Horribel MacBook-sak hos Apple

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav clark nova » tir 27.02.2007 17:39

Ja, det stemmer.

Men iPoden har jeg kjøpt på eplehuset, og det sa jeg til geniet også. Var ikke noe pes, det.

Clark Nova

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Macbjarne » tir 27.02.2007 18:20

Jøss. Ja ja, da var du heldig.
Fikk mail fra saksbehandleren hos apple nå. Han ville sende inn en offisiell klage på vegne av meg. Yes, sa jeg. Håper det fører fram.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav clark nova » tir 27.02.2007 18:44

Bra. Det kan hjelpe andre også i fremtiden.

Kanskje hele servicegjengen blir sendt på smilekurs...

Clark Nova

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav DrBlake » tir 27.02.2007 18:49

Er så glad for å høre slike historier...om nett kunder som blir behandlet som drit og butikk-kunder som blir tatt vare på.

Har selv handlet mac fra både Eplehuset, Oslo kameraservice og Officeline og ALDRI fått dårlig service, hverken når det gjelder reprasjoner eller kjøp. Butikkene konkurerer jo mot nettbutikkene og jeg synes det er fint jeg at du møter litt motstand når en ser hvor mye antireklame du genererer for de forskjellige bedriftene.

En annen ting er jo måten "skyld" blir levert ut i hytt og gevær, ikke bare fra tråstarter, men fra alle de som henger seg på og hauser opp saken. Til syvende og sist så er det vel Apple som bør ta "skylden" for slike saker, det er jo de som står for levering av servicedeler osv.

Men då er det jo hyggelig da at det ordner seg tilslutt. Det triste er jo at nok en misfornøyd kunde har fått viljen sin samtidig som han har vært med på å ødelege ryktet til flere navngitte bedrifter. Flott jobba! Og hvis alt går som det pleier og gå så blir vel dette innlegget slettet slik at misfornøyde mennesker kan fortsette -i ro og mak, med å spy ut eder og galle på et ellers så bra forum.

Vel..det var mine "2 cents..."

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Mea Culpa » tir 27.02.2007 19:13

Det er rystende å se hvordan de "kloke" hoder her inne ikke forstår seg på hvordan forretningslivet fungerer.

At ikke folk klarer å legge to og to sammen og se det helhetlige bildet er jo ganske fantastisk underholdende. Men, da vil jeg gjerne få benytte anledningen å oppklare og lære dere en ting og to..

Hvis Apple er nazi på å gi godkjenne reperasjoner til forhandlerene sine, så er det da helt 100% klart at forhandleren er nødt til å forholde seg til det. Det er da klart dette til slutt går ut over kundene, men er det da Eplehuset, Office Line og Macpartner sin skyld??

Som ENHVER bedrift i Norges land så er det om å gjøre å ikke tape penger. Hvis Macpartner sier JA til en reperasjon som egentlig vil koste 5000 og Apple sier NEI, så trenger man da ikke være økonom for å forstå hva som vil skje.

Man skal være forsiktig med å fordele ut skyld med mindre man vet hva man snakker om, og det er det tydelig at det er få av på denne tråden som faktisk gjør..
medlem i 221 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 27.02.2007 19:26

Den holder ikke Mea Culpa. Hvis jeg ønsker å starte forretning men min hovedleverandør gir meg betingelser som gjør at det er umulig å drive butikk og samtidig overholde norsk lov - vel da, starter jeg selvfølgelig ikke forretning med den hovedleverandøren...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Mea Culpa » tir 27.02.2007 19:33

Som regel går det sikkert greit å komme fram til en løsning.. men, det var dette med å fordele skyld da..
medlem i 221 måneder
 

Innleggav DrBlake » tir 27.02.2007 20:03

NickFalk skrev:Den holder ikke Mea Culpa. Hvis jeg ønsker å starte forretning men min hovedleverandør gir meg betingelser som gjør at det er umulig å drive butikk og samtidig overholde norsk lov - vel da, starter jeg selvfølgelig ikke forretning med den hovedleverandøren...


Joda, "den" holder i massevis. Se for deg at du starter en bedrift der du selger varer og at i løpet av 30 år så forandrer produsenten av varene sine rutiner slik at de ikke "passer" dine ønsker...legger du bare ned bedriften din da?

Det er ingen som gir betingelser som gjør det "umulig" å drive butikk her...med untak av noen kravstore, bortskjemte og suttrete folk...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 27.02.2007 20:40

Kjøper ikke den, hvis du driver butikk i 30 år tar jeg det for gitt at du faktisk følger med på utviklingen både til leverandører og markedet for øvrig. Det er noe som heter å "ikke satse alt på en hest" - et uttrykk som passer svært godt her.

Hvis man starter med én hovedleverandør og oppfatter at denne over tid misbruker sin posisjon, er det naturlig å forsøke å finne alternative leverandører for å spre risikoen, samt å ha et "ris bak speilet" ovenfor den opprinnelige leverandøren.

