virkelig for alle innspill på dette forumet.

Mvh

Oppgitt Mac-bruker
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Billhater » ons 03.01.2007 19:12

Et godt råd nå er å senke skuldrene og adrenalinnivået og ta en telefon til Apple after support igjen. Forklar saken på en rolig og behersket måte. Si at det er en maskin du har betalt mye for og at du forventer at den skal holde lenger enn dette. Spør om det har skjedd en misforståelse mht. reparasjonskostnader. Forklar at du ut fra norsk forbrukerkjøpslov og også innenfor Apples egen garantiordning har krav på gratis utbedring. Si at du kan dokumentere at maskinen ikke er skadet ellers slik at det kan utelukkes at du har mistet den i bakken etc.

Det er en hestejobb, men verdt det til slutt. Lykke til :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Mars » ons 03.01.2007 19:15

...hei, Maggi -

da du sier rammeskjev, hva slags grad av skjevhet er det du mener da?

Er det mulig at du kan bytte ut bildet med et som er klikkbart så det blir lettere å se?



(flowers)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Maggi » ons 03.01.2007 19:15

Akkurat nå så koker det, så jeg tror ikke jeg skal snakke med noen som helst.

5 400,- er nesten mer enn hva jeg får solgt maskinen for...
--
Med rammeskjev menes at lokket ikke ligger rett på maskinen, men noe skjevt på. Rent kosmetisk, men når kvinnemennesket hevder at det har kommet på grunn av et fall i bakken, så synes jeg det er å trekke det noe langt. Maskinen er hos Apple, men skal se om jeg ikke finner et bedre bilde på denne maskinen...

- Moderert av NiHon -
Årsak: Dobbeltposting/bump fjernet. Les §2.5 i reglene :)
reglene skrev:En gammel tråd defineres som minimum en uke (7 dager).

- Moderert av NiHon -
Årsak: Fjernet unødvendig sitering. Les §2.8 i reglene :)
reglene skrev:Siteringsfunksjonen skal ikke brukes når man svarer på det siste innlegget i tråden.
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Billhater » ons 03.01.2007 19:18

Som sagt: Ta en telefon til Apple. De har oppe til 1945. Tipper det er en misforståelse ute og går.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav segrov » ons 03.01.2007 19:24

Dette er sjokkerende oppførsel fra Officeline.

Men når det gjelder reparasjon, så må verkstedet sannsynliggjøre at du har mistet maskinen i gulvet. Du kan derimot - ved å henvise til den tråden du startet her på mac1 for en stund siden - sannsynligjøre det stikk motsatte.

Senk skuldre, pust rolig. Dette ordner seg nok med noen telefoner.

PS: Et godt råd er at du ber om å snakke med en nordmann. De er best oppdatert på norske forhold. Lat som du ikke kan hverken svensk, danske eller engelsk :)
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Maggi » ons 03.01.2007 19:38

Takk for det.

Har en god bekjent som kjenner noen på Apple Office Line, så han skulle ta en telefon til dem i morgen. Håper det ordner seg med dem. Hvis ikke, så får jeg bare stå på mitt. For dette er sjokkerende.

Ikke bare vil dette ramme meg, men jeg kan banne på at dette kommer til å skje med flere maskiner - det er bare snakk om tid.

Når jeg får tilbake min så går den ut på Finn.no øyeblikkelig. Går til innkjøp av en PRO istedet.
medlem i 241 måneder
 

Ikke ukjent opplegg fra Officeline

Innleggav vemund » ons 03.01.2007 19:50

Dessverre har også jeg vært borti slik behandling fra Officeline (OL); iBooken til søstra mi hadde tatt kvelden, jeg prata med Apple support, de "godkjente" saken som garantirep., og vi fikk beskjed om å levere den inn hos OL.
Etter noen dager kommer en sms fra OL med krav om XXXX kr. for denne reperasjonen. Vi ble såklart ganske sjokka, men etter noen telefoner til Apple og OL blir saken fiksa.
De skylder SELVSAGT på hverandre, hvem som hadde rota med dette er jeg usikker på, men i fremtiden lurer jeg på om jeg skal ta opp enhver samtale med Apple support og OL for kunne å dokumentere saken i ettertid.

Når det er sagt, så har også jeg sett flere MacBooker med noenlunde samme problem som du opplever, så jeg tror at dette er en ganske kjent sak for Apple egentlig.

Til slutt: Stå på krava, la ikke Apple og OL slippe unna med dette!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav musher » ons 03.01.2007 19:51

Det kan godt hende jeg tar riv ruskende galt her, men er ikke butikken i Vika (Mauds gate, ikke sant) OfficeLine-forhandler, og ikke Apple-forhandler?

I så fall kan det være derfor du må betale, siden det blir fra tredjeparts-leverandør…
Hvis dette er tilfelle, bør du heller be om å få tilbakesendt mac-en og gå til Eplehuset i Operapassagen.


-E

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Hobbes » ons 03.01.2007 19:56

Ramma på min Macbook har ikke vært allverdens heller, og jeg fikk etterhvert problemer med å få inn cd'er og dvd'er i slot'en. Tok den med på eplehuset, og her var det bare smil og meget hyggelig personale. De sendte maskinen min inn og ringte en uke etterpå og fortalte at jeg kunne hente den. Da var ramma fiksa (ikke bytta) og alt fungerte som det skulle. Vil anbefale deg å prøve å levere inn maskinen på eplehuset. Tror kanskje de sender inn maskiner som ikke er kjøpt der også (selv om min var det)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ikke ukjent opplegg fra Officeline

Innleggav Jon » ons 03.01.2007 20:00

vemund skrev:Dessverre har også jeg vært borti slik behandling fra Officeline (OL); iBooken til søstra mi hadde tatt kvelden, jeg prata med Apple support, de "godkjente" saken som garantirep., og vi fikk beskjed om å levere den inn hos OL.
Etter noen dager kommer en sms fra OL med krav om XXXX kr. for denne reperasjonen. Vi ble såklart ganske sjokka, men etter noen telefoner til Apple og OL blir saken fiksa.
De skylder SELVSAGT på hverandre, hvem som hadde rota med dette er jeg usikker på, men i fremtiden lurer jeg på om jeg skal ta opp enhver samtale med Apple support og OL for kunne å dokumentere saken i ettertid.


Det samme opplevde jeg, men med eplehuset i trondheim, grunnen var problemer hos apple og oppdateringen av service-database-nettverk-sak. Måtte ta en telefon til applesupport og få cs nummeret, som jeg så gav til eplehuset. Null problem. Litt imøtekommende må vi som kunder også være. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Maggi » ons 03.01.2007 23:36

3-parts leverandør ja. Det var litt sen informasjon for mitt vedkommende.

Er det andre Eplehus enn kun det i Operapassasjen?
medlem i 241 måneder
 

Innleggav musher » ons 03.01.2007 23:40

Du kan alltids ringe AppleStore eller AppleSupport, da skal vel TNT komme og plukke opp maskinen din…



-E

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eagle » ons 03.01.2007 23:41

Eplehuset tar ikke inn maskiner som ikke er kjøpt der... Etter min erfaring.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav keiserjohn » ons 03.01.2007 23:43

Det som jeg synes er veldig trist i oppførselen til OL; Er når du kommer som kjøpende kunde, så er de så selgekåte som bare det, men med en gang det er snakk om noe reperasjon, så ser de på deg som du skulle vært kriminell.
Dette har skjedd meg flere ganger der nede. Jeg handler konsekvent ikke der lenger.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]