Jeg har heller ikke hevdet at det er "umulig å drive butikk", men andre her hevder at norske Appleforselgere er unntatt skyld fordi de er gitt håpløse betingelser av Apple.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gaijin » tir 27.02.2007 20:43

Problemet med å si at man ikke skal satse alt på en hest her i dette tilfellet, er jo at den finnes nettopp bare en hest.
Det er kun Apple som lager Mac'er, og kan dermed sette betingelsene. Hvis man ikke godtar det, må man selge en annen type datamaskiner.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 27.02.2007 20:50

Det er da ingen verdens ting som sier at en butikk kun må selge macmaskiner og ikke noe annet!

Det finnes da hauger med elektronikleverandører. Man kan jo godt ha hovedvekt på maskiner fra Apple, men f.eks. selge populær forbrukerelektronik som spillkonsoller, SONYs VAIO-PC'er etc.

Hvis man ønsker å drive butikk og kun selge Apples produkter har ikke jeg noen problemer med det. Hvis man derimot ikke klarer dette og samtidig følge norske lover og regler bør man kanskje gå litt i seg selv?

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav msulland » tir 27.02.2007 21:28

Deilig å se ENDA en tråd hvor det er alt for mange som svarer på ting uten å vite hva de snakker om.

1. Utvendige og innvendige skader er det samme. Er det feil fra produsent har en krav på å få det fikset.

2. Har du kjøpt produktet fra Apple Store har du krav på at de skal gjøre alt. Eneste du trenger er å ringe og si det er en feil ved maskinen. De skal hente, de skal bestille tid, de skal sørge for alt. Det skal også opplyses om pris som vil tilkomme hvis feilen er påført av deg. Gjør de ikke dette har de ikke krav på betalt.

3. Det er ikke du som forbruker som har krav på å bevise at det ikke er deg som har påført skaden. Hevdes dette av verkested er det deres krav å legge fram god dokumentasjon på saken. Blir noe annet gjort er det bare en måte å få de til å reagere på og det er "Da sender dere meg bevisene pr post og så møtes vi i retten."


Alle punktene over er satt sammen fra info hentet hos lovdata.no og forbrukermyndighetene.

Anbefaler på det sterkeste og ikke spørre om hjelp til denne type saker her, men heller søke selv på lovdata. Er alt for mange som tror de vet og ikke har egen erfaring med dette.

Til trådstarter, søk på forumet etter min tråd om piping i MacBook Pro (tror den er fra august 2006). Den forklarer mye av måten en burde være ovenfor Apple og deres ekstreme service.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav DrBlake » tir 27.02.2007 21:32

Gidder ikke sitere alle innlegene dine Nick, men du har spora helt av...ingen av bedriftene det er snakk om her bryter norsk lov, alle ønsker bare å tjene penger og bruke minst mulig. Det var du som tok i bruk formuleringen "umulig" så ikke si at du ikke gjorde det. Og poenget i innlegget forstod du sikkert selv om du ikke tok hintet.

Poenget mitt (uavhengig av hvilket poeng du skulle frem til) var at det er mye sure og krevende kunder der ute som har misforstått hele konseptet med "kunden har altid rett". Hvis man jobber litt i butikk så oppdager man fort at de fleste kunder er ganske allrighte, både når de klager og når de kjøper. De "andre" kundene, de som ikke er så allrighte, er de som blir sure før du får sagt hei, skriker høyest og sutrer mest på forumene.

Forøvrig så er jeg enig med posten over meg fra msulland ;-) selv om jeg ikke liker ordet kreve. Alt for negativt ladet...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 27.02.2007 21:56

Nå blir jeg faktisk litt irritert Dr.Blake, fint om du faktisk går tilbake og gjør et nytt forsøk på å forstå hva jeg skriver:

Jeg svarer på et innlegg fra Mea Culpa hvor han skriver:
"Hvis Apple er nazi på å gi godkjenne reperasjoner til forhandlerene sine, så er det da helt 100% klart at forhandleren er nødt til å forholde seg til det. Det er da klart dette til slutt går ut over kundene, men er det da Eplehuset, Office Line og Macpartner sin skyld?? "

Han hevder altså at forhandlerene ikke har skylden fordi de er avhegig av leverandørens velvilje. På dette bringer jeg frem et eksempel på hvordan jeg mener man generelt bør angripe et slikt problem hvis man har ambisjoner om å drive seriøs butikk. Jeg svarer derfor:

"Hvis jeg ønsker å starte forretning men min hovedleverandør gir meg betingelser som gjør at det er umulig å drive butikk og samtidig overholde norsk lov - vel da, starter jeg selvfølgelig ikke forretning med den hovedleverandøren."

Jeg har med andre ord ikke uttalt meg spesielt om denne saken, bare peker på at hvis man som forhandler er nødt til å gi for kundene dårligere betingelser grunnet leverandøren, så er man like gudjammerlig den ansvarlige part. Hvis man som forhandler mener det er leverandørens feil, så bør man faktisk finne seg en annen leverandør...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav appleman » tir 27.02.2007 22:03

Godt å høre at det blei ei løsning.
Broren min hadde en iPod shuffle og en strømforsyning som sluttet å virke. Ingen garantisak, men slike ting skal jo holde en stund. AppleStore mente han måtte bevise at han ikke hadde gjort noe galt, men etter 7 mnd har han nå (takket være Forbrukerrådet) fått kjøpe Apple-utstyr på AppleStore for det strømforsyning og iPod shuffle koster. Stå på kravan!

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]